• behedwin

Mitt barn stör grannarna??

Hej
    Min son är tre år. För ett år sedan fick vi en lapp av våran granne om att han stör (kort version).
    Min son är väldigt livlig, han leker med ljud och älskar bilar. Han har aldrig tyckt om att sitta still och rita och pyssla. Mycket av hans lekar består i att köra bil och allt kring detta, alltså röra på sig.
    För ett år sedan bankade han mycket (två år). Nu har han slutat med det men leker fortfarande med ganska hög ljudnivå och det är inte det enklaste att stoppa honom (tre års trotts).

Våran granne tycker att vi stör på morgonen, på helger. De vill sova och som de uttrycker sig "vi jobbar hårt i veckorna och vill sova till 9.00 och inte bli väckta"
    Vi förstår såklart att det är jobbigt att vakna när man inte vill. Men vi kan inte förstå vad det är som gör att våran son stör så mycket att de inte kan sova på morgonen.

Våran son vaknar klockan 06.00 - 06.30 (det har han alltid gjort tyvärr). Det är sällan han sover längre, trotts att han varit vaken länge på kvällen innan. Han går och lägger sig vid 7 eller halv 8.

På morgonen blir det mycket titta på TV och äta macka i soffan. Men efter ett tag är detta inte så roligt och då vill han leka. Om jag stoppar honom så blir det såklart ett krig om att han vill och ska göra det han tycker och jag får då en gatskrikande unge.
    Detta måste ju störa förstås....
    Om jag låter han leka så kör han bil på bordet/mattan/golvet (försöker hålla sig till matta och bord.
    Visst tappar han saker, något välter ned i golvet och det blir ett brak. Men han leker ändå helt enligt mitt sätt att se på det, okej.

Jag vet inte vad jag ska göra för att blidka grannen.
    I våra stadgar i föreningen står det att det ska vara tyst (inte störa) mellan 23-08 på helger (vardagar är inte problemet). Jag anser att han är okej tyst fram till 08.00 och efter det ska det ju vara "fritt fram"
    Men det tycker inte våra granne.

Jag funderar på att gå upp och ge dom mitt mobilnummer. Be dom ringa eller SMSa direkt när vi stör så vi förstår vad det är som stör.

Vad mer kan vi göra... Vem har rätt och vem har fel?
    Jag ska prata med styrelsen och se om de kan hjälpa mig mer...

Våra granne påstår sig ha  uppfostrat tre döttrar som inte störde som vårat enda barn. Grannen jämför med de som bodde här innan oss och säger att de klarade uppgiften som förälder. Grannen säger att vi ska ta ansvar för vårat barn.

Jag kan inte låta bli att bli arg. Jag känner mig kränkt....

Jag vet inte på vilket sätt vi stör.
    Men jag undrar om det räcker med 1 illrop/gallskrik för att hela morgonen ska vara förstörd för våra grannar. Om det är så, känns det omöjligt. Det uppstår hela tiden småsaker... Bara till exempel när vi vaknar så delar jag och min fru på att gå upp på morgonen. Ibland tycker han inte att jag ska gå upp och skriker då argt att mamma ska gå upp och inte pappa. Då väcker vi kanske grannen och de kan inte somna om och anser sig då störda av oss och klagar.... Jag vet inte.

Är det någon som kan ge råd?
    Någon som varit med om liknande?

Någon stans anser jag ändå att våra son är ett barn, tre år. Han låter mycket... Vi kan inte säga åt honom att vara tyst och han förstår varför och gör som vi säger.

Vi kanske bara ska ignorera våra grannar och låta tiden ta bort problemet. Om ett år är han 4 och då har saker förändrats. Om två år är han 5....
    Han vill inte sova på morgonen nu, men det lär väll förändras och då får vi istället kämpa med att väcka honom.

Tacksam för svar och åsikter.

• Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??
  • Fenrisulven
    Aruba skrev 2012-09-24 12:05:15 följande:

Om grannen skaffade en hund som hade behovet av att skälla varje morgon kl 8, vore det OK...? Han kanske är vallhund med låg skalltröskel och det borde ju du som granne förstå..?

Precis, så om mina hundar vill skälla mitt i natten,varje natt så får ju grannarna köpa det....
    eller så är det MITT ansvar att se till att MINA hundar inte stör
  • behedwin

Oj denna tråd blev verkligen lång :)
    Många åsikter och många svar.

Jag hade tur, styrelsen är på min sida (i det dom vet). De hade inte fått in något klagomål från min granne.

En rolig sak är att grannens krav var att det skulle vara tyst till 09.00 på helger. Men i föreningens trivselregler står det till 08.00

Föreningen sa till mig att "ni gör säkert allt ni kan för att det ska vara lungt, ni är nyvakna och tycker det är jobbigt med hög ljudnivå och jag tror ni gör erat bästa att få det lugnt". Och så är det ju, vi gör vårat bästa att få det lungt, jag är nyvaken och trött som bara den.... Det är inte direkt så att jag trissar min son till springlekar... Det är nice när han sitter ned och tar det lungt så jag kan göra det samma :)

Såg frågan om att gå ut på morgonen...
    Jag svara på den förut, att jag inte vill behöva gå ut 06-07 på morgonen.
    Så ska min granne inte få sova för att jag inte vill gå ut?
    Ja, så är det väll om min granne inte vill använda öronproppar (vet inte om grannen gör det).
    Men ut så tidigt går jag inte, vi ska äta frukost,  planera dagen, dricka många koppar kaffe... Ska jag behöva gå ut bara för att min granne ska sova.... ord mot ord, visa hänsyn eller inte... hur långt ska man gå. Ja det är en oändlig diskussion detta.

Jag försöker följa föreningens trivselregler.
    Tyst mellan 23 - 08.
    Men det finns alltid extra ljud när man har barn.
    Hade jag spelat hög musik hade det varit enklare att sluta bara.

Det är såklart lite hårt att säga att "passar det inte att bo i lägenhet så får man flytta" (jag eller grannen).
    Det ska förstås gå att bo bredvid varandra ändå... Men då måste man vara medveten om att det kommer finnas stunder då man blir störd.

Vårat hus är INTE lyhört, visst hör jag när grannen tappar något i golvet.
    Men jag hör inte TVn, samtal, bråk eller när grannarna spolar/diskar.
    Det jag hör från grannarna är till exempel när de spelar på sitt Piano.
    När de tappar saker eller när våra grannar under oss springer (där bor små barn och tonåring, men jag hör dom sällan).

• Satfläsk

Det jag menar med att det kanske är surpittar är att ingen lösning, förutom att barnet ska vara ute från det att barnet vaknar, är bra nog.

Jag är helt för att de gott kan gå ut efter frukosten men helt ärligt så tror jag att grannarna redan är vakna, då barnet redan varit vaken i nån timme. Men men. Det är bara att acceptera att vi tycker olika. Jag är inte speciellt "lättstörd" av mig, kanske därför jag tycker att det inte är så farligt.

• behedwin
    MaryCaroline skrev 2012-09-24 12:07:42 följande:
    Sen att barn vaknar tidigt är ju ingenting nytt... Men det måste ju finnas något annat sätt att hålla ett barn aktivt tidigt på morgonen än att barnet ska springa runt i lägenheten och klampa som en elefant och banka och skrika och tjoa och vad det nu är som låter... 
    Vi sitter i soffan, vi tittar på TV. Visst tröttnar han och leker med bilar i soffan, vid bordet, på mattan...
    Han springer sällan runt, gör han det så är det kort stund tills jag hinner stoppa honom och säga till.
    Det är inte så att vi trissar honom till lek och stoj.
    Vi är trötta och vill ta det lungt och det ska han oxå göra på morgonen.
    Vi har film som han gillar som erbjuds på morgonen
    Vi äter frukost och gör saker som ska få tiden att gå så att vi senare kan leka och stoja.

• Jag1977
    behedwin skrev 2012-09-24 12:07:59 följande:
    Oj denna tråd blev verkligen lång :)
    Många åsikter och många svar.

Jag hade tur, styrelsen är på min sida (i det dom vet). De hade inte fått in något klagomål från min granne.

En rolig sak är att grannens krav var att det skulle vara tyst till 09.00 på helger. Men i föreningens trivselregler står det till 08.00

Föreningen sa till mig att "ni gör säkert allt ni kan för att det ska vara lungt, ni är nyvakna och tycker det är jobbigt med hög ljudnivå och jag tror ni gör erat bästa att få det lugnt". Och så är det ju, vi gör vårat bästa att få det lungt, jag är nyvaken och trött som bara den.... Det är inte direkt så att jag trissar min son till springlekar... Det är nice när han sitter ned och tar det lungt så jag kan göra det samma :)

Såg frågan om att gå ut på morgonen...
    Jag svara på den förut, att jag inte vill behöva gå ut 06-07 på morgonen.
    Så ska min granne inte få sova för att jag inte vill gå ut?
    Ja, så är det väll om min granne inte vill använda öronproppar (vet inte om grannen gör det).
    Men ut så tidigt går jag inte, vi ska äta frukost,  planera dagen, dricka många koppar kaffe... Ska jag behöva gå ut bara för att min granne ska sova.... ord mot ord, visa hänsyn eller inte... hur långt ska man gå. Ja det är en oändlig diskussion detta.

Jag försöker följa föreningens trivselregler.
    Tyst mellan 23 - 08.
    Men det finns alltid extra ljud när man har barn.
    Hade jag spelat hög musik hade det varit enklare att sluta bara.

Det är såklart lite hårt att säga att "passar det inte att bo i lägenhet så får man flytta" (jag eller grannen).
    Det ska förstås gå att bo bredvid varandra ändå... Men då måste man vara medveten om att det kommer finnas stunder då man blir störd.

Vårat hus är INTE lyhört, visst hör jag när grannen tappar något i golvet.
    Men jag hör inte TVn, samtal, bråk eller när grannarna spolar/diskar.
    Det jag hör från grannarna är till exempel när de spelar på sitt Piano.
    När de tappar saker eller när våra grannar under oss springer (där bor små barn och tonåring, men jag hör dom sällan).

fast rent krasst så kan man väl visa hänsyn även om stadgarna säger att det ska vara OK att leva livet efter 08.00. Har man inte småbarn är 08.00 kanske ingen tid man känner för att bli väckt varje helg även om du FÅR leva om då.

om du inte kan tänka dig att gå ut en timme eller två efter frukost så tycker jag nog att det är du som är oresonlig. spelar ingen roll om du har rätt att leva om efter åtta. man visar hänsyn ändå.
  • Winterfell

Tycker det är otroligt tragiskt att så många föräldrar tror att världen bara är till för dem och deras barn. 

• Fenrisulven
    Jag1977 skrev 2012-09-24 12:10:36 följande:
    fast rent krasst så kan man väl visa hänsyn även om stadgarna säger att det ska vara OK att leva livet efter 08.00. Har man inte småbarn är 08.00 kanske ingen tid man känner för att bli väckt varje helg även om du FÅR leva om då.

om du inte kan tänka dig att gå ut en timme eller två efter frukost så tycker jag nog att det är du som är oresonlig. spelar ingen roll om du har rätt att leva om efter åtta. man visar hänsyn ändå.
  • Fenrisulven
    Winterfell skrev 2012-09-24 12:11:57 följande:
    Tycker det är otroligt tragiskt att så många föräldrar tror att världen bara är till för dem och deras barn. 

Åhhh jag älskar digHjärta
    äntligen någon som skriver exakt vad jag tänkerGlad
  • behedwin
    behedwin skrev 2012-09-24 12:10:09 följande:
    Vi sitter i soffan, vi tittar på TV. Visst tröttnar han och leker med bilar i soffan, vid bordet, på mattan...
    Han springer sällan runt, gör han det så är det kort stund tills jag hinner stoppa honom och säga till.
    Det är inte så att vi trissar honom till lek och stoj.
    Vi är trötta och vill ta det lungt och det ska han oxå göra på morgonen.
    Vi har film som han gillar som erbjuds på morgonen
    Vi äter frukost och gör saker som ska få tiden att gå så att vi senare kan leka och stoja.

Precis, om vi skulle gå ut tidig morgon.
    Säg att vi vaknar 06.30.
    Ska äta frukost etc... Jag behöver vända ryggen till, göra kaffe och mat etc.
    Sedan ska det äta, sedan ska det klä på sig, gå på pottan, borsta tänder....
    Alla som har en tre åring i trottsåldern vet att allt går inte smärtfritt...
    När detta är färdigt  så kanske klockan är 07.30
    Då går vi ut.

08.00 enligt föreningens trivselregler är gränsen då det inte längre behöver vara "tyst"
    Ja då är det typ så att hela morgonen har gått.
    Våra förberedelser att ta oss ut har kanske väckt grannen som inte kan somna om??

Löser det problemen....
  • behedwin
    Winterfell skrev 2012-09-24 12:11:57 följande:

Vad är det som gör att du tror att vi inte försöker visa hänsyn till våra grannar?

Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??