• behedwin

Mitt barn stör grannarna??

Hej
    Min son är tre år. För ett år sedan fick vi en lapp av våran granne om att han stör (kort version).
    Min son är väldigt livlig, han leker med ljud och älskar bilar. Han har aldrig tyckt om att sitta still och rita och pyssla. Mycket av hans lekar består i att köra bil och allt kring detta, alltså röra på sig.
    För ett år sedan bankade han mycket (två år). Nu har han slutat med det men leker fortfarande med ganska hög ljudnivå och det är inte det enklaste att stoppa honom (tre års trotts).

Våran granne tycker att vi stör på morgonen, på helger. De vill sova och som de uttrycker sig "vi jobbar hårt i veckorna och vill sova till 9.00 och inte bli väckta"
    Vi förstår såklart att det är jobbigt att vakna när man inte vill. Men vi kan inte förstå vad det är som gör att våran son stör så mycket att de inte kan sova på morgonen.

Våran son vaknar klockan 06.00 - 06.30 (det har han alltid gjort tyvärr). Det är sällan han sover längre, trotts att han varit vaken länge på kvällen innan. Han går och lägger sig vid 7 eller halv 8.

På morgonen blir det mycket titta på TV och äta macka i soffan. Men efter ett tag är detta inte så roligt och då vill han leka. Om jag stoppar honom så blir det såklart ett krig om att han vill och ska göra det han tycker och jag får då en gatskrikande unge.
    Detta måste ju störa förstås....
    Om jag låter han leka så kör han bil på bordet/mattan/golvet (försöker hålla sig till matta och bord.
    Visst tappar han saker, något välter ned i golvet och det blir ett brak. Men han leker ändå helt enligt mitt sätt att se på det, okej.

Jag vet inte vad jag ska göra för att blidka grannen.
    I våra stadgar i föreningen står det att det ska vara tyst (inte störa) mellan 23-08 på helger (vardagar är inte problemet). Jag anser att han är okej tyst fram till 08.00 och efter det ska det ju vara "fritt fram"
    Men det tycker inte våra granne.

Jag funderar på att gå upp och ge dom mitt mobilnummer. Be dom ringa eller SMSa direkt när vi stör så vi förstår vad det är som stör.

Vad mer kan vi göra... Vem har rätt och vem har fel?
    Jag ska prata med styrelsen och se om de kan hjälpa mig mer...

Våra granne påstår sig ha  uppfostrat tre döttrar som inte störde som vårat enda barn. Grannen jämför med de som bodde här innan oss och säger att de klarade uppgiften som förälder. Grannen säger att vi ska ta ansvar för vårat barn.

Jag kan inte låta bli att bli arg. Jag känner mig kränkt....

Jag vet inte på vilket sätt vi stör.
    Men jag undrar om det räcker med 1 illrop/gallskrik för att hela morgonen ska vara förstörd för våra grannar. Om det är så, känns det omöjligt. Det uppstår hela tiden småsaker... Bara till exempel när vi vaknar så delar jag och min fru på att gå upp på morgonen. Ibland tycker han inte att jag ska gå upp och skriker då argt att mamma ska gå upp och inte pappa. Då väcker vi kanske grannen och de kan inte somna om och anser sig då störda av oss och klagar.... Jag vet inte.

Är det någon som kan ge råd?
    Någon som varit med om liknande?

Någon stans anser jag ändå att våra son är ett barn, tre år. Han låter mycket... Vi kan inte säga åt honom att vara tyst och han förstår varför och gör som vi säger.

Vi kanske bara ska ignorera våra grannar och låta tiden ta bort problemet. Om ett år är han 4 och då har saker förändrats. Om två år är han 5....
    Han vill inte sova på morgonen nu, men det lär väll förändras och då får vi istället kämpa med att väcka honom.

Tacksam för svar och åsikter.

• Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??
  • MaryCaroline
    Jag1977 skrev 2012-09-24 12:10:36 följande:
    fast rent krasst så kan man väl visa hänsyn även om stadgarna säger att det ska vara OK att leva livet efter 08.00. Har man inte småbarn är 08.00 kanske ingen tid man känner för att bli väckt varje helg även om du FÅR leva om då.

om du inte kan tänka dig att gå ut en timme eller två efter frukost så tycker jag nog att det är du som är oresonlig. spelar ingen roll om du har rätt att leva om efter åtta. man visar hänsyn ändå.
    Precis! Man ska inte störa grannar även utanför tiderna som hyresbolaget satt upp... Det är mest riktlinjer, det är inte "lagar" även om det står i kontraktet... Man har rätt att klaga de andra tiderna också och det håller även Hyresgästföreningen med om... Man kan få varningar i vilket fall, oavsett om det är inom tidsramen eller inte... Visst måste man få leva normalt i sitt hem även i lägenhet, men det gäller att alltid visa hänsyn med tanke på grannarna eftersom man på sätt och vis lever tillsammans i samma hus och alla måste ha en chans att få leva i lugn och ro... Visst finns det folk som är extremt känsliga och så där, men vad ska man göra?
  • behedwin
    Jag1977 skrev 2012-09-24 12:10:36 följande:
    fast rent krasst så kan man väl visa hänsyn även om stadgarna säger att det ska vara OK att leva livet efter 08.00. Har man inte småbarn är 08.00 kanske ingen tid man känner för att bli väckt varje helg även om du FÅR leva om då.

om du inte kan tänka dig att gå ut en timme eller två efter frukost så tycker jag nog att det är du som är oresonlig. spelar ingen roll om du har rätt att leva om efter åtta. man visar hänsyn ändå.
    Se inlägget ovan...
    Risken är ju att vi ändå väcker grannen om de sover lätt....

• Fenrisulven
    behedwin skrev 2012-09-24 12:14:34 följande:
    Vad är det som gör att du tror att vi inte försöker visa hänsyn till våra grannar?

tex att du skriver att du inte har LUST att gå ut när ditt barn vaknar och för liv......
  • behedwin
    MaryCaroline skrev 2012-09-24 12:14:49 följande:
    Precis! Man ska inte störa grannar även utanför tiderna som hyresbolaget satt upp... Det är mest riktlinjer, det är inte "lagar" även om det står i kontraktet... Man har rätt att klaga de andra tiderna också och det håller även Hyresgästföreningen med om... Man kan få varningar i vilket fall, oavsett om det är inom tidsramen eller inte... Visst måste man få leva normalt i sitt hem även i lägenhet, men det gäller att alltid visa hänsyn med tanke på grannarna eftersom man på sätt och vis lever tillsammans i samma hus och alla måste ha en chans att få leva i lugn och ro... Visst finns det folk som är extremt känsliga och så där, men vad ska man göra?
    Vi bor i bostadsrättsförening. Inte i hyresrättsförening....

Vad är skrivet som påpekar att vi inte försöker visa hänsyn?
  • Jag1977
    behedwin skrev 2012-09-24 12:13:09 följande:
    Precis, om vi skulle gå ut tidig morgon.
    Säg att vi vaknar 06.30.
    Ska äta frukost etc... Jag behöver vända ryggen till, göra kaffe och mat etc.
    Sedan ska det äta, sedan ska det klä på sig, gå på pottan, borsta tänder....
    Alla som har en tre åring i trottsåldern vet att allt går inte smärtfritt...
    När detta är färdigt  så kanske klockan är 07.30
    Då går vi ut.

08.00 enligt föreningens trivselregler är gränsen då det inte längre behöver vara "tyst"
    Ja då är det typ så att hela morgonen har gått.
    Våra förberedelser att ta oss ut har kanske väckt grannen som inte kan somna om??

Löser det problemen....
    så grannen får helt enkelt inte sovmorgon någon helg eftersom ni har rätt att tleva om efter åtta?
    usch så ego att säga att "ingen ide" att gå ut för det är bara en halvtimme kvar tills vi har rätt att leva om iallafall.....
    om ni nu väckt dem med era förberedelser kanske de kan få somna om ostört när ni gått ut sen???

• behedwin
    Fenrisulven skrev 2012-09-24 12:15:41 följande:

tex att du skriver att du inte har LUST att gå ut när ditt barn vaknar och för liv......
    Jag anser att vi inte för liv och oljud.
    Att gå ut innebär ändå en hyffsad lång process inne, dvs äta frukost etc.
    Det kanske väcker grannarna... Vem vet.
  • Winterfell
    behedwin skrev 2012-09-24 12:14:34 följande:
    Vad är det som gör att du tror att vi inte försöker visa hänsyn till våra grannar?

Du sitter och matar på om att du har bostadsrättsföreningen på din sida och du tänker ju inte under några omständigheter gå ut.
  • MaryCaroline
    Fenrisulven skrev 2012-09-24 12:15:41 följande:

Jag tror inte alla föräldrar som faktiskt går ut tidigt på morgonen har lust att gå ut... De gör det ändå för att de känner att de måste av olika orsaker... Det kan ju faktiskt handla om just grannarna men också att barnet ska få vara UTE och leka och springa av sig och få frisk luft och stora ytor istället för att vara instängd i en lägenhet.... Många småbarnsföräldrar får bita i det sura äpplet och gå ut även tidiga morgnar och även om det är tråkigt höstväder och även om man är trött... Det är bara klä på sig och packa matsäcken och gå ut och traska dit man ska... Jag förstår fortfarande inte vad som är problemet? Ska man inte gå ut med sitt barn bara för att man själv inte har LUST?

Oavsett om man har LUST eller inte finns det ju massor av saker man kan göra med sitt barn ute... :) 
  • Satfläsk

TS: Av din beskrivning av hur en morgon ser ut hos er och vad barnet gör, så är jag ännu mer på din sida.

Dina grannar måste vara extremt lättstörda. Att ett barn tappar saker eller blir arg, det hör till och hans beteende låter som vilken annan unges som helst. Om han varken springer runt, skriker hela tiden, hoppar runt eller slänger leksaker omkring sig, utan beter sig som du skriver, så är det dina grannar som är lättstörda. Nä, stå på dig ts och fortsätt med era morgnar som de är nu.

• Jag1977
    behedwin skrev 2012-09-24 12:18:04 följande:
    Jag anser att vi inte för liv och oljud.
    Att gå ut innebär ändå en hyffsad lång process inne, dvs äta frukost etc.
    Det kanske väcker grannarna... Vem vet.

fast nu frågade du i TS vad ni ska göra och de allra flesta har gett er rådet att gå ut så barnet får leka aktivt och ha kul och grannarna får sova.
    då säger du att det vill ni inte och att ni antagligen kommer väcka dem ändå- alltså är du egentligen inte så intresserad av att hitta en lösning utan vill bara få erkännande om att du har rätt att leva om. istället för att testa rådet så föredrar du att påpeka för grannen att ni "har rätt att leva om efter 08.00"- alltså var du inte ute efter en lösning annat än att tvinga grannen att acceptera läget.
Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??