• behedwin

Mitt barn stör grannarna??

Hej
    Min son är tre år. För ett år sedan fick vi en lapp av våran granne om att han stör (kort version).
    Min son är väldigt livlig, han leker med ljud och älskar bilar. Han har aldrig tyckt om att sitta still och rita och pyssla. Mycket av hans lekar består i att köra bil och allt kring detta, alltså röra på sig.
    För ett år sedan bankade han mycket (två år). Nu har han slutat med det men leker fortfarande med ganska hög ljudnivå och det är inte det enklaste att stoppa honom (tre års trotts).

Våran granne tycker att vi stör på morgonen, på helger. De vill sova och som de uttrycker sig "vi jobbar hårt i veckorna och vill sova till 9.00 och inte bli väckta"
    Vi förstår såklart att det är jobbigt att vakna när man inte vill. Men vi kan inte förstå vad det är som gör att våran son stör så mycket att de inte kan sova på morgonen.

Våran son vaknar klockan 06.00 - 06.30 (det har han alltid gjort tyvärr). Det är sällan han sover längre, trotts att han varit vaken länge på kvällen innan. Han går och lägger sig vid 7 eller halv 8.

På morgonen blir det mycket titta på TV och äta macka i soffan. Men efter ett tag är detta inte så roligt och då vill han leka. Om jag stoppar honom så blir det såklart ett krig om att han vill och ska göra det han tycker och jag får då en gatskrikande unge.
    Detta måste ju störa förstås....
    Om jag låter han leka så kör han bil på bordet/mattan/golvet (försöker hålla sig till matta och bord.
    Visst tappar han saker, något välter ned i golvet och det blir ett brak. Men han leker ändå helt enligt mitt sätt att se på det, okej.

Jag vet inte vad jag ska göra för att blidka grannen.
    I våra stadgar i föreningen står det att det ska vara tyst (inte störa) mellan 23-08 på helger (vardagar är inte problemet). Jag anser att han är okej tyst fram till 08.00 och efter det ska det ju vara "fritt fram"
    Men det tycker inte våra granne.

Jag funderar på att gå upp och ge dom mitt mobilnummer. Be dom ringa eller SMSa direkt när vi stör så vi förstår vad det är som stör.

Vad mer kan vi göra... Vem har rätt och vem har fel?
    Jag ska prata med styrelsen och se om de kan hjälpa mig mer...

Våra granne påstår sig ha  uppfostrat tre döttrar som inte störde som vårat enda barn. Grannen jämför med de som bodde här innan oss och säger att de klarade uppgiften som förälder. Grannen säger att vi ska ta ansvar för vårat barn.

Jag kan inte låta bli att bli arg. Jag känner mig kränkt....

Jag vet inte på vilket sätt vi stör.
    Men jag undrar om det räcker med 1 illrop/gallskrik för att hela morgonen ska vara förstörd för våra grannar. Om det är så, känns det omöjligt. Det uppstår hela tiden småsaker... Bara till exempel när vi vaknar så delar jag och min fru på att gå upp på morgonen. Ibland tycker han inte att jag ska gå upp och skriker då argt att mamma ska gå upp och inte pappa. Då väcker vi kanske grannen och de kan inte somna om och anser sig då störda av oss och klagar.... Jag vet inte.

Är det någon som kan ge råd?
    Någon som varit med om liknande?

Någon stans anser jag ändå att våra son är ett barn, tre år. Han låter mycket... Vi kan inte säga åt honom att vara tyst och han förstår varför och gör som vi säger.

Vi kanske bara ska ignorera våra grannar och låta tiden ta bort problemet. Om ett år är han 4 och då har saker förändrats. Om två år är han 5....
    Han vill inte sova på morgonen nu, men det lär väll förändras och då får vi istället kämpa med att väcka honom.

Tacksam för svar och åsikter.

• Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??
  • Agejev

Av din beskrivning låter du nästan som min granne. Bredvid mig bor en barnfamilj med en OTROLIGT högljudd pojke. Jag, som är barnlös, fattar inte riktigt vad det är som pågår när han leker. Han liksom vrålar hela, hela tiden. Ibland får han förstås raseriutbrott och det är väl fine – men det är just den extremt högljudda leken jag inte förstår mig på.

För jag har aldrig någonsin hört föräldrarna be honom dämpa sig (det är väldigt lyhört, jag hör när mamman ringer telefonsamtal vid kl 23 varje kväll och pratar i ca en och en halv timme, också ganska störigt). När barnet går igång på morgonkvisten med sitt "lekande” så tvingas jag trycka in öronproppar. Och varje gång undrar jag, hur orkar man lyssna på det varje dag? Är det så att man till slut blir immun mot skrikandet?

• LunaLunatic

1. Jag bodde ovanpå barnfamilj. Jag stördes inte, hon var rätt tyst, MEN jag hörde när hon sprang omkring.
    2. Blir lite vresig av att det är "fritt fram" kl 8. Vad innebär det? Att tjo och tjim är lugnt?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Bebisfeb
    Sanjos skrev 2012-09-23 17:34:49 följande:
    Finns väl flera barn som sover till 8-9 på helgerna. Vet flera och de inte bara mina barn.  Om de bara skulle handla om då och då att man blir väckt av barn så skulle jag inte bry mig men är de varenda lördag och söndag så är de väl klart man reagerar. Visst barn är barn och de kan skrika och göra väsen av sig då och då men ändå ska man ju försöka se till att de inte gör för mycket väsen av sig på morgonen. alt, försöka få barnet att vakna lite senare.

Ngt tips hur man får ett barn att vakna "lite senare" ( har du barn?)
  • Bebisfeb

Jag hör när grannarna pissar, jag hör när grannarna pratar i telefonen, när dom bråkar, en hund som ylar varje dag titt som tätt, en gubbe som har maxvolym på tvn, för att han förmodligen hör illa, ungar som gråter och skrattar och pratar, ett par som knullar.. Har grannar ovanför, under och på bägge sidor.. Ja, jag bor i lgh och får helt enkelt gilla läget?! Annars skulle jag få flytta om jag inte klarar av ljud från grannar?

• chivasregal
    Bebisfeb skrev 2012-09-23 19:47:49 följande:
    Jag hör när grannarna pissar, jag hör när grannarna pratar i telefonen, när dom bråkar, en hund som ylar varje dag titt som tätt, en gubbe som har maxvolym på tvn, för att han förmodligen hör illa, ungar som gråter och skrattar och pratar, ett par som knullar.. Har grannar ovanför, under och på bägge sidor.. Ja, jag bor i lgh och får helt enkelt gilla läget?! Annars skulle jag få flytta om jag inte klarar av ljud från grannar?
    du sa exakt vad jag tycker bra
  • Minniie
    Bebisfeb skrev 2012-09-23 19:47:49 följande:
  • behedwin
    Ja absolut, vi är uppe.... jag låter inte min treåring ränna runt i lägenheten själv medans vi sover... känns fel :)

men han är ju inte tystare för att jag är uppe med honom.
    visst kan jag säga till direkt när han väsnas, direkt när han skriker eller säga "var försiktig" när han tappar något så det brakar... men ljudet kan jag inte stoppa... så om dom vaknar av några utrop och buller så är det ju redan försent...

det är inte så att vi har en konstant hög ljudnivå på morgonen... snarare att det händer saker till och från.
    tråkigt på TV, ja då lekar han.
    lekar låter och han behöver påminnas om att inte väsnas.
  • Sanjos
    Bebisfeb skrev 2012-09-23 19:38:50 följande:

Ngt tips hur man får ett barn att vakna "lite senare" ( har du barn?)
    Ja, jag har 2 barn., varav den ena är 4 år nu. Tidigaste hon gått upp är vid 8 på helgen. Vanligaste är nu mellan 8.30- 9:00. Var likadant med den stora i samma ålder. Är vi hemma på helgen så somnar hon oftast mellan 21- 22 på kvällen av sig själv. Väljer medvetet att inte lägga henne tidigare om hon inte själv vill då jag faktiskt själv vill kunna ha sovmorgon på helgerna.
    Ser ingen vits med att lägga de så tidigt på helgerna om man själv vill kunna sova lite längre.
    Är man borta så är inte jag den som måste hem en viss tid för att lägga barnen. Aldrig vart något problem!
    Är själv uppvuxen så!

Svar på tråden Mitt barn stör grannarna??