• BB2013

erfarenhet av melatonin/cirkadin?

Vår historia med vår dotters sömnbekymmer är lång...

Hon började sova dåligt som 9 månaders bäbis i dags dato är hon 3 ½ år. Hon somnar oftast ok på kvällarna men är vaken många långa timmar nattetid, oftast knopar hon inte ihop mer än 6 timmar sömn per dygn detta är då inte sammanhängade.
    Vi har prövat attarax, theralen och nu slutligen cirkadin.

Theralen har hon stått på under 1 års tid sover bra på detta en eller två nätter sen behövs ett uppehåll innan vi har effekt igen. Efter mycket kontakt med olika läkare har vi nu fått en bra kontakt med en överläkare som verkligen försöker hjälpa oss. Han skrev ut cirkadin 2mg som vi nu gett 1 vecka. Den här veckan är nog den värsta veckan på 1 års tid. Vi har knappt sovit någonting både hon och vi är tillbaka på ruta ett.
    Ny kontakt idag tacksamt nog har han gett oss alla hans telefonnummer så trots att han befinner sig utomlands kliver han in och hjälper oss.
    Nu sätter vi ut cirkadinet och återtar theralen tills han kommer hem, då blir de nya disskutioner om hur vi går vidare.

Sitter och försöker läsa mig till skillnaden mellan cirkadin och melatonin men de verkar skilja sig väldigt mycket i uppfattning. Finns de någon som provat cirkadin utan effekt men blivit hjälpta av melatonin?

Ska tillägga att de förmodligen kommer startas en utredning kring neurologiska handikapp för att utesluta att hennes grava sömnproblem inte kommer från något sådant. 

Ni som har haft cirkadin/melatonin har era barn haft andra bekymmer?              

• Svar på tråden erfarenhet av melatonin/cirkadin?
  • ModestyBlaze

Hej,

Circadin och melatonin är samma sak. Skillnaden är att circadin är en depottablett (dvs. den räcker längre och har långtidsverkan) det är allt. Så har inte circadin effekt har inte "melatonindroppar" det heller förmodligen.

Fråga om du får öka dosen på cirkadin till 4mg är mitt råd. Det kan för vissa ta några veckor i utsättning av Theralen, som är ett ganska starkt preparat och utsättningssymptomen kan vara i flera veckor. Så det är inte det att circadinet inte funkar är min teori utan att utsättningssymptomen för Theralen är så starka att det inte funkar.

Så det gäller att ta några veckor en månad kanske med skit sömn innan man kan stabilisera med just melatonin. Även om man säger att Theralen inte är vanebildande är jag inte alls av den uppfattningen, som märkt många stackars barn ha stora utsättnings problem.       

• BB2013

Jag tror absolut att de kan ta sin tid att sätta ut Theralenet, men enligt läkare ska man ha effekt på cirkadinet inom en vecka.

Men varför måste man då ha prövat cirkadin när man ansöker för licens om melatonin? En av sakerna man skall ha prövat utan effekt för att få de bevlijat är ju just cirkadinet.

Har ni prövat både cirkadin och melatonin?

• syskonen

Som ModestyBlaze säger så är cirkadin melatonin.

Jag äter det periodvis eftersom jag är diagnostiserad med DSPS, förskjuten sömnfas vilket innebär att min biologiska klocka går ca 6 timmar fel. På mig fungerar cirkadin mycket bra eftersom jag har en brist på det, eller rättare sagt min tallkottkörtel utsöndrar inte det på ett normalt sätt.

Min DSPS debuterade i tonåren vilket är mycket vanligt men det är heller inte ovanligt att man föds med det. Jag är med i olika internationella grupper för sömnstörningar och det är många som berättar om att de haft det här redan som mycket små barn. Det kan vara en tanke att ta upp med läkaren.
    Tyvärr är svenska läkares kunskap om sömnstörningar riktigt dålig så läs även på själv!

DSPS och liknande är ofta ärftlig så finns det sömnstörningar i släkten? Finns det tex extrem morgontrötthet någonstans som skylls på "lathet"?

Nåväl. När jag väl fått min diagnos så ställdes jag på cirkadin. Det tog ca 4 månader av dagligt intag innan min klocka var hyfsat inställt på vanlig "social" tid, med andra ord måste ni ha tålamod! Därför att om det är hennes klocka som går fel så åstadkommer ni ingenting med bara en veckas laborerande. Istället finns det en betydande risk att hon istället utvecklar en annan sömnstörning N24 och det vill man för allt i världen inte ha eftersom det betyder att man inte har några sömncykler alls, att den biologiska klockan blir totalt fucked-up!

Jag måste rusa till jobbet men är du intresserad kan du få länkar till sajter som handlar om både dsps och n24. Hojta till i så fall.

• Moflo

Anledningen till att man måste ha provat circadin innan man kan ansöka om melatonin är för att det ju dels för att det behandlar samma symptom, och då det finns ett medel på den svenska marknaden behöver man inte ansöka om ett som inte är registrerad i Sverige och dels för att Melatonin går under högkostnadsskyddet, vilket inte Circadin gör, så svenska staten förlorar på att skriva ut Melatonin.

Min son har ADHD och sömnsvårigheter, men tvärtemot din dotter har han mest svårt att somna, när han väl sover så sover han. Han blev inte hjälpt av Circadin, men väl av Melatonin.
    Tyvärr har jag inga erfarenheter av Theralen eller övriga läkemedel ni provat, men hoppas att ni får hjälp snabbt!

• Liten elak och intelligent

Vi har Melatonin. Jag har lite svårt att det hjälper bättre än Circadin om inte insomningen är ett stort problem. Min son har epilepsi, autism och sömnstörning.

• syskonen
    Moflo skrev 2012-10-30 07:26:14 följande:
    Anledningen till att man måste ha provat circadin innan man kan ansöka om melatonin är för att det ju dels för att det behandlar samma symptom, och då det finns ett medel på den svenska marknaden behöver man inte ansöka om ett som inte är registrerad i Sverige och dels för att Melatonin går under högkostnadsskyddet, vilket inte Circadin gör, så svenska staten förlorar på att skriva ut Melatonin.

Min son har ADHD och sömnsvårigheter, men tvärtemot din dotter har han mest svårt att somna, när han väl sover så sover han. Han blev inte hjälpt av Circadin, men väl av Melatonin.
    Tyvärr har jag inga erfarenheter av Theralen eller övriga läkemedel ni provat, men hoppas att ni får hjälp snabbt!
    Cirkadin är melatonin och det enda preparat som innehåller melatonin som man kan få utskrivet.
    Att Cirkadin inte hjälpt kan bero på att det är en depåtablett som utsöndras långsamt, dvs att dosen var för låg helt enkelt.

Melatonin/cirkadin ingår INTE i högkostnadsskyddet förutom om man ansökt om att få det på licens vilket måste göras varje år och är en komplicerad process tydligen.
    Staten förlorar inte på att skriva ut Cirkadin eftersom vi, kunderna får betala vad det kostar. De som möjligen förlorar är läkemedelsbolaget (vilket är föga troligt).

Jag har testat melatonin från nätet, dvs korttidsverkande. Det verkar ungefär på samma sätt som en gummiklubba, jag tvärslocknar utan att vara trött innan, alltså ungefär som en vanlig traditionell sömntablett så ger det ingen naturlig sömn eller insomnande. Med Cirkadin får kroppen en chans att fatta att det är kväll och varva ner, jag blir nästan naturligt trött och somnar då av mig själv.
  • Liten elak och intelligent
    syskonen skrev 2012-10-30 08:22:38 följande:
    Cirkadin är melatonin och det enda preparat som innehåller melatonin som man kan få utskrivet. Att Cirkadin inte hjälpt kan bero på att det är en depåtablett som utsöndras långsamt, dvs att dosen var för låg helt enkelt. Melatonin/cirkadin ingår INTE i högkostnadsskyddet förutom om man ansökt om att få det på licens vilket måste göras varje år och är en komplicerad process tydligen. Staten förlorar inte på att skriva ut Cirkadin eftersom vi, kunderna får betala vad det kostar. De som möjligen förlorar är läkemedelsbolaget (vilket är föga troligt). Jag har testat melatonin från nätet, dvs korttidsverkande. Det verkar ungefär på samma sätt som en gummiklubba, jag tvärslocknar utan att vara trött innan, alltså ungefär som en vanlig traditionell sömntablett så ger det ingen naturlig sömn eller insomnande. Med Cirkadin får kroppen en chans att fatta att det är kväll och varva ner, jag blir nästan naturligt trött och somnar då av mig själv.

Nej, det finns Melatonin där preparatet heter just så. Som ej är depå. Som ej heter Circadin.
  • syskonen
    Liten elak och intelligent skrev 2012-10-30 08:25:41 följande:

Nej, det finns Melatonin där preparatet heter just så. Som ej är depå. Som ej heter Circadin.
    Javisst finns det det men inget som läkaren kan skriva ut och inget som ingår i högkostnadsskyddet.
    Moflo har blandat ihop allt och jag försökte reda ut det.
    Anledningen att melatonin inte ingår i högkostnadsskyddete är för att inget läkemedelsbolag vill bekosta de tester som läkemedelsverket kräver blir gjorda innan något godkänns. Det är därför man måste ansöka om dispens.
  • Moflo

Vi har Melatonin som heter just Melatonin och inget annat, den fick läkaren söka licens för. Den ingår i högkostnadsskyddet!
    Vi har haft Circadin förut, den ingick inte i högkostnadsskyddet!

Visst är det krångligt att söka licens och så, men det här gäller ju mitt barn som har problem och som behöver hjälp. Jag undviker helst preparat man köper själv via nätet.

• Läntandelavendel
    syskonen skrev 2012-10-30 07:19:38 följande:
    Som ModestyBlaze säger så är cirkadin melatonin.

Jag äter det periodvis eftersom jag är diagnostiserad med DSPS, förskjuten sömnfas vilket innebär att min biologiska klocka går ca 6 timmar fel. På mig fungerar cirkadin mycket bra eftersom jag har en brist på det, eller rättare sagt min tallkottkörtel utsöndrar inte det på ett normalt sätt.

Min DSPS debuterade i tonåren vilket är mycket vanligt men det är heller inte ovanligt att man föds med det. Jag är med i olika internationella grupper för sömnstörningar och det är många som berättar om att de haft det här redan som mycket små barn. Det kan vara en tanke att ta upp med läkaren.
    Tyvärr är svenska läkares kunskap om sömnstörningar riktigt dålig så läs även på själv!

DSPS och liknande är ofta ärftlig så finns det sömnstörningar i släkten? Finns det tex extrem morgontrötthet någonstans som skylls på "lathet"?

Nåväl. När jag väl fått min diagnos så ställdes jag på cirkadin. Det tog ca 4 månader av dagligt intag innan min klocka var hyfsat inställt på vanlig "social" tid, med andra ord måste ni ha tålamod! Därför att om det är hennes klocka som går fel så åstadkommer ni ingenting med bara en veckas laborerande. Istället finns det en betydande risk att hon istället utvecklar en annan sömnstörning N24 och det vill man för allt i världen inte ha eftersom det betyder att man inte har några sömncykler alls, att den biologiska klockan blir totalt fucked-up!

Jag måste rusa till jobbet men är du intresserad kan du få länkar till sajter som handlar om både dsps och n24. Hojta till i så fall.
    Oj vad intressant!! Aldrig hört talas om det här!!! vill gärna ha mer info
  • syskonen
    Läntandelavendel skrev 2012-10-30 15:36:48 följande:
    Oj vad intressant!! Aldrig hört talas om det här!!! vill gärna ha mer info
    I princip det enda matnyttiga jag hittat på svenska:
    www.lakartidningen.se/engine.php
    www.eckerberg.se/be/dygnsrytmen.htm

Från USA och Japan finns det desto mer, länkar här bara till informativa sidor som inte är vetenskapliga artiklar.
    delayed2sleep.wordpress.com/
    niteowl.wikispaces.com/ (Scrolla ner lite på sidan så hittar du bra länkar)
    circadiansleepdisorders.org/

Kunskapen hos Svenska läkare är som jag nämnde usel eftersom apneer prioriteras då det är farligare på kortare sikt. Det dumma är att det beräknas att 10 000- tals människor har det här, ofta ovetandes (man är ju bara lat som inte orkar upp på morgonen och karraktärslös som inte somnar på  kvällen).  Så det är mycket vanligare än man tror.

Siffran baserar jag på de stora undersökningar som gjorts i Norge och Japan som visar en viss procentsats av befolkningen som har det. Tyvärr kommer jag inte ihåg just den siffran och har slängt länken till undersökningen. (Har för mig att jag hittade den i en japansk medicindatabas)
  • marienna

Min dotter tar sedan ca 1 år Melatonin 3 mg kapslar för att kunna somna på natten. Vi fick börja med Theralen för att bryta sömnmönstret dvs få henne att somna utan att det tog timmar för henne att varva ner. Men verkade som ett bedövningsmedel där man direkt såg när det verkade och hon la sig med rumpan i vädret. Sen gick vi över till Circacid för att testa och vi sa oh ja att det var toppen för dotter för att då Melatonin utskrivet på licens. Har hjälpt otroligt mkt och vi har nu kunnat minska ifrån 2 kapslar till 1. I början vid uppvak så gav vi igen på natten. Nu somnar hon oftast om av sig själv. Och sen nattsömnen blivit bättre har hon kunnat lära dig så otroligt mkt! Är 5 år och har lindrig utvecklingsstörning och är mkt överaktiv.

Svar på tråden erfarenhet av melatonin/cirkadin?