• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Anceka m D skrev 2014-01-22 17:10:06 följande:

BIM +2 idag. Har haft vissa symtom, och jo - jag är gravid! 18 månader efter att vi började försöka, en testikelcancer och ett misslyckat IVF-försök senare. smile1.gif

Vad roligt! Stort grattis!
  • Maramina
    Moonlight83 skrev 2014-01-23 08:12:47 följande:

Stort grattis! Här blir det med vårt 18:e försök denna månaden. Hur är det med IVF det får man bekosta själv om man har barn sen tidigare ca?
    IVF får man betala själv men i de flesta landsting kan man göra själva utredningen på landstingets bekostnad, dvs man betalar vanlig patientavgift (ggr 2 då man betalar för både mannen och kvinnan). Då hamnar man i kön. Vill man göra det snabbare så kan man själv betala för utredningen och det är då man kan få börja utredningen tidigare. Hösten 2012 när vi gjorde vår utredning valde vi att vänta de där tre månaderna och spara pengarna till eventuell behandling, som i vårt fall blev IVF, istället för att få en tid jag tror det var inom två veckor.

Vad det gäller behandling så är det inte alltid det behöver bli IVF. Det kan ju även vara så att det finns andra orsaker till att det inte blir bebis, så som hormonella besvär eller annat som kan åtgärdas med annan typ av medicinsk behandling
  • Maramina
    Moonlight83 skrev 2014-01-23 08:12:47 följande:

Stort grattis! Här blir det med vårt 18:e försök denna månaden. Hur är det med IVF det får man bekosta själv om man har barn sen tidigare ca?
    IVF får man betala själv men i de flesta landsting kan man göra själva utredningen på landstingets bekostnad, dvs man betalar vanlig patientavgift (ggr 2 då man betalar för både mannen och kvinnan). Då hamnar man i kön. Vill man göra det snabbare så kan man själv betala för utredningen och det är då man kan få börja utredningen tidigare. Hösten 2012 när vi gjorde vår utredning valde vi att vänta de där tre månaderna och spara pengarna till eventuell behandling, som i vårt fall blev IVF, istället för att få en tid jag tror det var inom två veckor.

Vad det gäller behandling så är det inte alltid det behöver bli IVF. Det kan ju även vara så att det finns andra orsaker till att det inte blir bebis, så som hormonella besvär eller annat som kan åtgärdas med annan typ av medicinsk behandling
  • Maramina
    Anceka m D skrev 2014-01-23 09:29:24 följande:

Gjorde ni utredning först eller gick direkt på IVF?
    Jag tror inte man får göra IVF utan utredning. I alla fall inte här i Sverige. Och det är inte heller alla som får göra IVF öht av olika anledningar
  • Maramina
    Anceka m D skrev 2014-01-24 02:03:26 följande:

Jodå, vi gjorde ingen utredning. Men å andra sidan hade vi ju klara skäl då min man hade fått cellgifter och vi hade spermier i frysen. Så undantagsfall kanske.
    Då är det ju specialfall med tanke på att man redan vet om problemet sedan innan. Men har man inte redan ett medicinsk förklaring till barnlösheten görs utredning.
  • Maramina
    M och M skrev 2014-01-24 06:34:44 följande:

Herregud jag tror det är positivt!!! De bara ett sånt med plus hemma och det är två streck! Dock är ett väldigt svagt. Men ett streck är ett streck ändå har jag fatt. Men nu måste jag försöka få t på ett digitalt så jag verkligen r det svart på vitt! Herrejävlar jag är i chock!

Du kan inte lägga in bild? Vad använde du för test? Det skiljer kanske på den och det digitalas känslighet? Sedan så kan det ju vara så att koncentrationen på urinen skiljer en del mellan dina tester. Du behöver inte nödvändigtvis ha morgonurin utan det räcker med att det är koncentrerat. I och med att de flesta inte kissar så ofta på nätterna och inte heller dricker några större mängder brukar koncentrationen vara högre på morgonen och det är därför man säger att man ska testa med morgonurin
  • Maramina

Grattis M och M!

Nisses mamma: Jag läste senast nu i veckan att man tror att orsaken till att det befruktade ägget inte slutar med barn i de allra flesta fall beror på det befruktande ägget, även om den har sett helt perfekt ut i mikroskopet. För även om man ser hur embryot ser ut utanpå så ser man ju inte hur den ser ut inne i cellerna på bl.a. DNA-nivå

• Maramina
    M och M skrev 2014-01-27 14:32:22 följande:

Kvinnokliniken var er tillmötesgående. Skulle höra av mig senare i veckan igen så skulle vi funderar om vi skulle komma dit på en koll då. Läser och hör om klumpar överallt när man blöder. Vad menas? Alltså riktigt rejält typ hårdare klumpar eller vad? För jag kan ju ha lite klumpigt när jag har mens också, eller vet inte om det räknas som klumpar men liksom lite tjockare än rinnande. Är det så?

Vid mina tidiga missfall har det varit som "mensklumpar". Den ena var i vecka 5 och den andra var nog i vecka 7 tror jag. Så det beror nog mycket på hur långt gången man är och hur ens "vanliga" blödning brukar vara. Vissa får visst aldrig klumpar i sin mens medan andra får desto mer. Jag har alltid haft olika från gång till gång
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?