• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

M och M: Usch vilken situation du har hamnat i! Du har fått lite olika tips, och då framförallt för att försöka få till ett ultraljud, vilket inte är mitt råd. Det är fortfarande för tidigt för att se något på ultraljud men be om att få komma in och få ditt hcg mätt. Det kan vara så att du har hcg i kroppen ett tag, men det kan likaväl vara så att det försvinner snabbt. För mig med missfallet som jag hade läkarkontakt med så försvann hcg:t på bara några få dagar. Tre tror jag det var. Då var jag ju lite längre gången än du. Eller så tar du och testar med gravtest om några dagar och ser om det har blivit någon skillnad. Att gå i flera veckor och inte veta varken ut eller in lör ju bryta ner även den starkaste!

• Maramina

Som jag skrev innan, hcg kan gå ur kroppen snabbt, men det kan ta lite tid också. Sedan kan man ju få mensliknande blödningar även om man är gravid, utan att det behöver betyda att man har fått missfall. Min syster tex upptäckte först i tredje månaden, eller om det tom var fjärde, att hon var gravid. Hon hade "mens" som vanligt. Hade hon inte sökt hjälp för sitt illamående så skulle det dröjt ännu längre innan graviditeten hade upptäckts...

Hur är det M och M, testet du tog idag, hur är den i jämförelse med tidigare test? Och hur starka test fick du innan blödningen?

• Maramina

Föresten, idag var vi på RUL och allt såg bra ut! Bebis var precis så stor som den skulle vara så även om vi inte hade säkerställt BF innan pga IVF:en så hade vi ändå fått samma datum

• Maramina
    M och M skrev 2014-02-01 07:36:22 följande:

Ska strecket alltid bli starkare på en grav.test ju längre graviditeten går eller?

Ja, hcg ökar ju så då blir även strecket starkare, men det går ju bara till en viss gräns som sätts av hur mycket färgämne just det testet har. Har du funderat på att köpa digitalt med veckoindikator? Kanske det kan vara en idé om någon dag? För om den gått över till 3+ så lär ju även ditt hcg har ökat? Eller när var det du blödde?

Vad det gäller när man kan se något på VUL så kan man ev se en hinnsäck i vecka 5 och ibland så kan man se ett hjärta i vecka 6 men det är inte säkert. För att inte oroa i onödan brukar man vid IVF inte göra IVF förrän runt vecka 8 tror jag det är
  • Maramina

Välkommen Whizzer! Har ni funderat på utredning? Utredning har jag för mig kan man få på landstingets bekostnad även om man har barn sedan tidigare, oavsett var man bor i Sverige. Eventuell behandling får man stå för själv. Så är det i alla fall i Västra Götaland där vi bor. Har man "tur" kan det ju vara så att de hittar något som är enkelt att åtgärda, som tex problem med ämnesomsättningen. Om inte annat tyckte jag själv i alla fall att det trots vårt negativa resultat på utredningen var skönt att få svar på varför vi inte lyckades med att få ett syskon till dottern. Och nu har vi ju som sagt var fått hjälp och är halvvägs in i graviditeten, 30 månader efter att vi började våra försök

• Maramina
    M och M skrev 2014-02-02 16:43:30 följande:

Clearblues digitala graviditetstest, hur "räknar" den ut för veckoindikatorn? Vad är det som avgör det? Bara hcg eller?

Den går bara på hcg, precis som alla andra hemmatester. Den visar veckor från befruktning och 3+ är det som den visar max och det gör den utefter "normala" hcgvärden för de första graviditetsveckorna. Visar testet 3+ så betyder det i alla fall att du har hcg motsvarande minst graviditetsvecka 5. Visar den 2-3 kan det fortfarande vara så att du är gravid, men att du har lite lägre nivåer av hcg i urinen, vilket inte är helt ovanligt ändå. Men då borde det höjas de närmaste dagarna. Men visar den tex 1-2 så kan du vara rätt säker på att det var missfall.
  • Maramina
    M och M skrev 2014-02-03 05:46:24 följande:

Ja jag gjorde ett test med clearblues digitala och nu står det 2-3veckor istället för 1-2 som det gjorde på det första jag gjorde förra lördagen... Alltså drygt en vecka sedan..

Men du, då har det ju ökat! Tog du något digitalt där emellan? I vilket fall så tolkar jag det väldigt hoppfullt. Skönt att du har fått till ett ultraljud, jag tror att det kommer att sluta med ett stort glädjebesked med tanke på att det digitala har ökat...
  • Maramina
    M och M skrev 2014-02-03 15:34:17 följande:

Ja det har ökat. Fast jag blöder fortfarande också, mindre men ändå. Så jag vet inte. Känns inte så lovande tycker jag. Tycker dock det är konstigt att hcg höjs efter missfall och även några grav.symptom kommer först efter jag började blöda. Hade inget innan.

Hcg höjs inte efter missfall, det sjunker då det är fostret som "tillverkar" hcg. Att blöda och ändå vara gravid är inte helt ovanligt, jag vet flera som har blött sig igenom graviditeten, min syster är bara ett exempel på det, så det är kanske inte så konstigt ändå? Hur länge har du blött nu?
  • Maramina

Härligt Frökenfrågvis att vara så nära BF! Jag håller helt och hållet med i det du skriver om åldersskillnaden. Här blir det också 4 år och 3 månader mellan bebis och storasyster. Nu när illamåendet har varit jobbig med graviditeten och en annan har varit tröttare än vanligt så har hon haft lättare att förstå och ta det hela än vad jag tror att hon skulle tyckt om hon hade varit mindre. Nu är hon mer med och kan vara delaktig på ett helt annat sätt än vad det hade varit möjligt om hon hade varit yngre. En annan sak som jag ser som en klar fördel med fyra års skillnad är att de barnen slipper "ärva" lärare av varandra och risken att behöva bli jämförd med varandra minskar

• Maramina
    M och M skrev 2014-02-04 16:07:26 följande:

Hon såg ingenting. Gissade på tidigt missfall. Fick ta ett prov för att se hur nåt hormon låg för att utesluta utomkvedskap eller vad det heter. Hon sa ju att det kan vara för tidigt att hon inte ser nåt, men troligtvis inte. Det ser de väl kanske isf på det här provet också om det ökar eller sjunker. Klart jag/vi blev ledsen och besviken, men känner mig okej. Var inställd på det. Gått igenom så många besvikelser redan.

Åh, vad tråkigt om det nu är så! Jag antar att det är hcg de tog? Ska du in och ta igen? När? Hoppas att det nu tar sig snabbt igen, det är ju de som säger att man lättare blir gravid efter ett missfall, hoppas att det är så i ditt fall!
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?