Kingston skrev 2014-01-15 20:55:48 följande:
MSL: det var fint sagt!
Men det känns svårt att se det så när man vet att det är "mig" och mina organ som inte funkar. Sjukt jobbig tanke att veta att min partner hade kunnat få fler barn om han bara bytte partner....
Vi har försökt sedan i maj och bara lyckats bli gravida en gång sedan dess. Deg slutade i ett X och en bortopererad äggledare
Hur vet du att det är dig det är fel på? Har ni gjort utredning? Ok att du inte har mer än en äggledare, men som jag har fått det förklarat för mig av en fertilitetsläkare så minskar inte chanserna så mycket för det. Sedan, även om den tid ni har försökt känns lång så kan det vara värt att tänka på att det i snitt tar sju månader/försök att bli gravid och ni har ju precis passerat snittiden, om man inte räknar med ert X. Jag vet att det inte känns ett dyft tröstande, men försök låta bli att tänka på att det skulle vara någons "fel", för så är det inte! Jag läste tex häromdagen att vid IVF så vet man inte ens efter några dagars odlande av det befruktade ägget om det slutar i graviditet eller inte, även om det ser jättefint ut, då man inte kan se in på cell/DNA-nivå på dom. Enligt den artikeln så berodde de allra flesta misslyckade IVF:er på att embryot hade fel på DNA-nivå, och att dessa fel kunde komma från såväl mamman som pappan, eller helt enkelt av kombinationen. Hade de istället kopplats lite annorlunda, fast fortfarande med samma ägg och samma spermie så hade det genetiska felet ha uteblivit.