Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
Grattis till pluset! När är beräknad BF?
Grattis till pluset! När är beräknad BF?
Mammamia, du har inte funderat på att gå till vårdcentralen och be dom kolla upp din trötthet? Det kan ju vara så att du är gravid men att du inte får ut något hcg i urinen. De kan ju ta ett blodprov samtidigt som de kan kolla upp andra orsaker till tröttheten, som tex blodbrist. Fast om du går dit, börja inte med att nämna att du tror att du kanske är gravid utan säg att du är så enormt trött och utgå från det. Sedan kan det kanske vara bra att fundera på om du inte skulle ta och sjukskriva dig? För det är väl semester du har? För om du sjukskriver dig så sparar du semestern till när du är piggare och orkar njuta av din ledighet
Ja, varför inte trötthet? Eller rättare sagt att du är så totalt utmattad att du inte orkar något. För det är väl det du säger att du är? Tänk så här, om du inte hade varit ledig nu, hade du orkat jobba? Om inte, vad skulle du gjort då? Jag antar att du hade gått till läkare och sjukskrivit dig. Eller? Så nu när du är ledig ska du tänka precis likadant. Men är du pigg nog så att du tror att du skulle orkat jobba, ja, då avvaktar du helt enkelt. I och med att du har känt så nu i mer än två veckor så ser jag ingen anledning till att du inte ska söka hjälp eller vänta med att söka hjälp. För så länge ska man ju inte gå och vara totalt utmattad
Men vännen, vem vill du inte vara till besvär för? Sjukvården? Är det bättre att mannen går där hemma och irriterar sig på att du, i hans ögon, bara lagar dig? Du skrev ju själv att han inte hade förståelse för din trötthet. Får du tröttheten utredd så kan du visa med läkarintyg att det är inget du har inbillat dig och inte heller är det så att du är lat. Genom att inte göra något, tycker jag att det känns som om du bara gör det värre för dug själv. Jag vet hur jobbigt det kan vara att ta det där steget! Jag är en sådan person som avskyr all slags undersökningar, så som läkar-, tandläkar-, gynekolog-, optiker osv. Hellre att laga hål i tänderna utan bedövning, och hellre lägger jag mig på operationsbordet än går och får det undersökt.
Vad det gäller blödningen så tror jag att de flesta MVC inte gör något alls. De säger i regel bara att du ska testa igen om en vecka eller liknande. Och det är sällan som utebliven mens utreds förrän efter flera månader. Jag hoppas ju att du ska få hjälp, men jag känner att jag måste ju förbereda dig på hur det med hög sannolikhet kommer att bli.
Inte för att jag har med saken att göra, men nyfiken som jag är, och som en person som vill förstå andra, så måste jag fråga hur ni har tänkt ordna med ekonomin när du blir gravid om ni inte har råd med att du är sjukskriven på heltid? Dels så är det ju många som blir sjukskrivna delar av graviditeten pga geaviditetskomplikationer och dels så antar jag att du har tänkt vara föräldraledig, och föräldrapenningen är ju ungefär som sjukpenning. Hoppas at du inte blir stött över min fråga, jag vill inte verka dryg eller överlägsen, jag är bars nyfiken och jag vill förstå hur andra har det och hur andra tänker
Hej hej, alem! Tråkigt att det inte har tagit sig för er heller!
Du vet väl att utredning får man i alla fall i se allra flesta landsting inom den vanliga högkostnadsskyddet även om man redan har barn och att det därmed inte kostar mer än vanliga läkarbesök? Så utredning kan ni ju göra även om ni inte har det så bra ekonomiskt!
Eventuell behandling får ni betala själva, men det behöver inte nödvändigtvis inte betyda att det behöver bli den dyraste behandlingen, IVF utan det kan ju vara enklare saker som behöver åtgärdas som tex ämnesomsättningen (Levaxin som man får då kostar ca 80 kr burken och räcker i 100 dagar om man ska ta en tablett/dag, jag äter det nämligen själv). Så utredning borde nu ju kunna göra även om ni sparar till bröllop!
"Har ätit", så du äter inte det längre? Varför? Har ditt TSH blivit bra? Vad har du för värden nu? Får Pergotime slemhinnorna tjockare? Eller har det gjorts några försök att få dom tjockare? Får du inte längre hjälp med det? Sorry för tusen frågor, jag är så nyfiken. Vad är det för saker de har undersökt och vad är det för saker som ni skulle få betala för? Och vad är det för utredningar och vad kostar dom som ni skulle få betala för själva?
Alem: har man problem med ämnesomsättningen (TSH), så har man det ofta resten av livet, dvs de flesta som börjar med det får fortsätta med det resten av livet. Så kan inte du ta och kolla upp det och än en gång få Levaxin utskrivet? Ämnesomsättningen kollar man lätt på vårdcentralen. Sedan beror det lite på läkarens kunskaper om man får det utskrivet om man ligger inom gränserna för normalbefolkningen, men fel för gravida/om man önskar bli gravid.
Jag var tvungen att gå in på Fertilitetscentrums (Carlanderska) hemsida och kolla med utredningen och den kostar 3-5000kr vilket i alla fall var lägre än det som du trodde. Men om ni håller på och sparar till bröllop kan jag förstå att det är mycket. På Göteborgs andra klinik för IVF:er, Nordic IVF Center, där vi går, kunde jag inte hitta priset, men i höstas när jag kontaktade dom så sa dom att enda skillnaden mellan den privatbetalda och landstingsbetalda utredningen var kötiden. Då var det en eller var det två, veckor till den privatbetalda och tre månader till den landstingsbetalda. Det vi betalade extra för var att kolla mitt AMH och för att få kolla makens spermier. Spermierna kunde man få kollar via landstinget men dit var det kötid och vi ville få det hela avklarat. När jag kollar deras priser så tar de 2000kr för Läkarkonsultation nybesök (inklusive AMH och infektionsprover).