• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

SyskonÖnskas skrev 2013-06-27 09:29:27 följande:
    Hej.

Jag och min man vill ha syskon till vår son född dec-2010. Haft ett missfall efter i feb-2012 sen dess inga graviditeter:(

Vart går man, vem ringer man, hur börjar man...vad gör man för att få hjälp?

Det börjar tära på förhållandet, humöret:(    

Välkommen hit, även om det är tråkigt att det inte velat ta sig för er heller! Vart bor du? Mitt tips är att antingen googla på fertilitetsutredning och så på den stad/landsting ni bor i eller så kontaktar du din gynekolog och så får denne hänvisa dig vidare om de inte kan hjälpa dig. Många "vanliga" gynekologmottagningar gör nämligen utredningar, även om mannen då kollas på annat håll. Tänk dock på att de flesta mottagningar har semesterstängt!
  • Maramina
    SyskonÖnskas skrev 2013-06-27 16:22:37 följande:
    Maramina

Tack;)

Tyresö, ska googla och kolla upp. Min gynekolog? Har folk såna?? Jag har bara gått till dessa när jag absolut absolut måste. Jag ska först kolla om jag e gravid nu. 5 dagar sen så håller tummarna även om ett test för 5 dagar sen visa negativt:(   

Ja, "din", eller i alla fall den mottagning som du gått till innan alternativt den mottagning som är närmast dig om fu aldrig varit hos någon
  • Maramina

Ampin: Även många IVF, privatkliniker är landstingsanknutna och man kan därmed göra en utredning via landstinget även där. Vi gjorde tex vår utredning på privatkliniken Göteborgs kvinnoklinik/Nordic IVF och kunde då välja att betala ur egen ficka och komma in mer eller mindre ur egen ficka eller vänta tre månader och få utredningen gjord och endast betala vanlig läkarbesökstaxa. Det enklaste sättet att ta reda på vilket det är att ringa och höra sig för hur just den aktuella kliniken gör/är

• Maramina

Ampin, får jag fråga vilken stad du bor i då du säger "våra kliniker", dvs i flertal? Jag antar att det är en av våra större städer?

• Maramina

Enligt det jag har lärt mig så släpper ägget upp till 48 timmar efter det att man har fått sitt första positiva ägglossningstest. Sedan spelar det ingen som helst roll hur länge man har positivt test, man kan fortsätta att ha positivt även efter det att ägget har släppt. Hur det är med dom som har positivt bara någon timme vet jag inte. Däremot så vet jag att ett positivt test betyder inte att ett ägg verkligen har släppt, det betyder bara att hormonerna som krävs för att ägg ska släppa finns

• Maramina
    moderlig skrev 2013-07-08 19:40:10 följande:
    Kollade temp denna månad,då den hade höjts ca en halv grad samt att trosan va torr så kändes det tämligen säkert att äl redan skett. (hade starkt posi. test dagen innan,dag 12)Så att kolla temp kan ju va ett tips.  

Btw- Nån som vet när det är optimalt för kassa simmare att ta ett dopp i poolen?

Min man har ju bristande kvalitet och antal på simmarna och till oss så sa läkaren att det ändå räcker att man "får till det" varannan, var tredje dag. Att det faktiskt inte behövs oftare än så och att "det är ju dumt att göra det oftare om man inte är sugen, för den ens skillnaden blir att man riskerar att förlora lusten helt".
  • Maramina
    moderlig skrev 2013-07-09 23:37:04 följande:
    Jo vi kör oxå varannan.. menar du att den visar på timmen då eller? Annars vet jag ju på ett ungefär.

Man kan inte säga på timmen när ägglossning har skett. Eventuellt i så fall på blodprov men inte så att man kn kolla det själv hemma. Det monitor och ägglossningstest visar är att förutsättningarna för en ägglossning finns, inte att det verkligen sker. Att ha sex i samma ögonblick som ägglossningen sker hjälper inte naturen på traven då det tar ett tag för både spermier och ägg att vandra. Om du verkligen vill tajma ägglossning och sex så får du försöka få så att en läkare skriver ut ägglossningsspruta åt dig. Då vet man att ägglossning sker 36 timmar senare. Men då bör man ha kollat med ultraljud innan att äggblåsorna ser tillräckligt stora (och mogna ut) så att man inte tar sprutan i onödan
  • Maramina
    Elisabet7101 skrev 2013-07-10 13:20:16 följande:
    Monitorn ökar chanserna med 89% att bli gravid.Den är suverän.Lite dyr att köpa men man kan hitta billigt på tradera.Den visar fler dagar då man är fertil och visar exakt när du har ägglossning.Jag hade ägglossning igår och idag så vi har kört både före och på ägglossningsdagarna.Jag har ägglossning på 14-15dagen och har haft det så länge jag har kollat med monitorn.Jag tar pergotimekur också,enkelkur.Kan starkt rekommendera monitorn.

Ägglossning har man bara i den stund som ägget släpper. Monitorn visar, precis som "vanliga" ägglossningstest när LH höjs i urinen och när den är så hög att förutsättningarna för att ägg ska kunna lossa, detta kan vara enbart någon timme men likväl 2-3 dagar. Den kan inte visa exakt när ägglossning har skett, utan den visar endast när LH är högt nog, och det är då den visar att "man har ägglossning". Har man regelbunden mens och har lärt sig läsa av sin kropp så vet man med hög sannolikhet när man har ägglossning också och då är det stor risk att monitorn bara blir ett dyrt stressmoment. Är man osäker på när ägglossning sker så är ägglossningstest ett billigare hjälpmedel för att konstatera LH-höjningen. Det som är skillnaden mellan monitor och vanliga tester är att monitorn även mäter östrogen så att det är så monitorn upptäcker ens ökade fertilitet. Men som sagt var, endast blodprov kan visa om man verkligen har haft ägglossning. Det är i alla fall vad den läkare som gjorde vår utredning sa och vad som även den läkare som varit/är vår IVF-ansvariga läkare har sagt. Kollar man på CB:s hemsida så står det så här:

"Clearblue Fertilitetsmonitor gör allt som ägglossningstest för hemmabruk kan göra, och mycket mer. Den visar inte bara dina två dagar med maximal fertilitet, utan även ytterligare dagar då du kan bli befruktad. Genom att detektera en ökning av östrogen, kan den upplysa de flesta kvinnor om 1-5 extra dagar med hög fertilitet. På så sätt får du reda på alla de dagar som samlag har störst förutsättning att leda till befruktning. Den räknar också dagarna åt dig, talar om vilka dagar du ska göra testet på, tolkar testet, visar din fertilitetsstatus varje dag och skapar en personligt anpassad bild av din cykel."

Så egentligen, har man något så när regelbunden mens på runt 28 dagar och börjar ha sex varannan dag på 10:E mensdagen så kommer man med största sannolikhet att pricka in eventuell ägglossning. Är man väldigt osäker på sin cykel och inte vill ha sex varannan dag så är ju monitor helt klart ett bra alternativ, om än ett rätt kostsamt sådant.
  • Maramina

Jag vet precis hur det känns med den där tanken av att det kanske inte är meningen... Hur står ni till IVF?

• Maramina
    moderlig skrev 2013-07-11 20:09:55 följande:
    Ursäkta frågan Maramina! Har läst på nu så nu vet jag att ni gjort 1 Ivf och väntar till hösten med nästa.. hoppas det funkar då!!!!!!!!!! Orkar du beskriva hur det gick till eller ska jag leta i dina kommentarer? Vill veta allt om sprutor hormoner osv(om du ids dvs).

Ingen fara! Få se nu... Jag har förträngt mycket...

Vi körde långa protokollet pga mitt relativt låga AMH-värde. Det innebar att jag fick köra med nässpray ca en vecka innan BIM, om jag inte minns fel. Efter två, tre veckor fick jag ta blodprov som visade att jag var nedreglerad och jag fick börja köra med sprutor och halvera sprayen. När det var dags för VUL så hade jag 11 blåsor som fick växa till sig några dagar till. Vid plockningen fick de ut sammanlagt 14 ägg. 5 av dessa befruktades, en återinfördes, resten odlades vidare för att eventuellt frysas in. Tyvärr klarade de inte det så det blev inget till frysen. Och det blev inget plus. Nu skulle jag kört nästa IVF-försök i augusti men då jag (äntligen) fått jobb och kommer att börja jobba samma vecka som äggplocket troligtvis skulle blivit så skjuter vi på det. Dessutom vill jag inte heller vars provanställd vid nästa försök, för om det försöket lyckas och jag blir gravid är risken stor att jag blir sjukskriven en längre tid då jag hade hyperemesis gravidarum och har man haft det vid första graviditeten är risken enormt stor att man även får det vid eventuellt efterföljande graviditeter. Så nästa IVF kommer med hög sannolikhet inte bli förrän tidigast efter årsskiftet. Kan om du vill läsa mer om det i min blogg, drommaravsilver.wordpress.com/

Nästa försök kommer jag föresten få testa på korta protokollet, dvs jag slipper nässprayeno istället få köra på med sprutorna direkt vid mensstart
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?