Elisabet7101 skrev 2013-07-10 13:20:16 följande:
Monitorn ökar chanserna med 89% att bli gravid.Den är suverän.Lite dyr att köpa men man kan hitta billigt på tradera.Den visar fler dagar då man är fertil och visar exakt när du har ägglossning.Jag hade ägglossning igår och idag så vi har kört både före och på ägglossningsdagarna.Jag har ägglossning på 14-15dagen och har haft det så länge jag har kollat med monitorn.Jag tar pergotimekur också,enkelkur.Kan starkt rekommendera monitorn.
Ägglossning har man bara i den stund som ägget släpper. Monitorn visar, precis som "vanliga" ägglossningstest när LH höjs i urinen och när den är så hög att förutsättningarna för att ägg ska kunna lossa, detta kan vara enbart någon timme men likväl 2-3 dagar. Den kan inte visa exakt när ägglossning har skett, utan den visar endast när LH är högt nog, och det är då den visar att "man har ägglossning". Har man regelbunden mens och har lärt sig läsa av sin kropp så vet man med hög sannolikhet när man har ägglossning också och då är det stor risk att monitorn bara blir ett dyrt stressmoment. Är man osäker på när ägglossning sker så är ägglossningstest ett billigare hjälpmedel för att konstatera LH-höjningen. Det som är skillnaden mellan monitor och vanliga tester är att monitorn även mäter östrogen så att det är så monitorn upptäcker ens ökade fertilitet. Men som sagt var, endast blodprov kan visa om man verkligen har haft ägglossning. Det är i alla fall vad den läkare som gjorde vår utredning sa och vad som även den läkare som varit/är vår IVF-ansvariga läkare har sagt. Kollar man på CB:s hemsida så står det så här:
"Clearblue Fertilitetsmonitor gör allt som ägglossningstest för hemmabruk kan göra, och mycket mer. Den visar inte bara dina två dagar med maximal fertilitet, utan även ytterligare dagar då du kan bli befruktad. Genom att detektera en ökning av östrogen, kan den upplysa de flesta kvinnor om 1-5 extra dagar med hög fertilitet. På så sätt får du reda på alla de dagar som samlag har störst förutsättning att leda till befruktning. Den räknar också dagarna åt dig, talar om vilka dagar du ska göra testet på, tolkar testet, visar din fertilitetsstatus varje dag och skapar en personligt anpassad bild av din cykel."
Så egentligen, har man något så när regelbunden mens på runt 28 dagar och börjar ha sex varannan dag på 10:E mensdagen så kommer man med största sannolikhet att pricka in eventuell ägglossning. Är man väldigt osäker på sin cykel och inte vill ha sex varannan dag så är ju monitor helt klart ett bra alternativ, om än ett rätt kostsamt sådant.