• Silverscream

Hur hittar man orken att fortsätta?

Tankarna snurrar...

Jag och sambon har försökt skaffa barn sedan maj 2011, över 1 ½ år.

Det enda vi har "fått" är 4 missfall. Utredning är gjord, inget fel har hittats.

Senaste missfallet är det som tagit hårdast på mig. De tre tidigare var väldigt tidiga (inte gårr förbi vecka 5 då). Denna gång hann jag till v. 8+5 innan hjärtat stannade (vi hade hunnit få se det slå två gånger innan).

Embryot kom ut i mina händer. Så liten, men ändå en så perfekt start på ett barn. VÅRT barn!

Mitt liv rasade, mitt hjärta gick i bitar.

Det var i slutet på september/början på oktober i år. Jag och sambon bestämde oss för att lägga försöken på is till efter nyår, så jag skulle få en chans att läka.

Men hur orkar man försöka igen och igen?
    Jag vet inte om jag klarar ett liknande missfall igen..

Har fått löfte om att få medicin nästa gång jag blir gravid (vet inte vilken då de inte sagt något om det). Ändå är det ju ingen garanti för att det kommer gå bra.

De första bebiskläderna hänger i garderoben och väntar på den lill*.
     Men hur ska jag orka?

Jag är rädd för att bli gravid. De 12 första veckorna kommer inte vara ett annat än ett helvete och jag kommer aldrig våga njuta av dem av rädsla att förlora ännu ett barn.

Hur handskas man med alla känslor och går vidare?

• Svar på tråden Hur hittar man orken att fortsätta?
  • Jenny78

Jag känner också igen mig....vi gifte oss Oktober 2011 och såg så mycket fram emot att vi nu äntligen ska skaffa familj och nu sitter vi har drygt ett år senare, med tre missfall bakom oss och en pågående utredning. Det var ju verkligen inte så det skulle bli:((
    Nu har jag varit blödningsfri en vecka efter sista gången, så mår fysiskt bättre, men psykiskt är jag verkligen inte på topp. Vi har bestämt oss för att pausa över tre menstruationer, dels så jag blir fysiskt helt normal igen och dels så vi hinner landa lite rent psykiskt, och att vi hinner få svar på utredningen. Så nu väntar jag på att första mensen ska komma igång. Testade helt negativt igår så förhoppningsvis dröjer det inte alltför många veckor.
    Lider med er andra här inne. *kram*

• Silverscream

Jenny78 - jag förstår dig helt och fullt. Det är väldigt skönt att pausa faktiskt, just så man hinner få chansen att läka på alla plan. Vi fick vårt senaste missfall i mitten/slutet på september så vi har väntat nästan exakt 3 månader och mina menstruationer har varit som vanligt så jag vet att jag är helt läkt fysiskt.

Det har varit jätteskönt att få den pausen att bara andas ut och fokusera på varandra och vardagen ett tag.

Vår utredning visade inte på några fel alls. Fick höra att det är det vanligaste, att man inte hittar några fel. Så var beredd på det och bli inte nedslagna om ett sådant besked skulle komma.

Vi har nu även fått veta att nästa gång jag blir gravid ska jag höra av mig direkt för att börja med medicin som hjälper till att stärka slemhinnorna.

Hoppas på att snart bli gravid igen, samtidigt som tanken ändå känns lite skrämmande. De här tudelade känslorna är verkligen tokjobbiga.

• Jenny78

Ja, vi är nog rätt inställda på att de inte kommer hitta något, men hoppas ju ändå på det. Att de hittar något lättfixat:) Annars blir det väl ändå skönt att veta att det är lönt att fortsätta försöka iaf.

Jag fick veta att nästa gång jag plussar så ska jag direkt höra av mig så jag får ett VUL redan i vecka sju, så vi slipper gå i ovisshet så länge. Två av mina missfall har upptäckts i vecka 10 på UL, och då hade embryot i båda fallen tilbakabildats flera veckor tidigare. Mitt andra missfall skedde av sig självt i vecka 6.

Ja, jag längtar verklligen efter att vara gravid igen, samtidigt som det skrämmer livet ur mig, så förstår hur du menar!

• che71

silverscream

"Vi har nu även fått veta att nästa gång jag blir gravid ska jag höra av mig direkt för att börja med medicin som hjälper till att stärka slemhinnorna."

Vilken medicin är det?
    Kanske Progesteron?
    Den läkaren jag träffade på missfallsutredningen ville inte skriva ut det till mig, när jag frågade,Obestämd
    inget annat heller för den delen,
    bara Fragmin pga APC resistensen de hittade hos mig.
    Synd att inte alla läkare kan göra lika, det känns så konstigt o förvirrande att vissa får mediciner..man vill ju självklart ha allt som ev. kan tänkas hjälpa.

Själv går jag o undrar när mensen (andra efter missfall) ska komma...eftersom ÄL stickorna inte gav fullt utslag på 1 veckas testande så har jag för första gången på 2½ år inte koll på min cykel.
    Men nästa gång blir det Pergotime försök igen..o det har ju lyckats förut..att få plus altså.
    Men efter 4 missfall tar man ju inget för givet.

• Silverscream
    Jenny78 - Vad skönt att veta redan nu att ni ska få gå på tidigt VUL nästa gång. Glad

Det fick vi göra denna fjärde gång och kommer få fortsätta göra vid framtida graviditeter. Det är lite lugnande faktiskt. Glad

che71 - Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för medicin de pratar om. Obestämd

De har inte nämnt några specifika mediciner än utan mer vad det är för typ och på vilket sätt den ska hjälpa. Det känns lite sisådär, hade gärna velat veta vilken medicin de tänker närmast på faktiskt.

Det är otroligt förvirrande att inte alla gör lika. Känns ibland som att man får så tvetydiga svar. Som att man inte är förvirrad nog av hela situationen.

Hoppas på att din mens kommer snart igen. Tack och lov har min alltid kommit tillbaka som en klocka efter varje missfall. Men det kan ju bara vara ren tur, har hört att den kan strula de första gångerna efteråt.

Nej, man har verkligen slutat helt att ta saker och ting förgivet nu. Livet är en större gåva och ett större mirakel än jag någonsin trott tidigare.

Jag håller tummarna för oss alla härinne att 2013 ska bli vårt år!
  • Besa

Hej, tråden är kanske lite gammal men jag vill bara beklaga sorgen.. Det är fruktansvärt att gå igenom ett missfall.. Jag har också haft ett helvete min dotter dog i magen v 39 fick födda fram min underbara ängel ett fullutvecklat barn.. Efter hennes bortgång mådde jag fruktansvärt försökte direkt skaffa barn men gick inte så bra. Blev gravid i april som slutade i missfall v 7.. Sen blev jag gravid igen nu i november men även den slutade i missfall.. Är så ledsen så det är inte klokt.. Jag förstår hur ledsen du är.. Men vi får inte ge upp.. Jag har äntligen fått en missfallutredning äter nu pergotime trombyl folacin så vi får se hur det blir.. Hoppas verkligen som ni säger att 2013 är det kanske vår tur... Kram på dig 🌺🌺

• che71
    Besa skrev 2012-12-17 15:03:26 följande:
    Hej, tråden är kanske lite gammal men jag vill bara beklaga sorgen.. Det är fruktansvärt att gå igenom ett missfall.. Jag har också haft ett helvete min dotter dog i magen v 39 fick födda fram min underbara ängel ett fullutvecklat barn.. Efter hennes bortgång mådde jag fruktansvärt försökte direkt skaffa barn men gick inte så bra. Blev gravid i april som slutade i missfall v 7.. Sen blev jag gravid igen nu i november men även den slutade i missfall.. Är så ledsen så det är inte klokt.. Jag förstår hur ledsen du är.. Men vi får inte ge upp.. Jag har äntligen fått en missfallutredning äter nu pergotime trombyl folacin så vi får se hur det blir.. Hoppas verkligen som ni säger att 2013 är det kanske vår tur... Kram på dig

Hej!
    Beklagar din sorg, måste vara oerhört hemskt att gå så långt o behöva föda fram barnet.
    Det är min mardröm.
    Stor kram till dig o hoppas att turen snart är på din o vår allas sida här!!
    Kram
  • Silverscream
    Besa - Nejdå, tråden är inte så gammal än och vi är några som hittat hit och finner tröst hos varandra.

Jag beklagar det du gått igenom, det måste vara helt fruktansvärt att gå så långt. :(

Du är välkommen att stanna här om du känner för att prata! {#emotions_dlg.flower}

Verkar som att det är vanligt att man börjat få äta Pergotime efter en sådan här utredning. Det har inte jag fått börja göra. Vad är det för typ av medicin? *lite nyfiken*

Kram på er alla, ni är guld värda!
  • che71
    Silverscream skrev 2012-12-17 20:32:32 följande:
    Besa - Nejdå, tråden är inte så gammal än och vi är några som hittat hit och finner tröst hos varandra.

Jag beklagar det du gått igenom, det måste vara helt fruktansvärt att gå så långt. :(

Du är välkommen att stanna här om du känner för att prata! {#emotions_dlg.flower}

Verkar som att det är vanligt att man börjat få äta Pergotime efter en sådan här utredning. Det har inte jag fått börja göra. Vad är det för typ av medicin? *lite nyfiken*

Kram på er alla, ni är guld värda!
    Pergotime hjälper till att få ÄL om man inte har någon eller om man pga av tex ålder behöver "boosta" den.
  • Besa
    Silverscream skrev 2012-12-17 20:32:32 följande:
    Besa - Nejdå, tråden är inte så gammal än och vi är några som hittat hit och finner tröst hos varandra. Jag beklagar det du gått igenom, det måste vara helt fruktansvärt att gå så långt. :( Du är välkommen att stanna här om du känner för att prata! Verkar som att det är vanligt att man börjat få äta Pergotime efter en sådan här utredning. Det har inte jag fått börja göra. Vad är det för typ av medicin? *lite nyfiken* Kram på er alla, ni är guld värda!

Hej tack så hemskt mycket för er stöd.. Tack vare familjeliv har jag hittat många änglaföräldrar som jag har fått enorm stöd.. Jag hat aldrig haft en ordentlig normal ägglosning. Jag har alltid behövt äta pergotime som stimulerar fram ägglosning och ger oftas bra ägg enligt min fertilitesläkare. Har nu för första gången börjat äta trombyl som tydligen ska vara bra under dem 12 första veckorna.. Speciellt när ägget fäster sig. Trombylen gör att det blir bättre miljö i livmoder för att en bebis ska utvecklas och gör att blodet förtunnas.. Det är var min läkare har sagt sen har jag också börjat äta Folacin dom är receptbelagt folsyra som ska hindra fosterskador och sen äter jag även tablett vitaminer från ACO gravid.. Så det är första månaden som jag har prövat med alla dessa läkemedel så vi får se om jag blir gravid eller hur detta kommer sluta.. Jag hoppas du förstår vad jag har skrivit.. Jätte jobbigt att skriva från Mob man kan inte se hela texten..
Svar på tråden Hur hittar man orken att fortsätta?