• Felinne

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-09-29 22:21:27 följande:

Ska testa vattengympa imorgon! Hoppas det funkar och inte ger sdr eller fogont. Wish me good luck! Ksn onte bars ligga här och äta choklsdkex och surfa.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Var ska du gå någonstans? Tycker det verkar vara fullt på alla kurser i Göteborg
  • Felinne
    Tuttiluttan skrev 2013-10-02 12:19:12 följande:
    Jag ska ta mig en titt! Nått tjusigt får jag ju ha på mig smile1.gif

Och precis som du säger, nästan alla gravid kläder är randiga! Lite trist, vill ju inte bara vara randig!
    Nu vet jag ju inte riktigt vad du har för storlek i vanliga fall, men för mig som i vanliga fall är S-M har jag faktiskt kunnat hitta en hel del klänningar i L eller XL. Naturligtvis hänger det ju mycket på modellen men kan ju vara värt att kolla.
  • Felinne

Tuttiluttan: Jag är också helt sjukt trött idag. Har hållit igång med att röja och jag antar att det tät lite mer på kroppen nu när jag har några extrakilo att släpa på..

Nu har vi ialla fall inhandlat en vagn. Det blev en begagnad Brio Go. Känns superbra att kunna checka av en sak på listan. Har tänkt se om vi kan hitta ett babyskydd som passar till vagnen också. Verkar smidigt. Vi har funderat lite på bärselar också men efter att ha börjat läsa lite om det känns det plötsligt mycket svårare. Har ni några erfarenheter av bärselar? Märken/Modeller? Bärsjal är säkert också jättebra men inte aktuellt då varken jag eller min man vill ha det.

• Felinne
    MissKaos skrev 2013-10-06 19:38:38 följande:

Man gör väl som man tycker är bra? Men det finns en tidsrek för hur länge dom ska sitta i ett babyskydd under ngn viss ålder. Minns inte siffrorna. Jag tyckrr man ska kolla det först så man inte ångrsr sig eftrr att ha köpt.. tror det var rätt kort tid i början? Nu är ju min stora fyra och mitt minne.. kan ju även ha ändrats.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Men vad menar du då att barnet ska åka i när det sitter i bilen om vi inte har ett babyskydd?
  • Felinne
    MissKaos skrev 2013-10-06 19:53:55 följande:
    Lol
    ..ang klicka det i vagnen..
    Ja, jag tänkte väl det, men det lät så himla korkat att jag var tvungen att fråga.
    Naturligtvis ska inte babyskyddet ses som ett substitut för sitt-/liggdelen och det gäller ju att vara uppmärksam på barnets välmående. Men jag ser det ändå som mer praktiskt att ha ett babyskydd som passar vagnen (eftersom vi ändå kommer köpa ett babyskydd) än att  ha ett babyskydd som INTE passar vagnen.

Vad gäller tidsangivelser: Varken NTI eller VTI vill ge en exakt tidsangivelse men rent allmänt finns det en uppfattning om att nyfödda inte bör sitta längre än 30min i babyskydd. Lite svårt att efterleva för den som t.ex. har längre körväg mellan BB och hemmet så jag antar att det är därför det inte finns någon officiell tidsangivelse - det går ju liksom inte att skuldbelägga föräldrar för att de bor längre än 30min från närmaste BB...
  • Felinne
    Felinne skrev 2013-10-06 20:08:16 följande:
    Ja, jag tänkte väl det, men det lät så himla korkat att jag var tvungen att fråga.
    Naturligtvis ska inte babyskyddet ses som ett substitut för sitt-/liggdelen och det gäller ju att vara uppmärksam på barnets välmående. Men jag ser det ändå som mer praktiskt att ha ett babyskydd som passar vagnen (eftersom vi ändå kommer köpa ett babyskydd) än att  ha ett babyskydd som INTE passar vagnen.

Vad gäller tidsangivelser: Varken NTI eller VTI vill ge en exakt tidsangivelse men rent allmänt finns det en uppfattning om att nyfödda inte bör sitta längre än 30min i babyskydd. Lite svårt att efterleva för den som t.ex. har längre körväg mellan BB och hemmet så jag antar att det är därför det inte finns någon officiell tidsangivelse - det går ju liksom inte att skuldbelägga föräldrar för att de bor längre än 30min från närmaste BB...
    NTF menade jag förståss
  • Felinne
    Tuttiluttan skrev 2013-10-06 20:12:52 följande:
    Felinne: Har du fått paketet jag skickade till dig?
    Ja, gud det har jag glömt att skriva! Jag hämtade ut det i fredags. Vilken perfekt avslutning på veckan. Tusen tusen tack. Tänk att det finns så fina människor i världen.
  • Felinne
    Otåligast skrev 2013-10-07 13:18:25 följande:
    Jag gjorde jättemycket research innan jag köpte bärsele. Första beslutet var att vi skulle ha en ergonomisk variant och då är Ergobaby den vanligaste. Efter att ha läst på + provat  den så förstod jag att den inte passade oss optimalt eftersom både jag och min sambo är rätt små och späda. Det blev till sist Pognae som har en vädringslucka och därför inte blir så varm på sommaren/semesterresor + spädbarnsinlägg för den första tiden. Alternativet hade varit Beco - antingen Butterfly 2 eller Gemini (Gemini har fördelen att den går att ha barnet framåtvänd i - något som dock inte rekommenderas av ergonomiska skäl + att det lätt blir för mycket intryck för det lilla livet). Den gick bort främst för att den är vadderad och därmed väldigt varm. Jag köpte på Ebay - jättesmidigt och väldigt billigt :):
     www.ebay.com/itm/New-Pognae-Baby-Carrier-ergo...

Kan också tipsa om "K'tan" som är som en mix av sjal och sele - helt enkelt en färdigknuten sjal i mjukaste trikå. Jag har köpt en sådan också och tycker att den verkar väldigt mysig den absolut första tiden. 
    lekmer.se/barn-och-baby/bara-och-sitta/barsja...
    Oj, nu blev det nästan ännu svårare. Jag och min man skiljer oss nämligen ganska mycket i längd så det kanske blir klurigt att köpa något som passar oss båda. Samtidigt tycker jag att det känns lite konstigt om vi behöver köpa olika bärverktyg. Tror att vi helt enkelt får besöka lite butiker och prova oss fram. Sedan kan vi förhoppningsvis köpa modellen vi vill ha begagnat. Tack för tipsen!
  • Felinne
    mammatilltvå85 skrev 2013-10-11 23:45:02 följande:

Hej tjejer!

Vill bara kika in och säga att i onsdags i v.32+1 föddes lilla Alba. jag kom in till förlossningen dagen innan och var öppen 5 cm efter en natt med mycket sammandragningar. Inne på förlossningen, natten till i onsdags gick vattnet och sedan föddes Alba dagen efter.

Hon vägde 1740 gram, var 42 cm lång och hade ett huvudomfång på 29 cm.

Idag 2 dagar gammal andas hon helt på egen hand men ligger i kuvös för värmens skull samt har sond tills amningen är i gång och hon orkar suga.

Hon mår under omständigheterna mkt bra vilket till stor del beror på att hon hann få kortison för lungmognaden.

Återkommer med bild osv senare, just nu räcker inte riktigt tiden till. Jag blev utskriven från bb idag och sover hemma på nätterna men är på neo ca 08-22 på dagarna. På slutet innan hemgång kommer jag få bo på neo med henne (när hon ska ammas även nattetid).

Just nu blandas oro för att nåt ska tillstöta med lycka över vår fantastiska dotter. Och lite amningshormoner på det. Hey babyblues liksom!!

I alla fall vill jag säga att jag kommer fortsätta följa tråden lite då och då och uppdatera hur det går för oss.

Oj! Stort grattis till lilla Alba! Håller tummar och tår för att hon ska visa sig vara en riktig fighter. Kan inte ens föreställa mig alla känslor och tankar som måste fara runt i huvudet på dig och din familj men önskar er all lycka och stöd mitt i denna omvälvande situation.
  • Felinne
    siolina skrev 2013-10-13 08:35:37 följande:

Plågas av mensvärk/förvärk om nätterna. Inte alla nätter men tillräckligt ofta för att det ska vara störigt. Gillar inte att ta alvedon och sånt men blev tvungen i natt.

Riktiga värkar måste vara överdjävliga.

Jobbigt för dig. Förstår att du inte vill trycka i dig massa preparat men se det för Guds skull inte som ett misslyckande eller att det finns någon prestige i att vara "duktig" och härda ut. Viktigare att du går sova liksom. Dessutom behöver ju inte dina förvärkar säga något om hur din förlossningsupplevelse kommer att bli.
Svar på tråden December bebis 2013