• Repan

December bebis 2013

siolina skrev 2013-07-17 19:13:50 följande:
    Tror jag kände bebisen idag. Inte som sparkar utan som att något rörde om i magen. Kändes som den gjorde ett par volter ungefär. Kittlade lite. Har känt liknande tidigare, men idag kändes det lite mer. Känner ni igen det?

Angående astma och allergi så har jag båda men har inte känt av det något sedan jag blev gravid. Vet inte om det är graviditeten eller akupunkturbehandlingen jag gick på innan den.

Idag har vi tänkt lite på vagn. Vi använde inte liggvagn så hemskt mycket med första barnet, men det kan ju vara bra att ha en ändå. Tycker kronan city verkar bra men kanske lite trångt i mjukliften. Plus att det tar emot att köpa en ny vagn, vill helst köpa en för ca 3-4000 och då hellre en begagnad av bra märke än en sämre ny. Men den perfekta vagnen verkar verkligen inte finnas.
    Ja volter känner jag igen :) Har känt bebis flera ggr senaste två dagarna nu! 17+4 idag och RUL om en vecka!
  • Repan

Vi tar reda på det om det syns på RUL o om de väljer att säga det till oss. Bokar inte in något extra :)

• Repan

Har huvudvärk här ca varannan dag, ibland flera dagar i rad. Det är inte migrän riktigt men ibland snudd på - jag måste lägga mig och vila. Tar tabletter då och då (alvedon) men försöker undvika det, eftersom det är så ofta jag har huvudvärk! Dricker mycket vatten, något med socker i om jag tror att det är det som är problemet eller lite kaffe i kombination med vatten.

Här har vi börjat tänka på att kanske göra våra större inköp nu efter RUL. Det verkar bli en ny barnvagn då Brio Go 2013 inte verkar finnas på blocket än, eller speciellt ofta tyvärr. Men det är ju klart :)
    Lite möbler ska inhandlas - förvaring till det lilla sovrummet och så måste vi lösa var vi ska ha bebisens kläder på ett vettigt/lättillgängligt sätt samt hur vi ska ha skötplats.....

Har ni som haft barn haft skötbord? Vi har så dåligt med plats - och kan t.ex. inte ha det i badrummet och det känns trist att ha i lilla rummet, man orkar ju inte gå upp och gå dit på nätterna. Vi har en byrå som är jättestor i vårt sovrum som vi kan ordna tillfällig skötplats på men tänker nog oss att byta främst på golvet, dels pga platsbrist men också senare för att undvika fallskador. Vi har två vänner som har barn varav båda bytt på golvet hela tiden.

Sen är det spjälsäng så klart :) Men först måste vi luska ut om vi ska få en släktkorg som min fru låg i när hon var liten (hmm känns det verkligen säkert??) eller nån vagga som någon ville ge oss... det är gulligt med presenter men lite jobbigt med just möbler som man kanske vill bestämma lite själv. Korgen är ju såklart mysigt pga frun låg i den när hon var liten men den hänger på någon ställning och jag är lite orolig över det där... jag kanske är töntig!

• Repan
    MissKaos skrev 2013-07-19 08:46:27 följande:
    Repan. Man gör olika med skötplats. Jag vill ha tillgång till vatten och gillar intr bajs i sovrummet. . Kan ni ha en såndär modell man fäster på väggen ovanför toan? Nedfällbar?
    Ni får kolla på korgen. Man mpste känna sig trygg annars ksn man ju inte sova.. vår son sov hos oss första året. Hsn ville vara nära
    Ja vi får bedöma korgen! Den kanske känns jättestabil, vem vet. Jag vet inte om vi vill ha bebisen i sängen, det märker vi ju, men jag vill annars ha spjälsängen precis bredvid och ta bort ena sidan på den så att vi kan ha en arm på bebisen hela tiden. Mycket man inte vet när man inte har barn, hur man kommer vara och vad man gillar :) Jag vet att jag sover dåligt med bebis i sängen pga syskonbarn - jag sover inte alls egentligen, utan vaknar av minsta rörelse och "vaktar" den andra personen i sängen hela tiden. Därför kanske jag vill ha barnet i spjälsäng bredvid istället så jag kanske kan få sova bättre.

Nej det går inte att ha något i badrummet alls. Vi bor i ett 40-tals hus och badrummen är mycket små. Dessutom får vi inte ens ha duschstång på väggen därför att badrummet är skört. Rummet är pyttelitet, ett badrum rakt in på tvären, toan till vänster och handfat som man når från toaletten till höger. Ovanför toan sitter badrumsskåp, ovanför handfatet en stor gammal spegel. Skulle man fälla ner ett bord där skulle man inte kunna stå ;)

Vi funderar som sagt på sovrummet för att slippa gå så långt på nätterna - men då skulle vi skaffa en riktigt tät dyr blöjhink och hoppas det inte luktar så farligt. Sen när barnet blir äldre antar jag att vi kommer byta lite överallt och bara flytta skötbädden, säkert i vardagsrummet oftast. 
  • Repan
    Annaa1988 skrev 2013-07-19 09:02:55 följande:
    En byrå r väldigt smart, om man är extremt noga med att alddrig aldrig släppa barnet när man sköter det. Alltid en hand på!
    Jag har haft både utan och med skötbord och jag kommer att ha skötbord till denna knodd, det är så mycket skönare då de är små. Man slipper böja sig och kan ha förvaring av blöjor, kläder och andra nödvändigheter nära till hands :)

Vi skippar spjälsäng, jag samsover med bebisen tills hen är stor att sova i växasäng, så det slipper jag tänka på. En liten vagga i vardagsrummet ska vi dock ha, i fall att bebisen somnar där om dagarna och man vill kunna lägga ifrån sig hen!

Härligt med barnvagn, Brio Go r ju en underbar vagn! Är ni sugen på någon speciell färg? 
    Ja jag tycker det med, den är kanske lite hög men det är lugnt. Visst ska man alltid ha en hand på bebisen men olyckor händer ju ändå :( Är livrädd, speciellt eftersom byrån är hög :( Så första månaderna kanske byrån men sen vill jag nog ner på golvet... får se hur vi känner sen. :) Vi har två katter så det där med kläder framme kommer bara innebära att de sover på dom och hårar ner dom, eller släpar omkring dom ;)

Ja Brio Go verkar vara jättebra för just våra behov faktiskt :) Vi är sugna på marinblå, svart eller brun. Den röda är fin men lite för ljus tycker vi. Marinblå känns riktigt snyggt :) 
  • Repan
    MariaOchNiklas skrev 2013-07-19 09:16:08 följande:

Tänk på att om ni ska byta i sovrummet så kommer den av er som behöver byta blöja på natten att väcka partnern som sover. Gissar på att ni behöver ha lampa tänd under tiden. Så ett litet tips är att ha i ett annat rum om det funkar?
    Ja vi får se helt enkelt, först är vi båda hemma en liten tid så sen får vi hitta oss själva och varandra i det. Hur mycket man vaknar t.ex. för skriket vaknar ju partnern av ändå. Eftersom vi inte har skötbord är det ju iaf lätt att flytta runt och se vad som fungerar för oss. Förmodligen hamnar det i vardagsrummet tillslut.

Lite senare ska vi ha extrasängen i lillarummet bäddad så att vi var och en får en ostörd natt var i veckan, om bebis är en skrikig en :) Det kommer ju variera en del vem som gör vad och så vidare - vi delar föräldraledigheten rakt av.
  • Repan
    Annaa1988 skrev 2013-07-19 09:39:41 följande:
    Vad smart, så att båda kan få sova ut helt! Låter jättebra, och det med fl också. Det är ju underbart om man kan dela rakt av!
    Ja jag tror det kan vara bra för psyket, och relationen :)
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-19 13:00:26 följande:
    Känner ingen vars bebisar bajsat om nätterna. Hoppas verkligen inte vår lille kille lägger sig till med sånna ovanor
    Åh jag känner massvis, så vi får se hur det blir men jag räknar alltid med det jobbigaste så får annat bli en glad överraskning :)
    Tuttiluttan skrev 2013-07-19 12:23:27 följande:
    Hej allesammans!
    Jag väntar en december bebis, känner att jag passar in här då
    Blivit gravid efter 3 IVF försök, första VUL sa BF 20 dec. Ska på rul nästa torsdag, då får jag det "spikade" datumet
    Välkommen! Vi ligger precis lika, jag har fått två olika BF, 20 dec och 21:a, har också RUL på torsdag :)

• Repan
    siolina skrev 2013-07-20 12:53:01 följande:
    Bajsblöjor överlag hoppas jag att vi ska slippa även denna gång. Amningsbajset går väl an men så fort de börjar äta vanlig mat tycker jag att det blir lite obehagligt faktiskt.

I övrigt är jag irriterad idag för att en kompis skrev på min facebooksida och gratulerade mig till bebisen. Det är så himla osnyggt att göra så när jag inte själv har skrivit något, eller ens sagt något direkt till henne. Vi har inte riktigt hunnit berätta för att vänner så nu var det en gammal barndomskompis till mig som smsade. Har tagit bort kommentaren, som ju är skriven i all välmening, men för mig som är rätt privat på min sida känns det inte okej att outa andras angelägenheter sådär. 
    Gör så att du ändrar i dina inställningar på Facebook så att endast du ser vad folk skriver på din wall - på så vis kan sådant inte hända i framtiden!
    Bebis BF 21 december 2013
  • Repan

Kiira: Jag tycker det låter helt oacceptabelt hur du blivit behandlad. Det var inte som att du kände dig lite yr o sen skickades hem, det där var ju riktigt allvarligt. :(

Bebis BF 21 december 2013
Svar på tråden December bebis 2013