December bebis 2013
Plopps80 - jag tror jag ifrågasätter varför de olika könen per definition betyder olika beteenden bara. Såg att det kanske var lite otydligt. Ja, vi föds till män eller kvinnor rent fysiskt. Men vem säger att det måste innebära att man måste ha en eller annan färg på sig, eller att man skulle vara si eller så bara pga hormoner? Finns ju tusentals människor som inte stämmer in på det där, så då försöker jag ifrågasätta min familjs vilja att tvinga barnen att vara på ett visst sätt bara för att dom har snippa eller snopp.
Det betyder liksom inte att jag tycker det är fel av en flicka att vilja leka med dockor, utan bara att jag t.ex. stör mig på att det skulle vara "flickigt" att göra det. Då är det ju alltså lite "konstigt" om en pojke gör det och det tycker jag nog inte :)
Jag var själv ett barn som alla försökte tvinga att vara på ett visst sätt - medan mina manliga syskon skulle vara på ett annat (oftast friare) sätt. Så jag tror jag vill försöka styra undan lite sånt som barnet kan få uppleva annars - att bli ifrågasatt bara för att man inte vill ha klänning t.ex. :)