• Repan

December bebis 2013

Plopps80 - jag tror jag ifrågasätter varför de olika könen per definition betyder olika beteenden bara. Såg att det kanske var lite otydligt. Ja, vi föds till män eller kvinnor rent fysiskt. Men vem säger att det måste innebära att man måste ha en eller annan färg på sig, eller att man skulle vara si eller så bara pga hormoner? Finns ju tusentals människor som inte stämmer in på det där, så då försöker jag ifrågasätta min familjs vilja att tvinga barnen att vara på ett visst sätt bara för att dom har snippa eller snopp.

Det betyder liksom inte att jag tycker det är fel av en flicka att vilja leka med dockor, utan bara att jag t.ex. stör mig på att det skulle vara "flickigt" att göra det. Då är det ju alltså lite "konstigt" om en pojke gör det och det tycker jag nog inte :)

Jag var själv ett barn som alla försökte tvinga att vara på ett visst sätt - medan mina manliga syskon skulle vara på ett annat (oftast friare) sätt. Så jag tror jag vill försöka styra undan lite sånt som barnet kan få uppleva annars - att bli ifrågasatt bara för att man inte vill ha klänning t.ex. :)

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-01 15:02:09 följande:

Jag tycker om det traditionella. Min dotter vägrar ha annat på sig än klänningar. Hon klättrar i träd och skitar ner sig och har ett jäkla humör och är ingen fin flicka på något sätt. Barnen blir som dom blir oavsett. Jag tror det är genetiskt att de flesta flickor är mest intresserade av dockor känner mängder med föräldrar min egen mor tom som verkligen köpt olika leksaker som dockor och bilar och sånt. Jag tog inte i några bilar som barn och mina genusälskande vänner har insett att sönernas dockor ligger där i en låda. Sedan finns det givetvis pojkar som leker med dockor och tjejer med bilar. Alla är inte stöpta i samma mall men vad jag upplevt är flickorna typiskt tjejiga och leker med dockor och leker hushåll medan killarna springer omkring och brötar, knuffas på skoj och leker slåsslekar.
    Ah, jag tror det är socialt tryck, press från omgivningen och också bara normgivande beteende - klart man inte leker med dockor eftersom ingen annan gör det osv :) 

Tror inte det sitter i våra urgamla gener att en blå plastbil är roligare än en beige eller rosa ;) Jag tror alltså beteendet är inlärt och man får olika gillande från som omgivning beroende på vad man gör och gör därför det. Sen finns det såklart individuella skillnader också.

Men då kanske du förstår oss genushysteriska lite bättre och vi dig lite bättre? Vi har helt enkelt helt olika syn på varför människor beter sig si eller så, eftersom jag inte tror det sitter i generna kan jag aldrig acceptera att vi "bara är sådana" :)

I relation till RUL och veta könet är det väl därför lite trist att inte ta reda på det bara för att omgivningen kommer reagera på ett för mig negativt sätt då och tänka sig än det ena eller andra beroende på könet... Sen får vi ju det problemet när bebisen väl tittar ut ändå!
    Men vi tänkte så här att det blir som det blir på RUL - kanske råkar vi se? :) 
  • Repan
    Parksandrec skrev 2013-07-01 15:08:05 följande:
    Jag är säker på att de som kanske utsätts för min dåliga stil med att inte säga könet på bb kommer kunna ta det och inte bli alltför ledsna, mest irriterade på mig och att jag är en sån genus-tööööönt. ;D

Vad gäller exempelvis farmor, så får min sambo bestämma vad han säger eller skickar för sms.

Blir lite ledsen över din kommentar att man inte skulle få ha klänning på flickor, fattar att du spetsar till det lite, men det är ändå trist att läsa att det kan kännas så. För mig känns det ju som om jag är den onormala som inte trivs med vare sig graviditet eller det mesta av baby-utbudet. alltså jag känner mig verkligen som ett freak, och att de "normala" kollar kön på rul och köper könsbestämt mer eller mindre.

Jag önskar verkligen det kunde finns större känsla av "ok, du gör så, fine med mej. jag gör såhär" stämning alltså mer avspänt. men det verkar vara så nära folks hjärta, så känsligt, så känsligt. Jag är en del av det också.
    Jag har tänkt på att det blir nära ens hjärta eftersom man onekligen på något vis "anklagar" den andra parten.
    t.ex. plopps får höra att hennes barn beter sig si eller så pga att de uppmuntrar omedvetet och vad jag sa "socialt tryck".

Hon säger å andra sidan till mig att mina barn kommer genetiskt vilja leka hushåll pga vad de har mellan benen och att de ÄR olika och si eller så pga kön.

Alltså man talar om varandras barn på ett sätt som ju naturligtvis blir känsligt? Går nog inte komma ifrån :) Jag blir ju ganska arg på våra familjer som inbillar sig att de ska bestämma vilka mina barn ÄR pga om de har snopp eller snippa - blir arg bara jag tänker på det, hur de begränsar några som jag absolut inte vill ska bli begränsade på det sättet.

Däremot borde man ju lära sig att skita i andras barn så att säga :) Jaja, det är inte mina barn, är nog en bra sak att tänka rätt ofta med det mesta! Vare sig det gäller sånt här, eller godis, eller läggtider eller mat.. osv! 
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-02 09:25:26 följande:
    Är så dödstrött. Har varit förkyld sedan förra lördagen. Är mycket bättre nu men hostar fortf och är snorig. Blir man mer utslagen som gravid vid förkylning. Skulle kunna sova hela dagarna. Städade lägenheten igår. Tvättade och bytte lakan. Detta brukar ta 2 timmar men eftersom jag måste vila varje halvtimme tog det 5 timmar. Hade extremt lågt järn för 5 v sedan. Har ju ätit Hemofer men vet inte om det hjälper. Var väldigt pigg med mycket energi innan denna förkylning. Ska till läkaren om en timme. Ska be om en sjukskrivning veckan ut är sedan mammaledig. Orkar bara inte jobba. Har ingen ork eller energi. Borde man vara orolig?
    Låter som vanlig järnbrist tycker jag - precis så jag var innan jag åt niferex/dureferon. :/ Kolla järnvärdet igen!
  • Repan

Jag har varit ihållig med järnet, jag blir sämre om jag håller på o ändrar i dosen hela tiden. Håller den stadigt och är då hård i magen och det går dagar emellan ibland - det är inte kul. Men att vara så trött och håglös som jag annars blir är värre tycker jag... svårare att vara glad på något vis om jag sover bort hela dagarna istället för att, om än med magknip, göra saker jag tycker är roliga eller som behöver göras.

Nu har det stabiliserat sig lite i alla fall, så att jag får gå på toa varannan dag efter en kopp kaffe ;) 

• Repan

Jag har inte känt något mer efter de där gångerna, tyvärr. Nu dröjer det säkert nån vecka till.

• Repan

Räknar alla med att få se könet på RUL? Oskyldig Det är ju inte så säkert att det går eller att dom vill titta efter åt er menar jag... jag ser det som inte alls otroligt att RUL inte avslöjar något kön för oss även om vi skulle vilja veta...

• Repan
    Smulan91 skrev 2013-07-03 21:38:22 följande:
    Haha nej verkligen inte. Men dock ringde min bm idag och sa att mina prover tydde på att jag skulle börja med niferex. Så får handla det. Men .. Blir man piggare?
    JA!
    Herregud - ja! Jag gick från att sova dygnet runt till att vara lika pigg som vanligt (om än orörlig pga foglossning). Efter två veckor var jag helt normal igen i pigghet. FANTASTISKT! 
  • Repan

Hade en period på en månad då jag var som en tonårspojke i suget ungefär, men det är inte lika lätt som vanligt med ganska svår foglossning - det krävs lite nya sätt att ha sex på för att jag inte ska få väldigt ont i bäckenet och ibland irriterar det mig så att jag inte har lust när jag inte får ha det som jag vill ;)

Annars så är det inget vi lägger ner massa tankeverksamhet på - det har varit mindre när jag mått illa konstant en vecka och absolut inte varit sugen - mer när jag som sagt varit hur tänd som helst dygnet runt. Det får gå upp och ner med hur kroppen mår helt enkelt! Tycker i och för sig att foglossningens utmaningar faktiskt skapar lite spänning i och med att man får lite problemlösning och nya sätt med på kuppen :) Ser det som en rolig del för det mesta. Att mina bröst fortfarande i v. 17 känns som två öppna köttsår gör ju att även den delen får ersättas med andra saker. 

Svar på tråden December bebis 2013