siolina skrev 2013-07-24 11:35:00 följande:
Som jag fattar det handlar det om att man tänker att det är så oerhört viktigt för barnet att veta vem som är biologisk förälder. De vill därför säkerställa att i den mån det finns en biologisk far så ska barnet ha rätt att veta det. Det är därför det inte finns föräldrapresumtion för gifta lesbiska, för att det är uppenbart att sperman kommer utifrån och då vill man säkerställa att man gjort allt för att ge barnet rätt att ta reda på sitt genetiska ursprung.
Personligen tycker jag att det hela är på gott och ont. Jag vet att det finns folk som handskas vårdslösare med sitt barns ursprung än vad jag tycker är respektfullt, och för att förhindra allt för ansvarslösa situationer behövs det kanske någon slags kontroll. Samtidigt sticker det väldigt i ögonen när det är väldigt olika förutsättning beroende på föräldrarnas kön och sexualitet. Jag gissar att lagstiftningen kommer moderniseras så småningom, och det är väl just den här föreställningen om att genetiken är så väldans viktigt som ställer till det.
Det är en dålig ursäkt - det är lika troligt att barnet får fel information om sitt biologiska ursprung i ett heterosexuellt äktenskap. Det borde räcka med att visa upp papper på genomförd insemination i Sverige från universitetssjukhuset för gifta lesbiska par det vill säga. Det är inte troligare att det barnet får "fel" info än att barn till heterosexuella gifta föräldrar får det - mamman kan lika gärna ha varit otrogen. Det är exakt samma problematik. Om det finns papper på en insemination så är det lika fullgott som att det finns en make i relationen - till och med mer, det är läkarkontrollerad insemination! Till skillnad från "okontrollerat" samlag.
Det är inget annat än diskriminering med andra ord, mot ogifta och mot homosexuella.
Om det ska kontrolleras så ska ALLA kontrolleras - gifta, som homosexuella som ogifta som heterosexuella etc. :) Jag respekterar att man vill ha lite kontroll på genetiken i det, men inte att man inbillar sig att det behövs mer kontroll i ett lesbiskt par än i ett heterosexuellt. Problemet är att det anses fult att kontrollera ett heterosexuellt gift par - äktenskapet ska ju liksom duga som kvitto på att det är KLART att det inte är något fuffens - men i en lesbisk relation så duger inte det + papper på insemination - det finns ju faktiskt ingen anledning till att en icke-födande mamma skulle ha mer att misstänka än en heterosexuell man i det läget.
Så antingen kontrollera alla eller ingen :) Om Födelsedatumet man fått från ultraljud inte alls överensstämmer med inseminationsdatumet så ser man ju det i så fall på familjerätten och kan ta en kontroll med dumma frågor då ;)
Jag tycker alltså detta om svenska insemination - jag förstår anledningen till att man vill göra det krångligare för danmarksinseminationer även om jag mest tycker att det drabbar barnen som står utan två vårdnadshavare från 0-12 månader från födseln :/