• Felinne

December bebis 2013

Eyeonly skrev 2013-10-31 08:26:15 följande:

Någon som ska ta influensavaccinet ?? Rekommendationerna är att man ska ta det när man är gravid . Är osäker , men känns som att de kanske är bra å ta så man inte blir sjuk när man har en liten bebis

Pratade om det med min barnmorska igår och bestämde då att jag nog ska ta det. Hon har inte nämnt något om det tidigare men eftersom hon gjorde det nu så känner jag att det är lika bra att följa hennes råd. Ska bara bli frisk först för tydligen vaccinerar de inte folk som är förkylda eller har någon infektion i kroppen.
  • Felinne
    siolina skrev 2013-10-31 09:17:30 följande:
    Jag kommer inte ta, på grund av att skyddet ändå inte hinner komma bebisen till gagn.
    Hur menar du med att det inte hinner komma bebisen till gagn?
  • Felinne
    siolina skrev 2013-10-31 09:29:00 följande:
    Att bebisen inte hinner få antikroppar av vaccinet.
    Men det får den väl via moderkakan om jag har förstått det rätt. Är väl inte direkt flera veckors fördröjning på det, eller är det jag som är ute och cyklar nu?
  • Felinne
    MariaOchNiklas skrev 2013-10-31 12:44:04 följande:
    Tänker inte ta något vaccin. Den enda gången jag tagit vaccin mot influensa så rubbades hela mitt immunförsvar i 1,5 år med förkylningaroch virus som löste av varandra. Nej tack, inte en gång till. Både jag och mannen är helt överens om det.
    Tänker ni på samma sätt kring vaccin mot polio, hepatit A, B, stelkramp, difteri, TBE, tuberkolos etc eller är det bara just olika typer av influensa-vaccin? Jag kände inte till att vissa fick de biverkningar som du beskriver (har bara hört tals om kortare biverkningar och några enstaka specialfall av narkolepsi) - hur fastställdes det rent medicinskt?
  • Felinne

Angående vaccinationsdebatten: Det var inte min mening att uttrycka mig respektlöst mot de som drabbats hårt av biverkningen. Kanske uttryckte jag mig lite klumpigt, men min fråga var faktiskt uppriktigt menad och inget annat.

Jag förstår absolut att folk som drabbats hårt tidigare känner stor misstro till ett nytt influensavaccin även om det är framtaget på ett annat sätt och för en annan influensa.

För mig som typ aldrig har influensa känns det lika omotiverat att vaccinera mig den här gången som när jag vaccinerade mig förra gången. Men jag försöker tänka på de som av olika anledningar inte kan/får vaccinera sig och då känner jag att jag i alla fall gör något för att minska risken att de blir smittade, så känns det lite mer meningsfullt. Dessutom har jag ganska hög tilltro till sjukvården i Sverige och tror inte att de går ut med rekommendationer "för skojs skull" (med risk för att uttrycka mig klumpigt igen) utan litar på att de har rätt mycket fakta bakom sina beslut...

Oavsett hur folk väljer är det intressant att höra vad de baserar sina val på, men nu ska jag sluta älta om det :) Är inne i v.33 nu, har 6 veckor kvar att jobba och längtar till jag får gå hem i julstöket och förbereda bebisens ankomst. För även om jag hoppas på att det inte blir den 24:e så måste december ändå vara en härlig tid att födas på.

• Felinne
    moruri skrev 2013-11-02 21:41:22 följande:
    Någon här btw som har tänkt sig en tidig hemgång? (förutsatt att bebis och ni mår bra och det inte fanns några komplikationer)

Ville egentligen gå hem med sonen senare samma dag men all personal va HELT emot det och fick mig att känna mig dum så stannade en natt mot min vilja..
    Jag tänker precis tvärtom, men det kanske är för att det är första gången för mig. Har också fått rådet av en kollega på jobbet som flera år varit involverad i amningshjälpen att det är bra att stanna någon dag extra efter att mjölken runnit till eftersom hormonerna i kroppen kan påverka ens humör extremt mycket då.
    Samtidigt tänker jag att jag får se lite hur jag känner, om allt känns superbra verkar det ju meningslöst att ligga kvar i fyra dagar...
  • Felinne

Alltså, ni som har koll på det här med hallonbladste -innehåller det verkligen oxytocin? Menar inte tillverkarna att hallonbladsteet stimulerar oxytocin-produktionen i kroppen? Det är ju liksom ett lugn-och-ro-hormon.
    Finns detta naturligt i hallonblad eller är det något som tillsätts i produktionen? Jag blev så himla paff när jag läste att det skulle innehålla hormoner. Känns väldigt märkligt, men det kanske är jättemånga livsmedel som innehåller hormoner som jag inte har en aning om i och för sig. Jag lever nämligen (kanske helt felaktigt) i tron på att hormon framförallt är sådant som bildas i kroppen...

Finns det några speciellt bra sorters hallonbladste eller är allt typ same-same?

• Felinne
    MissKaos skrev 2013-11-06 21:20:11 följande:

Ett hormon är egentligen ett protein. Rent kemiskt. Många processer involcerade i hormonoroduktion och rn struktur ksn vara så lik den andra att den passar i samma "dockningsstation"

Det tillsätts inte.

Det ska vara 100% hallonblad ej påste mao.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Jaha då fick jag lärt mig något nytt.

Vad innebär "rn struktur ksn"?
  • Felinne
    siolina skrev 2013-11-07 13:09:25 följande:
    Bara för att jag klagade på livligheten idag är bebisen slö idag. Den rört sig en del, visst, men verkligen inte så mycket som jag är van vid. Men visst kan de ha slöare dagar? Vet att jag har tagit upp detta förut, men är man nojig så är man... :)
    Man behöver väl inte bli orolig så fort den är lugnare? När ska man börja oroa sig egentligen?
    Av vad jag har läst i böcker så kan du börja oroa dig om frekvensen på rörelserna minskar drastiskt, och det låter det ju inte som att den har gjort nu. Bebisen har ju lugnare och aktivare perioder under hela graviditeten och framförallt mot slutet blir det ju lite trångt för den att röra sig med lika stora rörelser som tidigare. Men om du känner dig orolig är det ju bara att ringa - skadar ju aldrig att prata med någon som vet lite mer liksom.
  • Felinne

Födelsestatistik
    Hej på er. Jag vet inte hur intresserade ni är av statistik men jag hittade den här informationen i Vi föräldrar som är baserat på Socialstyrelsens siffror. Tänkte att det kanske är någon annan är jag som också tycker att det är intressant att veta hur många barn som föds på BF. FF=Förstfödeska, OF=Omföderska. (Hoppas att tabellerna fungerar som de ska..)

Dagarna kring BF (40+0 här)   vecka FF % OF % tot % 39+0 2,4 2,7 2,6 39+1 2,6 3,0 2,8 39+2 3,0 3,3 3,2 39+3 3,3 3,7 3,5 39+4 3,5 4,0 3,8 39+5 3,7 4,2 4,0 39+6 4,0 4,5 4,3 40+0 4,3 4,8 4,6 40+1 4,5 4,8 4,7 40+2 4,5 4,8 4,7 40+3 4,5 4,8 4,7 40+4 4,5 4,6 4,6 40+5 4,4 4,4 4,4 40+6 4,0 4,2 4,1  
    Veckorna kring BF (v40 här)   vecka FF OF tot 37 4,8 4,4 4,6 38 10,9 12,1 11,5 39 22,4 25,5 24,0 40 30,6 32,5 31,6 41 21,6 19,4 20,5 42 9,6 6,1 7,9  

Svar på tråden December bebis 2013