• Felinne

December bebis 2013

Grattis till alla som fått sina små skatter! Jag läser visserligen inte mer text än att era bebisar har kommit eftersom jag inte klarar av att höra förlossningsberättelser just nu. (Har dessutom en kollega på jobbet som envisas med att berätta om deras urakuta kejsarsnitt varje gång han får en chans och det är rätt irriterande)

Jag gick in i v38+0 idag. Känns sjukt. Tänk att, om allt går bra, kommer vara 3 i vår familj om 4 veckor. Härligt.

Någon som har bra tips på skötväska och "blöj-papperskorg" (eller vad det nu heter)?

• Felinne
    Repan skrev 2013-12-11 19:03:59 följande:

Grattis alla bebisar!
    Tänk vilken fantastisk tid att födas på, strax innan jul :)

Jag längtar ihjäl mig efter bebis. Har badat varmt, men förvärkarna är fortfarande inte så kraftiga att jag tror att det är på gång, även om de biter ifrån lite då och då. Bebis är på tappen emellanåt, men nej innan 00 idag har det nog knappast blivit bebis i alla fall. Kanske 12:e då? Hoppet dör aldrig :)

Bebis BF 20 december 2013
    Min svärmor har precis fått reda på att hon har fått bältros. Nu undrar jag om det är någon som vet om det kan vara farligt för mig eller bebisen. Både nu medan jag är gravid men också efter att bebisen är född. Någon som har koll? Jag tror att jag har haft vattenkoppor som barn men är inte helt hundra.
  • Felinne

Oj. Det var ju inte meningen att jag skulle citera någon. Märkligt... Skyller på mobilen

• Felinne

Tack för alla svar angående bältros. Tror jag ska ringa sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull så att jag vet lite mer, men nu har jag i all fall lite mer på fötterna.

• Felinne
    islandpeak skrev 2013-12-13 14:42:25 följande:

Man blir tyvärr inte mer klok av att läsa :) jag lovar, när det väl är dags så vet ni!! Man känner det direkt! Sen kan det vara olika, jag har fött två barn tidigare och det var som natt och dag, men ändå vet man! Så det bästa tips jag kan ge är att inte känna efter för mkt, då blir man bara besviken över att det inte händer nåt ,)

Fast det där är ju tyvärr inte heller sant. Jag känner t.ex två personer som båda åkte in för kontroll efter att deras vatten gått (ingen av dem kände av några värkar) och då visade det sig att de båda var öppna omkring 8cm (kommer inte ihåg exakt). Två resp. tre timmar senare var barnen ute. Snacka om att mina vänner var överraskade!

Jag tror därför det enda vi kan anta är att varje kvinna, graviditet och förlossning är unik och det går inte att säga att "när det väl är dags så vet ni".

Annars låter det som ett bra tips.
  • Felinne
    linasägerhej skrev 2013-12-14 11:07:38 följande:

Tjena tjejer!! Bf -2 här, trött uppgiven och smått deprimerad... Det här är barn nr tre och min historia ser ut som så att jag Alltid går över. Tre veckor med ettan, blev igångsatt sen, fick en helvetesförlossning, och två veckor över tiden med tvåan. Med henne kom jag dock igång själv och förlossningen blev helt Underbar i jämförelse med den första. Om en förlossning nu kan klassas som Underbar :) Den här graviditeten, det är en sladdis vi väntar, så har allt känns annorlunda. Har varit helt övertygad om att jag skulle få tidigare. Mängder av sammandragningar och en hel del förvärkar. Det trycker på, knastrar och knäpper i magen. Den här ungen är oxå bra mycket större än dom andra två. Hela 24,5% större än det "normala". Så just därför åkte jag in för koll igår. Å gissa va!? Tappen är jättelång, hård och bakåtlutad och öppen Max ett finger. Så sen bröt jag ihop fullständigt.... :( Tisdag sätts jag troligtvis igång. Det kommer innebära cytotex och dropp, att jag helt säkert kommer få värkar på värkar från värk nr. Ett, att jag blir tvungen att ta EDA som jag absolut inte vill ha, mer värkstimylerande dropp, och sen vara helt slut när det är dax att krysta. Som grädden på måste ligger liten i vänstervridet läge. VARFÖR är jag så usel på det här med barnafödande????? :(((

Usch vad jobbigt för dig. Det kan verkligen kännas orättvist att alla får så olika upplevelser.

Sedan vill jag också passa på att säga att för att vara dålig på någonting krävs det att du också kan träna upp dig och bli bra på det. Graviditet och förlossning är inte en sådan sak! Så lägg ner den tanken direkt och våga tro att du är rätt person att föda just ditt barn. Hen har ju valt dig av en anledning liksom.

Min bebis ligger också troligtvis vänstervriden och även om det kan ge en smärtsam och utdragen förlossning så behöver det faktiskt inte betyda att det blir så. Och om det blir så, så har vi en fantastisk sjukvård i Sverige som kommer att finnas där för oss när vi behöver det.

Känner att jag vill skicka lite mer peppande ord men vet inte riktigt vad jag ska skriva...
  • Felinne

Hej på er. Jag har börjat få rätt ont i ryggen, högt upp lite under skulderbladen ungefär där BH-banden går. Finns det någon som har bra tips på ställningar eller övningar jag kan göra? Tror jag ska börja ha på mig sportBH istället för min vanliga, det kanske hjälper lite? Jag tror mest det beror på att jag röt mig för lite men som min man så fint påpekade så kan det ju bero på att jag är gravid i v.40 nu också...

BF 21 december
  • Felinne

Stort stort grattis till alla som fått sina små bebisar! Det är så skönt att höra att det faktiskt (peppar peppar) verkar ha gått bra för alla.

Min egen lilla bebis ligger fortfarande och myser i magen men det är ju bara max 2,5 veckor kvar till vi får träffas (om allt går bra) och det är verkligen en hissnande och fantastiskt känsla. Jag ser att det är många som verkar hänga upp sig på ett specifikt datum och jag är så glad över att jag från början har gått in med inställningen att bebisen kan komma precis när som helst men mest troligt är någon gång under ett fyraveckors spann (som för mig är 7/12 - 4/1) eftersom det gjort att jag inte känner samma "stress" (i brist på bättre ord) som flera härinne uttrycker. Jag antar att det är för att jag inte har ett så stort kontrollbehov men ett desto större "informationsbehov" som jag tänker på det här sättet. Ah, well. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här och det är ju lite sent att prata om egentligen, men kände bara att dela med mig lite av mina tankar den här morgonen.

Hoppas ni får en bra dag - med eller utan bebisar. Själv ska jag och min man fira hans lönehöjning och fixa klart de sista julklapparna. Kanske åka och kolla lite på en skötväska också för det känns ju som en bra grej att ha fixat innan ;)

• Felinne

Jag är också kvar. Har BF 21/12 och hoppas verkligen att bebisen stannar till 2014, eller i alla fall inte väljer att titta ut den 24/12. Samtidigt vill jag ju mest att vi båda ska klara oss så bra som möjligt, utan en massa skador så i den aspekten spelar ju datumet mindre roll.

Går in och skriver lite då och då men blir mest stressad av att läsa folks förlossningsberättelser eller om alla som vill ha sin bebis NU! Såklart är jag glad för de som har fått sina bebisar och kan också förstå de som vill ha ut sina små älsklingar men det blir ganska enformigt att läsa om för mig i det här skedet. Låter säkert egocentriskt av mig, men det är helt enkelt så jag känner.

Svar på tråden December bebis 2013