Annaa1988 skrev 2013-07-22 20:00:22 följande:
Ja, men precis. Men kläderna spelar ju tyvärr in. De speglar ju den vi är, väldigt ofta - speciellt i tonåren. Blir man intvingad i "prinsessrollen" så är det inte konstigt att man sedan måste leva upp till attt vara söt och duktig. Det börjar ju någonstans, och jag tror att om vi ger barnen alla möjligheter redan som nykläckta ökar vi deras chanser i livet :)
Men jag ger ju ALLT! Alla färger, alla kläder, alla leksaker osv, inga begränsningar :)
Tyvärr ger förskolans inverkan på flickor i princip nästan alltid en princess-tid. Så fort ungarna börjar på förskolan tycker jag flickor blir helt galna i det där med rosa, klänningar, lila och smink osv. Och killar i spiderman och bilar. Och där lär dom sig ju också hur pojkar är och hur flickor är - eftersom de könade barnen lätt är 90 % så lär ju dom de andra få barnen som försöker gå sin egen väg att de då blir retade...
Man måste vara stark som liten individ för att klara stå emot när tre personer pekar och skrattar åt att man har fel klädesplagg "det där är ju en TJEJtröja! hahahaha!" eller tvärtom liksom...
Jag försöker att inte heller gå in för djupt i diskussionen, det brukar inte bli bra ;) Mina barn kommer inte att få välja kläder hur de vill.
Min son kommer inte att få leka med krigsvapen eller halv-slåss när han leker för att pojkar är sådana. Min dotter kommer inte att få ha på sig tighta rosa klänningar varje dag bara för att hon vill det. Hon är ett barn, barn behöver vägledning liksom.