• Repan

December bebis 2013

mammatilltvå85 skrev 2013-07-21 12:28:14 följande:
    Angående skötbord så bytte vi på tvättmaskinen med ettan ett litet tag, men det kändes osäkert. Så efter nån månad flyttade vi ner på golvet och hade en uppblåsbar skötbädd. Med tvåan gjorde vi så hela tiden och planerar att göra likadant nu. Vi har heller ingen naturlig plats för ett skötbord i denna lägenhet. Har hellre ett par stycken uppblåsbara skötbäddar. En i varje badrum osv.        
    Ett par vänner till oss byggde ett skötbord att lägga på tvättmaskinen. Om du tänker dig en trä-sats som man sätter ovanpå, med kanter nedåt så att den itne kan åka av tvättmaskinen och sen höga kanter på tre sidor, på en sidan ett fack för blöjor och på baksidan med högre kant en liten hylla för salvor etc. Jättesmart! Så låg uppblåsbar skötbädd på den bara :) De valde högre kanter än "normala" skötbord har men visst finns det ändå fallrisk. Men tyckte det var smart att på så vis få kanter även på tvättmaskinen :) 
    Bebis BF 21 december 2013
  • Repan
    Felinne skrev 2013-07-22 09:11:45 följande:
    Idag har maken och jag varit på RUL på Östra. Vår älskling mådde bra och verkade växa enligt planen. Vi bad att få reda på könet också och blev båda väldigt förvånade eftersom vi båda hoppats på ett visst kön och det visade sig vara det andra. Vet inte riktigt om vi vill berätta om just det resultatet för folk än. Dels finns det ju alltid en pytteliten sannolikhet för att barnmorskan kan ha sett fel, men sedan är i alla fall jag rädd att folk i omgivningen ska börja köna barnet redan innan det är fött (typ tuff kille/söt tjej etc). Hur tänker ni som har fått reda på könet vid RUL? Tänker ni berätta? Varför? Varför inte?
    Vi kommer inte berätta om vi nu får reda på könet vid RUL på torsdag - vissa vill veta och vissa vill inte, men vi har samma anledningar som ni. Vill skjuta upp att det kommer ett gäng trånga rosa klänningar med volanger till barnet innan det ens är fött ;)
    Jag vill inte att folk bygger upp stora förväntningar på det ena eller det andra - just i vår familj handlar det mer om huruvida det är "bäst" att få en pojke eller flicka först för syskonen (suck) och sen också att vi är ju två kvinnor så andra tycker att det vore bra för "balansen i familjen" om det blev en pojke (också lite suck). En tredje falang önskar en flicka för att de själva inte fick någon.

Men vi tänker att vi gör samma för alla helt enkelt - vissa ville inte veta så fasiken, de får väl vänta :) Jag tycker heller inte att det är så vansinnigt intressant. För oss däremot är det namn som spökar, det vore skönt att kunna fundera ut namn nästan helt i förväg.

Folk har ideer om att det är bäst om jag föder det ena könet (pojke) pga att på fruns sida tappar de håret - haha! Herregud. De glömmer ibland att en donator är med i leken som vi inte har en aning om huruvida de tappar håret på den sidan eller inte ;) 
  • Repan
    Felinne skrev 2013-07-22 10:18:21 följande:
    Låter som att ni har en sund inställning även om vissa i er omgivning kanske borde lära sig hålla vissa åsikter för sig själva :)
    Ja, jag ska hälsa svärmor detta ;) Nej men jag har ju läst saker i dessa decembertrådar som t.ex: "Jag vill veta om det ska köpas klänningar eller sparkdräkter med bilar på" - för mig är det ganska tydligt att intresse för bilar respektive dockor inte direkt är medfött utan börjar prackas på en redan innan man ens är född. Vi vill undvika sånt där. De hinner handla mindre könade saker till bebisen helt enkelt om vi inte säger något. Senare handlar det ju mer om leksaker med bytesrätt än om kläder vilket det slutas köpas rätt fort ändå.

Vi får se om vi ens får reda på det :) 
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-07-22 10:38:31 följande:
    Folk hsr hållt på stt öndka kön åt oss med. Utifrån div konstigs argument. Jag har då sagt att jag önskar ett friskt barn...
    Trånga kläder går ju inte leka i. Min son har haft strumpbyxor onga glipor som blir kalla. Nu har han egna åsikter och valde ut röda mjukisar. Gröna och gula och blåa. Han gillar färg och mjukt .
    Precis, men om mormor då köper ett par flick-jeans är de både kortare och smalare än motsvarande pojk-jeans i samma storlek - och mormor skulle aaaaldrig köpa pojk-jeans vilket vi då självklart hade gjort för att barnet ska kunna röra sig. Medan mormor då både lyssnar på rådande samhällsideal och mode och ger flickan tighta "slim fit" jeans och en top till, istället för jeans och t-shirt som vi kanske hade köpt. 
    Nu är lyckligtvis de allra minsta kläderna ofta myskläder.

Det är kombinationen trånga/sexualiserade kläder med färgen rosa jag har lite ont av. En rosa t-shirt kan ju vara fint, en rosa trekantsbikini till en bebis är inte fullt så sött ;)

Nåt sånt plagg får vi väl stå ut med men de hinner inte köpa lika mkt sånt om de inte vet något före barnet är fött ;)  

Och angående något helt annat: Har hittat den spjälsäng vi vill ha på blocket! Är så glad, sparar drygt 500 kronor :) 
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-22 13:24:40 följande:
    För mig är det självklart att berätta könet. Barnet är pojke och har en snopp. För mig är det otänkbart att barnet inte ska få vara det kön det är. Miss k säger allt som behöver sägas är lite orolig. Tycker bebisen rört sig så lite det sista. Känner honom varje dag och i natt var det små fötter som smattrade mot magen. Men på hela dagen hade jag inte känt honom Behöver man vara orolig?
    Måste väl bara säga det uppenbara då att vi andra inte hindrar barnet från att ha ett kön ;)

Har läst någonstans att det är först senare man behöver känna bebisen varje dag, om du googlar kanske du kan hitta exakt vecka från vilken man måste känna varje dag? Är nu själv i v.19 och känner inte varje dag, men ibland så är bebisen aktiv nästan hela dagen :)
  • Repan
    Annaa1988 skrev 2013-07-22 20:00:22 följande:
    Ja, men precis. Men kläderna spelar ju tyvärr in. De speglar ju den vi är, väldigt ofta - speciellt i tonåren. Blir man intvingad i "prinsessrollen" så är det inte konstigt att man sedan måste leva upp till attt vara söt och duktig. Det börjar ju någonstans, och jag tror att om vi ger barnen alla möjligheter redan som nykläckta ökar vi deras chanser i livet :)
    Men jag ger ju ALLT! Alla färger, alla kläder, alla leksaker osv, inga begränsningar :) 
    Tyvärr ger förskolans inverkan på flickor i princip nästan alltid en princess-tid. Så fort ungarna börjar på förskolan tycker jag flickor blir helt galna i det där med rosa, klänningar, lila och smink osv. Och killar i spiderman och bilar. Och där lär dom sig ju också hur pojkar är och hur flickor är - eftersom de könade barnen lätt är 90 % så lär ju dom de andra få barnen som försöker gå sin egen väg att de då blir retade...
    Man måste vara stark som liten individ för att klara stå emot när tre personer pekar och skrattar åt att man har fel klädesplagg "det där är ju en TJEJtröja! hahahaha!" eller tvärtom liksom...

Jag försöker att inte heller gå in för djupt i diskussionen, det brukar inte bli bra ;) Mina barn kommer inte att få välja kläder hur de vill.
    Min son kommer inte att få leka med krigsvapen eller halv-slåss när han leker för att pojkar är sådana. Min dotter kommer inte att få ha på sig tighta rosa klänningar varje dag bara för att hon vill det. Hon är ett barn, barn behöver vägledning liksom.
  • Repan
    siolina skrev 2013-07-22 21:03:24 följande:
    Jag har aldrigt uppfattat det som att flickor inte ska få vara fina eller leka prinsessor. Men, dels undrar jag om barnen verkligen väljer så väldigt mycket själv, tror att de tar mycket intryck från sin omgivning snarare och ja, det är min unge och jag föredrar att vara den som uppfostrar henne framför att omgivningen ska göra det. Sedan tror jag att alla, flickor som pojkar, har behov av att känna sig fina. Det har jag inget problem med. Men att flickor lär sig att mäta sitt värde i hur fina de är medan pojkar lär sig att mäta sitt värde i hur tuffa de är tycker jag är tråkigt.
    Dessutom är det tråkigt att lära flickor att "fin" är = smink, klänningar, långt hår och traditionellt "kvinnliga" saker, medan man är "ofin" om man ser ut på något annat sätt.
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-23 08:49:16 följande:
    Jag upplever att om flickor är prinsessor och har rosa är det nästan skamligt medan om en pojke kommer i rosa klänning ska han hyllas. Jag förstår inte hur man kan lägga så mycket vikt vid kläder. Har aldrig upplevt att flickorna på dagis bara är söta och leker lugnt. Dottern är skitig från topp till tå efter utelek och ibland leker pojkarna i dockvrån med tjejerna. Dessutom är pojkar och flickor olika. Kvinnor och män är olika. Vi har olika könshormoner och olika förutsättningar. Jag gillar att det finns olikheter mellan könen. Jag gillar att min man är manlig medan jag är kvinnlig. Min manliga skäggiga man syr gardiner och lagar trasiga kläder medan jag inte kan sy. Tycker inte man behöver vara så hysterisk kring kön och kläder. Man blir som man blir ändå det är jag säker på!
    Jag tror inte man kan förstå problemet om man anser att kvinnor och män är olika och bör vara olika enligt könsnormen :)

Man får ju gilla det och vara så hur mycket man vill - problemet är ju att resten som inte vill det tvingas in i det, dvs. det är normerande - och avviker man är man alltså konstig för att man inte är "som kvinnor/män är eller ska vara". Det finns långt fler flickiga flickor som uppmuntras, än flickiga pojkar i klänning som blir applåderade - det är nog knappast så att det är mer okej att ha klänning som pojke än som flicka, det är nog undantagsfall det skulle vara mer "skamligt" som flicka att vara flickig än för en pojke... Det är inte så ofta man hör annat än glada tillrop till söta flickor, däremot ser man inte särskilt många pojkar i klänning utanför hemmet.

Jag är ganska säker på att uppfostran och omgivning spelar roll för hur man blir - annars kan man ju skita i barnen för de blir som de blir ändå, varför försöka lära dem några värderingar alls? ;)  Tråkigt att du tycker att det är hysteriskt att ha dessa tankar!
  • Repan
    cupcakekiller skrev 2013-07-23 10:15:53 följande:
    Rul om typ en kvart, kom till sjukhuset 40min tidigt, känns värre att sitta här och vänta än hemma, fy så nervös jag är!
    Det kommer gå jättebra och vara fantastiskt tror jag! :) Vårt är på torsdag, längtar.
    Stort lycka till! Visa bild sen! :D 
Svar på tråden December bebis 2013