• Repan

December bebis 2013

Vi har pratat om lite olika. Valter, Tage, Samuel, Ingrid, Maja, Selma, Oscar, Edvin osv. Så vi har massa namn, varav några blir mellannamn med säkerhet, sen får vi se lite vad bebisen ser ut som. Vi bestämmer ett namn och sen har vi några back-up liksom.

• Repan
    Aimish skrev 2013-06-27 10:07:55 följande:
    Hej alla!
    Har inte skrivit i tråden på ett antal veckor. Haft mkt jobb för mig och har bara velat passera v 12.
    Är nu inne på vecka 15. Har gått upp 8kg =/ Syns på magen och brösten annars ser jag ut som vanligt.
    Inte lika trött som innan och ryggen har blivit lite bättre.

Har fått tid för UL den 25/7 här i uppsala.
    Jag kommer då vara i v19 så man får vänta bra länge känns det som.
    Just nu vill jag bara känna av bebisen och hoppas på ett tecken snart :D
    Hej! Skönt att vara förbi 12 :) Jag är i 14+5 och har gått upp 3 kg nu, men gick upp 0 till v. 12 så det har gått fort senaste veckorna! Har mått så illa. Var tidigare orolig för att jag inte gick upp något så det känns bra att det märks ändå. Som du säger ser man ju nästan smalare ut i ansiktet osv, som att allt hamnar på magen liksom?

Har också UL den 25/7! Ska bli sååå kul :) Har inte känt rörelser än tror jag, och om jag gjorde det så är jag isf osäker. Kände nånting men som sagt, kunde lika gärna vara en fis på tvären ;) 
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-01 09:45:01 följande:

Japp ska kolla kan inte hålla mig! Har ångest idag. Har färgat håret 2 ggr denna graviditet. Och vissa hävdar att det kan vara skadligt. Trivs inte att se ut som en jävla rishög med utväxt och utfärgat hår. Trodde jag köpte en toning men det var permanent färg. Tänk om jag skadat barnet
    Oroa dig inte, det är säkert mer skadligt att typ fika med en rökande kompis ett par timmar :)
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-01 11:23:25 följande:

Känner en som rökade minst 15 cigg/dag och drack red bull i mängder samt åt starka smärtstillande. Hon har fått två friska barn. Min bästa kompis rökade med bägge sina barn och de är friska som nötkärnor. Måste ju vara en miljon ggr farligare än att färga håret ett par ggr.
    Ja, alltså det finns ju alltid dom som ramlar ner för berg och blir överkörda av tåg och klarar sig ändå, men att det är farligt och skadligt är ju bevisat 100 gånger om och råder inget tvivel om.

Det är ju inte fallet med hårfärg precis :) 
  • Repan

Ni som tar reda på kön- får jag fråga vad det är man vill veta?

Någon frågade oss nämligen och sa att hen ville veta själv för att veta mer om vilken person som är där inne... och jag förstår ju på ett vis men på ett annat så är det ju konstigt att könet skulle säga någonting överhuvudtaget om VEM som är där inne. Snarare VAD då bara.

För min del är det nog lockande att veta enbart pga att kunna prata om bebisen vid namn, och även om vi utan problem sätter rött och rosa på en pojke och blått och svart på en flicka så har vi inte könsneutrala namn och det är ju inte heller speciellt många namn som är det- Så det skulle göra personen lite verkligare eftersom den heter något.

Däremot vill jag inte veta mer tror jag, eftersom omgivningen har så vansinnigt starka förväntningar på en pojke respektive flicka. De är helt inne på rosa och volanger om det blir en flicka och ÅÅÅH SÅ SÖTT och skiter i att vi inte gillar sånt alls - respektive att om det blir en pojke ska han minsann läras det och det och det (men inte en flicka då?) osv. Allt detta gör mig lite illamående... så då vill jag helst skjuta bort deras bestämdhet om vem deras barnbarn och syskonbarn osv blir så länge som möjligt.
    Jag är lätt en sån som skickar sms om att barnet kommit och inte skriver vilket kön det har ;) 

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-01 13:47:49 följande:

Jag vill veta pga planeringen. Har massa tjejkläder och rosa babygrejer vilket jag inte kommer använda till en son. Vill veta om jag behöver köpa massa nytt eller inte. Jag gillar inte genus och sånt. Sedan vill jag veta för att kunna ställa in mig och min dotter samt sambo på vilken sort det blir. Dessutom är jag för nyfiken för att avstå.
    Vad betyder det att man inte gillar "genus och sånt" då? Vad är det du inte gillar, menar du? Och vad är det man ställer in sig på? Försöker inte vara dryg alltså utan undrar verkligen vad det är man måste ställa in sig på :)

Förstår att det är praktiskt om man har mycket könade kläder som t.ex. klänningar som man vet att man inte kommer använda på en pojke! 
  • Repan
    Parksandrec skrev 2013-07-01 13:47:09 följande:
    hehehe. känner igen mig. jag kommer lätt också vara en sån som inte säger könet efter fördsel och jag vet så väl att syrra, mamma och vuxna systerdottern kommer bli vansinniga på mej.

hade förresten första "jag äger inte längre min egen kropp erfarenheten" då svärmor var här. kände riktig panikångest för jag vill ju inte vara otrevlig, och det är jättesvårt att säga ifrån på ett sätt som det lyssnas på men som inte blir "wraaaah låt mig varaaaaa" jag veeeet ju att svärmor vill väl och är så glad så glad. men suck. Det är otroligt tufft för mig.

Av allt som var jobbig med besöket var det värsta att svärmor (säkert helt omedvetet) stänger ute min sambo och skapar en egen tvåsamhet med bara mig där vi tydligen ska bonda kring det här med en baby, jag gjorde vad jag kunde för att hålla mig nära sambon men det går ju bara till en viss gräns. Detta stör mig så otroligt mycket faktiskt, ok jag bär ett barn, men det är jag och hennes son som tillsammans ska ha barn, kan vi inte snälla tala om det tillsammans då? Måste hon vilja prata en massa intimt och nära när jag är själv med henne och känner mig helt pressad och ensam, det är liksom inte alls min grej.  Är det nån här som känner igen sig, nån som har tips?
    Ja folk blir ju väldigt provocerade av att man inte gör som man alltid gjort i alla tider känns det som... vilket jag har lite svårt för - jag blir inte provocerad av att någon skriver könet på barnet som fötts liksom, men det är helt okej att bli rosenrasande på den som inte gör det? Knäppt.

Jag vet inte riktigt vad du ska göra med svärmor, försöka väva in i samtalet det som du säger här. "VI får ju barn och det är en stor sak för oss och en fantastisk sak att dela så nära med en annan människa" eller liknande... hint hint liksom! Men samtidigt förstå svärmor som fömodligen bara försöker skapa en egen relation till dig. Det är ju inte fel, men hon baserar den på något som du kanske inte är bekväm att basera den på - nämligen lite att din sambo ska stå utanför hela vänta-barn-grejen. Och det gör han ju inte.

• Repan
    Plopps80 skrev 2013-07-01 14:14:42 följande:

Jag gillar olikheterna mellan könen och anser inte att tjejer och killar är exakt lika. Jag gillar att klä min flicka i rosa klänningar och jag skulle inte klä min bebispojke i rosa kläder och undanhålla könet. Varför? Tycker det är rena hysterin numera. För mig är det obegripligt att inte tala om könet på barnet för släkten. Varför förvägra människor att veta könet? Vi är födda i olika kön och har olika kroppar, hormoner osv. Jag anser att det är skilnad mellan könen. Vill man klä sina barn könsneutralt får man göra det. Jag tänker klä min son i "pojkfärger" och blir det flicka har jag alla kläder färdiga. Jag gillar gulliga rosa kläder på flickor.
    Ah okej, då vet jag lite mer var du står. :)

Varför man "förvägrar" - det gör man för övrigt inte, man skriver bara inte det som absolut första och därmed viktigaste sak att veta om barnet - är helt enkelt därför att människor annars tenderar behandla pojkar och flickor enligt respektive könsroll och norm och begränsar dom därmed från att bli något som kanske bryter mot den normen. T.ex. en pojke som gillar dockor, eller en flicka som älskar traktorer. Eller en tystlåten pojke, och en utåtriktad flicka. osv osv. Det är ju stor skillnad på hur man förväntar sig att män respektive kvinnor ska bete sig - en kvinna som gapar och tar stor plats på en fest är hysterisk och borde tona ner, en man som gör samma sak är rolig och tar mycket plats på ett bra sätt. Finns ju tusentals exempel på samma sak :) En pappa som tar hand om sitt barn är så himla duktig, medan en mamma som gör samma sak bara är som hon ska vara.

Man vill väl uppmärksamma sin omgivning på att man inte köper att det finns två slags människor, som föds och är på det ena eller andra sättet och att man heller inte behöver lära små flickor att vara söta främst och pojkar att det är okej att skrika och härja jämt typ.
    Allt enligt stereotypa könsroller då - som man tror är inlärda beteenden, inte något man föds till. 

Könet får de såklart reda på ändå, det var väl ingen som sa något om att klä en pojke helt i rosa och aldrig säga vad han heter eller inte låta någon byta blöja på honom ;) Bara att jag råkar vara en sån som inte skulle skriva vilket kön bebisen har i första sms: et, just för att omgivningen ska fundera lite på varför de tycker att det är så viktigt att veta precis när någon fötts!

För mig handlar det ganska lite om kläder egentligen, men det blir mycket klädsnack eftersom för svärmor osv är just kläderna jätteviktiga. Av någon anledning ramlar visst snippan av flickan om hon inte har rosa på sig, verkar svärmor tro! :D 
  • Repan
    Parksandrec skrev 2013-07-01 14:38:19 följande:
    Tack för bra svar Repan.

Får försöka jobba med mig själv tror jag för det här kommer bli ett helvete att få rätsida på för mig.
    Ja, alltså jag har inte världens lättaste förhållande till min svärmor heller så vi kan ha helvete med sånt tillsammans ;) 
    Jag är t.ex. inte jätteförtjust i att folk nu verkar inbilla sig att de kan kalla mig tjock (jag är inte tjock, jag är gravid?) eller säga "lite foglossning får du tåla!" eller tala om för mig vad jag ska äta och inte äta.... pust.

Svärmor tror att hon ska sitta i väntrummet medan jag föder och komma in sekunden ungen är ute.
    Alltså. Nej. ;) 
Svar på tråden December bebis 2013