Plopps80 skrev 2013-07-01 14:14:42 följande:
Jag gillar olikheterna mellan könen och anser inte att tjejer och killar är exakt lika. Jag gillar att klä min flicka i rosa klänningar och jag skulle inte klä min bebispojke i rosa kläder och undanhålla könet. Varför? Tycker det är rena hysterin numera. För mig är det obegripligt att inte tala om könet på barnet för släkten. Varför förvägra människor att veta könet? Vi är födda i olika kön och har olika kroppar, hormoner osv. Jag anser att det är skilnad mellan könen. Vill man klä sina barn könsneutralt får man göra det. Jag tänker klä min son i "pojkfärger" och blir det flicka har jag alla kläder färdiga. Jag gillar gulliga rosa kläder på flickor.
Ah okej, då vet jag lite mer var du står. :)
Varför man "förvägrar" - det gör man för övrigt inte, man skriver bara inte det som absolut första och därmed viktigaste sak att veta om barnet - är helt enkelt därför att människor annars tenderar behandla pojkar och flickor enligt respektive könsroll och norm och begränsar dom därmed från att bli något som kanske bryter mot den normen. T.ex. en pojke som gillar dockor, eller en flicka som älskar traktorer. Eller en tystlåten pojke, och en utåtriktad flicka. osv osv. Det är ju stor skillnad på hur man förväntar sig att män respektive kvinnor ska bete sig - en kvinna som gapar och tar stor plats på en fest är hysterisk och borde tona ner, en man som gör samma sak är rolig och tar mycket plats på ett bra sätt. Finns ju tusentals exempel på samma sak :) En pappa som tar hand om sitt barn är så himla duktig, medan en mamma som gör samma sak bara är som hon ska vara.
Man vill väl uppmärksamma sin omgivning på att man inte köper att det finns två slags människor, som föds och är på det ena eller andra sättet och att man heller inte behöver lära små flickor att vara söta främst och pojkar att det är okej att skrika och härja jämt typ.
Allt enligt stereotypa könsroller då - som man tror är inlärda beteenden, inte något man föds till.
Könet får de såklart reda på ändå, det var väl ingen som sa något om att klä en pojke helt i rosa och aldrig säga vad han heter eller inte låta någon byta blöja på honom ;) Bara att jag råkar vara en sån som inte skulle skriva vilket kön bebisen har i första sms: et, just för att omgivningen ska fundera lite på varför de tycker att det är så viktigt att veta precis när någon fötts!
För mig handlar det ganska lite om kläder egentligen, men det blir mycket klädsnack eftersom för svärmor osv är just kläderna jätteviktiga. Av någon anledning ramlar visst snippan av flickan om hon inte har rosa på sig, verkar svärmor tro! :D