Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-07-14 12:21:46 följande:

Byxorna på bilden är i strl 34. Ifs stora i storleken (tete a tete) men ja. Tröjjan är en av mina vanliga tror det är en Cubus i strl S. VÄLDIGT töjbar.. Efter att ha levt en stor del av livet emd ätstörningar är det där känsligt. Särskilt med en viktuppg på 10kg.. I vanliga fall är jag smal, gillar att springa gärna långa distanser -då håller man ju vikten automatiskt.  Föresten INGEN blir väl glad att få höra kommentarer att man är för tjock/smal har för stor/liten mage etc?

Nej, ingen mår bra av sådant, och med extra gravidhormoner så kan ju minsta kommentar bli extremt knäckande=( Sådana gånger man önskar att man hade en riktigt dräpande kommentar att kontra med....bara för att den som slänger ur sig nåt sånt ska få sig en tankeställare.
  • mammatilltvå85
    moto skrev 2013-07-14 16:55:43 följande:
    Misskaos - okänsliga människor! Jag hade nog inte kunnat hålla tyst! Typ jag är gravid, vad är din ursäkt?? Mötte en man och kvinna på fel sida igår på cykel/gångbana (jag har iaf fått lära mig att man då går till vänster så man möter cyklarna och på gångbana går man till höger) då går tanten in i mig, jag sa typ "men!!" då säger tanten ja du kan ju be om ursäkt!! Varpå jag svarade ja eller så kan du det eftersom DU gick in i mig och dessutom går på fel sida! :( tvärarg blev jag! Usch önskar jag kunde ha ett bättre humör (även ogravid) och bara strunta i saker! Jag kommer dö av en hjärtinfarkt/hjärnblödning i bilen skällandes på nån stackare som kör illa!!
    Ja vi får se vad det blir, snart bara 2 v kvar till RUL! Sjukt nyfiken och nu har vi slagit vad här hemma om vad det blir! Idag har jag sorterat kläder och försökt se vad vi saknar! Hur många pyjamasen kan man tänkas behöva? Minst 3 i varje strl va!? Har en i 60 från petit bateau Och en från pop i 62/68. Allt jag hade spanat in från next var slut nu!! :( men hittade såklart nya saker för typ 2000:-! Den där overallen du hade köpt måste jag ha! Lägg gärna ut bilder på kläderna när de kommer! När beställde du? Har en overall/åkpåse från Newbie i 62 men kan nog köpa overallen i 50 eller 56!

Jag beställde från next häromdagen bara. Borde finnas storlekar kvar. Absolut ska försöka komma ihåg att fota då. Räknade igenom våra kläder och konstaterade att vi har ca:

strlk 44: 6 bodys, 3 byxor, 1 par sparkbyxor, 1 kofta, 2 pyamaser. 1 vinteroverall.

strlk 50: 6 bodys, 6 byxor (väldigt olika stora, vissa mer som 44 vissa mer som 56), 1 kofta, 5 pyamaser (2 är i dubbelstorleken 30/56), 1 stickad overall från newbie.    

strlk 56: 9 bodys, 3 byxor (tänker att vissa av 50 byxorna går använda som 56), 1 kofta, 3 pyamaser (+ 2 i 50/56 högen)
    1 vinteroverall från Next   

strlk: 62: 9 bodys, 8 byxor (vissa så små som strlk 56, vissa är 0-6 månader och går noh ha längre tid), 3 koftor (någon är 62-68), 4 pyamaser, 2-3 klänningar. en fleeceoverall från Molo.

har 4-5 strumpor som är 10-12, några tossor. Och lika många i strlk 13-15. Samt ett gäng mössor i olika tjocklek.

Vi bor i lägenhet och har ej egen tvättmaskin. Därför måste våra ombyten kläder räcka åtminstone 1 vecka inräknat att vissa dagar byts det fler än 1 gång. Pyamaser kanske får sköljas upp i handfatet eller så får hon sova i body+sovpåse, i värsta fall får vi komplettera med fler....

Räknar med att vi märker eftersom vad vi behöver mer av. Våra små har som sagt haft samma storlek ganska länge.      
  • mammatilltvå85
    sarak skrev 2013-07-14 20:48:23 följande:
    Vilken massa fina magar ni har! Jag vill att min mage ska börja puta lite mer. Jag har mest blivit bredare, midjan har liksom försvunnit. Men men, så länge bebis mår bra kvittar det, tids nog putar nog magen ordentligt.
    19+3 idag.

Har fått en böld stor som en pingisboll under armen, gör sjukt ont och kan inte sova och känner mig febrig och huvudvärk. Ät alvedon och ring vc på måndag säger 1177. Jag tror jag dör, skulle vilja ha morfin. Sambon är bortrest och jag känner mig ensammast i världen. Saknar honom så jag dör. Han hade sett till att jag fick hjälp, är alldeles för mesig själv.

I övrigt har jag haft en period där jag mått fantistiskt och varit full av energi. Sover inte många timmar per natt, ligger mest och funderar och myser, men känner mig ändå pigg på dagarna. Har jobbat mycket senaste veckorna, men nu är det snart dags för 4-5 veckors semester. Can't wait.

Men usch, jag har själv två stora bölder under armarna, men så har jag haft varje graviditet, mina gör bara ont om man trycker på de, det är svullna bröstkörtlar som sitter där för mig, försvinner sen...

Min mamma fick som du när hon var gravid med mig, åkte till doktorn och de skulle göra en biopsi på "knölen" de stack de in en nål och vad hände? det började spruta ut bröstmjölk, haha, helt sjukt.

Men om du har så ont tänker jag att det kanske blivit inflammation i någon körtel? Antingen lymfkörtel eller bröstkörtel....   
  • mammatilltvå85

grattis till lyckat RUL!!!

Idag har jag ingen bra dag alls=(

Har kräks halva natten efter att ha tagit Niferex..och haft massa sammandragningar hela dagen. Pratat med min bm och ska testa hemofer istället och har fått en tid för läkarbesök på måndag för att se så inte tappen påverkas av mina sammandragningar redan nu. Har tydligen en till sådan koll inbokad av de i v.25 som de bokade redan i Maj men glömde säga till mig....;=) Känns skönt att de tar det på allvar. Är livrädd att föda jättemycket förtidigt. Jag frågade bm om hur jag ska tänka kring det, hon sa att jag inte alls ska räkna med att gå tiden ut, och att det vi hoppas är att lillasyster vill ligga kvar till nån av de veckor som sönerna är födda, dvs 34 alt 36. Finns tydligen ingen riktig statistik på risken att få en tredje prematur om de första två är det, men det säger ju sig självt att det är väldigt stor risk=(( Usch, har känt mig deppig hela dagen.    

• mammatilltvå85
    Felinne skrev 2013-07-15 17:40:08 följande:
    Usch vad jobbigt det måste vara med den oron. Själv är jag ju lyckligt ovetande förstagångs-gravid och ska göra RUL den 22/7 (snart!!!) och kan inte göra annat än hoppas att allt ska vara fint med hen därinne. Men är ju bra att veta som du säger att de tar din oro på allvar. Jag tänker att det i alla fall borde få dig att känna dig lite lugnare. Alltså vetskapen om att det finns andra, mer kunniga, som håller koll på dig och bebisen. Vet de varför dina tidigare barn fötts prematurt? 

Njut av din graviditet, det "normala" är ju faktiskt att det går bra och är normalt allting!

Nej, alltså de har fötts för att jag haft massa "värkar" och förvärkar varje dag under mina graviditeter och plötsligt har de kommit mer och mer regelbundet och vips har förlossningen startat...ungefär så. livmodertappen har börjat öppnas sakta sakta i förtid av alla dessa värkar. De vet inte varför jag har de värkarna, har inte funnits någon förklaring till det. Min mamma hade likadant fast på henne var de "ofarliga" dvs livmodertappen påverkades inte. Hon gick istället över tiden. De säger att vissa bara har en lättretad livmoder. Det kan räcka att barnet sparkar så får jag en sammandragning, vissa dagar kommer de med 2-3 minuters mellanrum i 12 timmar i sträck. Ibland gör de ont, de har gjort ont sista veckorna.

Nu har jag haft relativt onda sammandragningar 4-5 ggr i timmen sedan i eftermiddags. Funderar på om jag ska ringa förlossningen för en koll. Vore skönt att höra att de är ofarliga än så länge. Samtidigt bävar jag för att behöva åka dit. Brukar ju bli en del turer dit under mina graviditeter. =(

Jag vill bara komma till v.26-27 nu så det åtminstone finns en relativt god chans OM bebisen skulle komma. Men drömmen vore ju att få föda ett barn i normaltid. Slippa neo med allt vad det innebär.       
  • mammatilltvå85

Jag ringde förlossningen och fick komma in på koll. Hemma igen nu. Tappen var opåverkad av mina sammandragningar. En enorm lättnad. Med barn nummer två var den opåverkad ända till v.31 (han föddes i v.34) så det hade ju varit fruktansvärt om den hade varit påverkad nu.

Däremot var lillasyster i magen sjövild. De fick inte til en ctg kurva för hon sparkade konstant på den där pucken under bandet på magen så den hoppade. Och när de gjorde vaginalt ultraljud så sparkade hon också hela tiden. kan vara att hon har en extra livlig dag idag som också triggar sammandragningarna och att jag upplever de mer....Vi lär väl få en vild liten bebis;=) hehe....

Känner mig så lättad nu. Bad en liten bön innan jag åkte in, och jag är inte ens troende. Nu kan jag slappna av lite mer. I alla fall ett par veckor till.    

• mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-07-16 06:23:16 följande:
    Skönt! Väl värt resan mao.
    Varför ger dom inte bricanyl för att lugna sd?

Jag vet faktiskt inet men bricanyl har aldrig haft effekt på mina sd, är mkt biverkningar av det. Läkaren sa att man får ha sd så länge tappen är opåverkad, hade den varit påverkad hade de kanske gjort det.
  • mammatilltvå85

Har inte kikat in här på någon dag då vi haft besök. Nu ligger jag med benen i högläge och vilar ryggen. Jag har inte foglossning, hade det en kort sväng med ettan men inte mer, däremot känner jag att jag får ont i knän, rygg osv som träningsvärk/trötthetsvärk om jag överansträngt mig. I torsdags storstädade vi och jag kröp runt och torkade alla golvlister tex, fick hur ont som helst i knäna. Vår katt hårar jättemycket nu så jag har borstat henne massor dessa dagar och suttit på huk och får ont av det. Dessutom har mina vrister svällt (vätska) på eftermiddagarna i 2 dagar, har stått och gått mkt mer nu när vi haft besök, har lagat mat massa timmar varje dag och inte lagt mig ner och vilat eller kunnat sitta ner då och då vilket jag gör i vanliga fall. I övrigt känner jag inte alls av min graviditet förutom att magen verkligen växt mycket denna vecka och bebisen sparkar som aldrig förr. Har inte fått svullna ben eller så tidigare i mina graviditeter men kan tänka mig att det blir värre nu när vi har så varmt. Ska köpa stödstrumpor tänkte jag. Än så länge är vätskan borta när jag vaknar på morgonen.

Ser att ni diskuterat nattbajsande, amning och skötbord också. Mina bebisar har bajsat nattetid från början, ofta medan de ammat. De har ätit (ammat) extremt ofta då vi fick rådet att väcka de var tredje timma nattetid och amma då de var så små som nyfödda. Detta har de fortsatt med och yngsta sonen ammade ca 12 ggr per dygn. Dvs nästan hela tiden. Äldsta sonen helammade jag men när han var 4 månader fick jag magsjuka. Skulle då pumpa så maken kunde mata med flaska (jag var helt utslagen i 3 dygn) men jag tyckte mjölken såg så blaskig ut så han åkte och köpte ersättning då jag trodde sonen inte skulle få i sig det han behövde från den blaskiga mjölken eftersom jag ej åt då jag bara spydde. Resultatet blev att sonen flaskmatades ett par dagar och vägrade sen ta bröstet (gick ju mycket snabbare att få i sig från flaskan, han har alltid ätit extremt snabbt). Jag pumpade ett tag men slutade sedan på bvc:s inrådan då de menade att han hunnit få i sig de viktiga antikropparna osv redan.  

Son nr 2 är ju född med hjärtfel, sjukhuset sa att det är extremt ovanligt att dessa barn kan ammas. Jag vägrade låta de flaskmata honom och valde istället att komma till sjukhuset även på natten för att amma (ville verkligen ge amningen en chans) och jag lyckades få till en helt fungerande helamning. Ville amma honom längre än jag gjorde med storebror, åtminstone 6-9 månader...men när han var 3 månader så åt han som sagt 12 ggr per dygn och jag hade ju ett barn till att ta hand om som bara var 17 månader och det gick inte att jag ammade ca 30 minuter varje 2 timmars "period" så jag testade att pumpa för att se om han via flaska kunde äta mer och stå sig längre. Det gjorde han inte han åt bara ca en halv portion åt gången fast dubbelt så ofta men det gick fortare att mata med flaska och maken kunde hjälpa till och på så sätt gick det ta hand om även storebror (fick ju avbryta varje amning flera ggr för att springa efter en ettåring och passa). Hade fryst mjölk som räckte ett par veckor kvar från sjukhustiden och fortsatte pumpa tills han var drygt 4 månader. Sedan tyckte bvc som förra gången att det fick räcka. Ersättning var ett fullvärdigt substitut och han hade fått bröstmjölk länge ändå så då blev det så, känner både att det var ganska skönt att övergå till flaskmatande samtidigt som jag till viss del "sörjer" att jag inte fick amma så länge som jag hade planerat/önskat.

Vi får se hur det blir denna gång men önskar att kunna helamma åtminstone 6 månader. Jag har full respekt för de som väljer att amma länge, alla gör som man vill, men själv känner jag nog att min absoluta gräns går vi 12 månader. Men så känner jag nu, vet ju inte hur det skulle kännas då, kanske skulle jag kunna amma längre?

Angående skötbord så bytte vi på tvättmaskinen med ettan ett litet tag, men det kändes osäkert. Så efter nån månad flyttade vi ner på golvet och hade en uppblåsbar skötbädd. Med tvåan gjorde vi så hela tiden och planerar att göra likadant nu. Vi har heller ingen naturlig plats för ett skötbord i denna lägenhet. Har hellre ett par stycken uppblåsbara skötbäddar. En i varje badrum osv.        

• mammatilltvå85
    Repan skrev 2013-07-21 12:34:58 följande:
    Ett par vänner till oss byggde ett skötbord att lägga på tvättmaskinen. Om du tänker dig en trä-sats som man sätter ovanpå, med kanter nedåt så att den itne kan åka av tvättmaskinen och sen höga kanter på tre sidor, på en sidan ett fack för blöjor och på baksidan med högre kant en liten hylla för salvor etc. Jättesmart! Så låg uppblåsbar skötbädd på den bara :) De valde högre kanter än "normala" skötbord har men visst finns det ändå fallrisk. Men tyckte det var smart att på så vis få kanter även på tvättmaskinen :) 

Absolut går det lösa så. Det jobbiga för oss var att vi inte nådde vattnet därifrån och man kan ju inte lämna bebisen där på själv och gå 2 meter så det blev himla bökigt att bära med bebisen till handfatet för att blöta tvättlappar osv...
Svar på tråden December bebis 2013