• Repan

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-07-26 14:45:15 följande:
    Låter lagom. Fler filtar och täcke hade vi sist så varierade vi utifrån väder. Det är underifrån det blir kallt men en bit liggunderlag etc lösrr säkert det. Jag gillar fårfäll och när katt fanns fick den inte vara i vagnen. Den kan kväva bebis så den fick stanna ur. Men sånt måste man ju välja efter tycke och smak..
    Det där med katter som kväver bebis är en halvmyt och mer sällsynt än hundar som biter dem svårt så jag är inte så rädd för det faktiskt. De flesta katter håller sig undan skrikande bebisar, och mina hatar barn och byter helst rum om det är sådana i närheten så vi får se om det överhuvudtaget blir ett problem :P

Katterna kommer inte få ligga i vagnen (vi kommer bära upp liggdelen, chassit kommer stå nere i cykelrummet) men det kommer dom lyckas göra ibland ändå, de skulle dessutom hysteriskt försöka ta sig in i den om det låg en fårfäll där - de jagar raggsockor och allt annat som är ull som galningar! :D

Så det känns inte som ett problem, men ett mycket tunt liggunderlag är ju kanske något att köpa! Ska se vad vi kan hitta.
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    sarak skrev 2013-07-26 14:46:06 följande:
    Jag förvånas över hur folk kan vara så oförstående. När vi kom ut från ultraljud i november och fått konstaterat att vi än en gång hade en död bebis i magen skulle min barnmorska säga något "uppiggande". "Ni är nog snart tillbaka här, så lätt som ni blir gravida. Det räcker ju med att skaka lite på kalsonerna". Bara det känns ju fruktansvärt jobbigt att höra medan man fortfarande bär på ett barn, om än inte levande. Sedan fortsätter hon " men se till att det inte blir ett decemberbarn bara, dom är det synd om". Det var inget jag lade någon stor vikt vid just då, men när jag sedan plussade och räknade ut att det skulle bli ett decemberbarn så dök kommentaren upp i huvudet gång på gång. Har funderat en hel del på vad hon menar, men har valt att släppa det nu. Den här gången har vi en annan barnmorska!!

Min sambo har en dotter som är född 31 december, har aldrig hört henne knorra över det!
    Alltså det folk menar är ju dels att man får göra allt sist av alla sina klasskamrater, dels att jul överskuggar ens födelsedag. Sen är det ju bevisat att decemberbarn har svårare i skolan och sällan blir uttagna till fotbollslag osv, eftersom de naturligt ligger "efter" (fast inte egentligen). Det är ju ganska lättlöst - har man ett barn som inte är snabb i förskolan och hänger med kanske man ska skjuta skolstarten till året efter, har man ett tidigt barn kan man strunta i det... känns som ett icke-problem. Och hur stor skillnad är det på november och december ändå liksom!? :)

Det är folk som GÖR det till ett problem mer än något annat. Det är väl inte synd om ett barn som får vänta lite med att köra moppe liksom, jisses, då har man ett bra liv om det är största sorgen!

Den där barnmorskan är dum i huvudet för övrigt. 
  • Repan
    cupcakekiller skrev 2013-07-26 21:48:50 följande:
    Förresten, är min bebis stor? i tisdags (19+4) var hon 23cm, tyckte att det lät stort men bm sa bara att alla barn är olika och vi får väl se hur hon växer sen.
    Sonen var 53cm och vägde 4030g när han föddes, rädd för att få en ännu större bebis! (Sprack en hel del, dessutom kom han med armen snett över huvudet så en av mina inre blygdläppar slets av helt på tvären, aj!)  
    Var i 18+5 o bebis var 20 cm, känns inte anmärkningsvärt med tre centimeter till veckan efter?

• Repan
    cupcakekiller skrev 2013-07-26 21:57:00 följande:

Nä låter helt ok! Läste på någon sida att bebis skulle vara 17cm i v.20, därför jag var lite fundersam
    Babygruppens app säger en sak, 1177:s app säger en annan sak (många fler cm!) och familjelivs app säger en tredje sak ;)
  • Repan
    cupcakekiller skrev 2013-07-26 22:04:56 följande:

Jo jag vet, och "Vänta Barn" boken jag fick av bm förra graviditeten säger en^^ hade inte massa appar när jag väntade sonen så blir lite förvirrad av all olik info, sambon har fått säga ifrån att jag ska sluta noja och bara lyssna på bm, men det är ju inte alltid det lättaste
    -fl säger 25 cm i v. 20så du kan iaf vara lugn :)
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-07-26 23:02:26 följande:
    Min knäpp katt jag hade som älskade alla barn stora som små. Småbarn lät han bära honom och dra i svansen etc. Spödisar ville han lägga sig jämte. Den andra gömde sig under soffan..
    Du hinner ju tänka på vagnen ett tag till och kolla alternativ! Det
    Haha ja, alltså oftast upplever jag att man måste skydda katter och hundar mer från barnet än tvärtom så fort de kryper ;)

Men - djur och  barn ska aldrig vara själva utan uppsikt.

Vi funderar lite till på vagnen! Men klippa till liggunderlag kan nog bara bra, och flera filtar så man kan reglera. Jag tror att barn oftare är för varma än för kalla :) 
  • Repan
    LängtanSåStor skrev 2013-07-27 09:38:15 följande:
    Åh va fin du är plopps :D kan inte alla lägga upp bild? :)
    Kan försöka fixa en i helgen :)
  • Repan

Har nu i v. 20 gått upp 4 kilo, men jag verkar inte bära något vatten än så länge. Jag försöker att inte utseendehetsa så mycket, men det är svårt när man liksom inte har "kontroll" över sin kropp. Jag vägde ca 2 kg för mycket innan pluset, då hade jag inte tränat på fyra veckor efter en magsjuka och både tappat muskler och gått upp i fett.

Var mer nojig i början, nu tänker jag inte så mycket på vikten faktiskt, det är skönt. 

• Repan

Hej rutinerade föräldrar!

Fråga:
    Detta med att täcket och kudden som man kan köpa på IKEA till bebisar är 12månader + och 1+ som det står på förpackningarna, vad betyder det? Var köper man täcke och kudde man får ha tidigare? Jag fattar noll? Vet att det ska vara något med kuddens hårdhet i olika faser men hittar inte så mkt info om det... 

• Repan
    Smulan91 skrev 2013-07-28 21:04:09 följande:
    Jag är inte rutinerad. Mitt första barn.
    Men täcke ska man väl inte ha på barnet innan den fyllt ett år? Eller är det en myt?
    Kuddar har jag köpt på Ikea? Stod inte nån gräns tror jag..
    Kudde har jag fattat man ska ha pga platt huvud, täcke vet jag att man inte har på natten men jag tänker att vi köper ett täcke som vi kan ha i vagnen, i soffan, på golvet etc. Det är varmt i vår lägenhet men om något behövs på natten blir det nog bebisfilt tänker jag.

På kudden som heter "len" på IKEA står det i en ruta (12M +) och bild på barn.
Svar på tråden December bebis 2013