Plopps80 skrev 2013-12-30 12:32:04 följande:
Jättefina kläder miss k speciellt sista setet är totalt min smak! Har 13 kg att gå ner. Fick boken träning för nyblivna mammor i julklapp. Måste köpa en pilatesboll. Är sjukt sötsugen när jag ammar. Vräker i mig saft och läsk och äter godis hela tiden. Har gått ner från 98 kg till 81 kg. Går inte upp hur mkt jag än äter men går inte heller ner. Känner mig inte så motiverad men inga kläder passar inte ens mina värsta tjockisjeans! Går runt i mammajeans/leggings. Känns så obehagligt. Är verkligen fet och dallrig. Uch.
Jag är med fet och dallrig. Men det får vara så ett tag. Det går över sen.. Du gock väl med ner en hel del i början?
Du SER IRL inte tjock och dallrig ut utan helt normal.
Plopps80 skrev 2013-12-30 12:26:18 följande:
Nä man kan inte tvinga sina barn! Det med kläder är väldigt stort i många barns värld. Min grannes son vill bara ha rosa och klänning. Han har som oftast rosa sommarklänning på sig. Trivs han så är det ju bra. Dock får han väldigt mkt uppmärksamhet över kläderna. Många påpekar hur fin han är även när han bär andra rosa plagg. Då blir han ju mer uppmärksammad för hur han ser ut än för den han är och det är ju just detta många inte vill ang sina flickor. Läste lite om boken rosa farlig färg och folk verkar anse att pojkarna redan har alla förutsättningar från födseln och det har inte flickor. Jag håller inte alls med om det! Jag tycker det blir fel för pojkarna!
Det låter ju lite märkligt. Och ja trivs han så är det ju bra. Min son har fått VÄLDIGT mkt uppmärksamhet för att han gillar nagellack. Helt ok att säga att det är fint med glitternagellack men då hoppas jag alla barnen får höra det.
Fanns ett tag en pojke på hans fsk som gick i klänning jämnt. ´Dock verkade ingen öht bry sig. Jag gillar en av fröknarnas sätt att kommentera barnens kläder: Vad mysig den där dressen ser ut, mjuk och skön. Likaså säger hon att "vilka bra regnkläder du har, det där kommer du inte frysa i när vi går ut" typ. Väldans bra. Sen uppmärksammar barnen varandras kläder nu har jag märkt men oftast utifrån att de gillar figurerna på.. En pojk pratar mkt om att "flickor har det och pojkar har det" har försökt säga till min son att han ska välja det HAN gillar.
Visst lever vi i ett mansdominerat och manspröglat samhälle. Tom bilarna är säkrare för män! Det är ju vår uppgift som vuxna att lära barnen sitt egenvärde, att ta vara på sina egna resurser och att respektera andra människor och sin omgivning djur, natur etc. Oavsett kön.
Här får vi kämpa med saker som "pojkar gråter inte" och "vuxna gråter inte" mm mm. Nu kommer frågor som "kan man ha två mammor?" "kan pojkar bli kära i varandra" Men där har han bara accepterat våra svar.