• MissKaos

December bebis 2013

Nov13 skrev 2013-12-25 09:49:33 följande:
    Han vart sjuk halv tre i natt. Drygt 2 dygn efter vi hade besök av en familj som fint kläckte ur sig att dom just varit hos n

Men VA fan! SÅ GÖR man bara inte. Man åker öht inte dit om man har varit nära spyan/flunsan el dyl. Är dom obegåvade eller dumma i huvudet eller både och? Hoppas ni klarar er! Så små barn kan ju bli jättedåligt. Jag var tveksam till att låta stora pojkens kompis klappa vår bebis (han var här och lekte på fm) för hans lillsyster är jätteförkyld. Tillsist fick han men då fick han tvätta händerna under min övervakning först...

Idag sover Elsa. Och Sover och Sover. Blir lite oroad att hon inte äter.. Väckte henne med blöjbyta, rumtvätt och gos förut. sen ammade hon lite. Försökte ge lite ers efteråt men hon ville inte ha den. Antar hon är mätt.. Imorse och vid tolv kiss i blöjjan. Den i morse rejält med kiss. Så jag antar jag inte borde oroa mig egentligen men dålig erfaranehet av storebror slår till! Vägning på fredag ska bli skönt. Ifs, hon har ammat inatt ca cvarannnan/tredje timme. sen vid sju -då tog hon 20mk ers med. Sen ammade jag henne igen vid ca 10, och nu vid14 så eg är det ju helt ok. Har försökt ge ers efter 2 ggr under dagen men hon tar kasnke 3teskedar. Sen är det inte intressant. Ger igen ikväll innan sängdax och hoppas hon sover inatt med! Idag fyller hon fyra dagar och jag känner mig oväntat ok efter förlossningen mm. MEN dom säger ju man ska gå ner 10-15 kg direkt? VAR REKLAMERAR MAN? *sur* Dom måste ha gjort lite fel jag gick inte ner alls så mkt.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    sarak skrev 2013-12-25 18:55:09 följande:
    Här samsovs det. Tänkte inte det från början men... Han sover bäst/längst när jag nattammar liggande och vi somnar så han ligger nära nära. Somnar jag inte brukar jag försöka flytta mig några dm ifrån. Försöker jag flytta honom blir det ingen sömn alls...

Samma här. Gjorde lika med stora barnet!
    Jag vakanr då automatiskt till varannan/trejde timme och ammar henne ofta i sömnen. Lärde mig sov-amma med Isak det är grymt smidigt om det går..
    Nov13 skrev 2013-12-25 20:47:43 följande:
    Plopps: tack för svaret! Inte ens tänkt på hemorrojd, bra att du sa det! Allt annat är läkt förutom just där och sen har jag ett stygn kvar såg jag. Anade att det bör kollas upp, vart ringer man? Gyn? Är det akut så jag bör ringa gynakuten? När mannen är frisk såklart. Tar mig inte till en sjukhus med risk att smitta.

Personen som kom med smittan kommer att få höra ett och annat...
    Ring BM du gått hos under graviditeten och be om en tid. Hon kan kolla.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    islandpeak skrev 2013-12-25 17:03:53 följande:
    Vår Ingrid sover och äter mest hela dagarna oxå :) igår försökte jag väcka henne var tredje timma för mat så vi KANSKE kunde få sova lite mer i natt. Vet inte om det gjorde susen eller vad, hon åt 12, 03 och sov sedan till 07! Hallelulja!! Så skönt!!

Hon har även bajsat idag, har inte gjort det sedan i lördags, men hon har inte vart påverkad av det tack o lov. Kissar gör hon som en liten sprinkler ;) massa kiss i alla blöjor, så tydligen kissar hon ut allt istället för bajsar, BB-sköterskan var inte orolig då hon helammas i princip. Ersättning får hon om hon vill, men aldrig mer än 50-60 ml per dygn brukar det bli. Hon är så nöjd och snäll att man nästan bli orolig för det :) men det får man väl igen någon annan gång ;)

Jag blev mest bara nojig.. Eftersom sonen gick ner så mkt att det blev akut att tillmata dygnet runt.. Då ville jag ge tillägg på BB men blev ju övertygad att inte. Barnläkaren tyckt eju vi hade gjort helt rätt som börjat ge lite ers eftersom jag märkte att det behövdes.  Hon hade gått ner nästan sina 10% redan då (48h efter fl) och sen matade vi på henne igår för att "vända" sas. Ammade henne, gav ers, blöjbyte amma igen.. sen bajsade hon på kvällen. Nu kommer det kiss regelbundet. Inga mängder men det kommer. HOn sover mest men har varit vaken en stund på kvällen och åt då massor. Sen kikade hon på oss och var söt en stund. Nöjd. Antar hon inte ahde betett sig som om hon var direkt hungrig...
    Jag försöker med väcka för mat dagtid alt amma henne när hon sover. För att få lugna nätter. KOmmer slita väcka/mata utan att hon ber som det nattetid när vikten vänder.
    Igår fick nog Elsa ca 100ml totalt. Idag har hon nog tagit ca 60. Erbjudit lite mer men intresset var svalt. Tror mjölken rinner till ordentligt nu. IMorse hade jag bröst upp till hakan. Aj. Vägning på fredag!
    Isak slutade ta ersättningen när mjölken kom. Han spottade ut den och såg förolämpad ut. Eller vände bort huvudet.
  • MissKaos
    Irlais skrev 2013-12-25 22:20:59 följande:
    Vi samsover också, oftast ligger bebis vid min armhåla eller lite längre ner men jag sover inte heller så bra så. Kan ju inte röra på mig. Men ibland är det jättemysigt :) Igår sov han i sitt babynest 23.30-4, då började han gnälla lite efter mat. Så skönt att få sova 4 timmar i sträck! Sen sov jag inte så mkt efter det men ändå :) men plopps om du trivs med att samsova gör det, bebisen är för liten för att få "dåliga" vanor!

MK hur gör du när du sovammar? Ammar liggandes och somnar eller..?

Alltså bebisen sover.. Men ja, jag somnar. Liggammar. Med stora killen vaknade jag av att jag satt fast. Då åt han fsat jag sov.

Fick bebisen att sova i SIN säng inatt. KOm på vad som är problemet. HOn tycker det blir kallt när vi lägger ner henne i sängen och då blir hon ledsen. Rullade in henne i en filt. Ammade henne till sömns, la henne i sängen. Hon kikade till o somnade om. Sen vaknade hon och ville ta men ändå! Sen sov hon hos mig. Hon behöver närhet och jag vill ha henne hos mig. Det känns rätt. Jag vill helst ha henne på mig dygnet runt men det går ju inte. Ska ta fram sjalen tror jag. Ngn form av biologisk drift tror jag som säger att et ska vara så. Skiter i om folk tycker jag "skämmer bort" mina barn. Min stora har fått sova så mkt han vill hos oss med, inte nu för nu sover han inte gott hos oss längre men fram till jag slutadde nattamma  honom vid dryga två år. Det finns rekomendationer, man får läsa dom sen gör man som man vill! Jag är nog en hopplös AP morsa. Sjal, bröstmjölk samsovning. Men det funkar här.
  • MissKaos
    Elalela skrev 2013-12-26 09:31:54 följande:
    Nu är jag på gång...
    Klickar värkarna med 5-7 min. Väntar på barnvakten.
    Så himla typiskt!! Bara några dagar kvar till 2014 ju!! ;)

WOHOO!
  • MissKaos

Elsa hade en "lång" vakenperiod igår på kvällen. Somnade sen vid 22 efter amning och tillmatning. Sen sov vi till 9:30 med amningspauser, spypaus oc blöjbyte en gång -hon luktade kiss... Och fullt var det i blöjan.
    LYX! Passar på när det är såhär... Imorse tog hon in tilläägget i munnen görade runt det och "kräktes" ut det igen. Kommer erbjuda igen kväll men hon går nog runt på bröstmjölk snart hoppas jag. Ser fram emot att väga imorgon hoppas hon inte har gått ner så vi inte måste sätta igång på allvar med tillägg.

• MissKaos

Vi brukar med lägga stora i egen säng. Nu vill hsn sova där är han rädd ropar han in oss till sig. Men bebis är ju annat. Det löser sig. När dom blir stora vill dom inte sova hos en då kommer man sakna det. Hinner inte med min stora kille nu och det känns i hjärtat. Men han tar dt det med ro. Han gosa med honom lite i sängen imorse. Det var bra.

Bärsjal hade jag mkt till Isak. Hittills är Elsa mer tillfreds mrd att ligga själv än han var.

Plopps80 skrev 2013-12-26 12:17:56 följande:
    Miss kaos. Min dotter har alltid fått komma till oss och sova när hon varit rädd på nätterna. På helgerna får hon somna i vår säng. Kan inte komma ihåg hur vi gjorde med dottern. Jag tycker det är gött om barnen somnar en viss tid i sin egen säng. Sedan får de gärna komma över under natten. Är inte den som gillar att bära runt på bebisen. Får så ont i axlarna i bärselen och sjal orkar jag inte med. Ludwig sover relativt bra på dagen i sin vagn så det funkar. På nätterna sover jag hyfsat enda är att jag är rädd det blir en ful ovana att han aldrig ska kunna somna utan mig. Det brukar ju ordna sig så jag fattar inte vad jag oroar mig för.

• MissKaos

Testadebdet med sonen. Brs idé. Funkar inte nattetid men på kvällen går det ju bra!

Repan skrev 2013-12-26 14:55:22 följande:
    Vi värmer vaggan m vetekudde! Funkar bra :)

• MissKaos

Min är fem.. han vill bygga ihop lego efter ritni gar och spela pc spel.

Jis skrev 2013-12-26 14:32:04 följande:
    Åh, det där m att inte hinna m storebror känns igen, min stora kille fyllde precis 2 år och vill visa allt å leka med lego på golvet. Å där sitter jag å ger lillasyster mat. Känns väldigt jobbigt.

• MissKaos
    Cornelia 084 skrev 2013-12-26 18:19:13 följande:
    Ni som har fått era bebisar och som samsover hela eller delar av natten.. Hur klär ni era bebisar och vad har de på sig för typ av filt/täcke? Läste nånstans att man ska klä dem så som man själv är klädd men jag sover i bara trosor och amningstopp + täcke. Lillfisan sover med pyjamas antingen med fot eller utan och isåfall strumpor på och sedan en bomullsfilt. Blev nu osäker på om det är för varmt?

pyjamas utan fötter/strumpor o under mitt täcke
Svar på tråden December bebis 2013