• MissKaos

December bebis 2013

Grattis!

Jag njuter av min bebis. Vill hon ska vara nyfödd jättelänge... sista gången för mig. Håller med Elsas storebror. . En till bebis. .. men det lär det inte bli! Vi är för gamla och eg är nog två barn lagom för oss.

Goldie skrev 2013-12-31 20:56:49 följande:
    Hej, har läst här men inte skrivit senaste dagarna, vår älskade son föddes den 28/12 kl 11.21. 3390 gram och 53 cm var han. Förlossningen var tuffare än den första, men då var den första förlossningen också väääldigt smidig. Denna tog lika lång tid som första gången, tio timmar, men med större del av tiden i aktivt värkarbete. Var okej fram tills jag var öppen nio-tio centimeter, då stod det still eftersom han inte ville tränga ned i bäckenet (vattnet hade inte gått ännu), så då tog jag lustgas sista timmen tills vattnet äntligen gick och han var ute på några krystvärkar. Några få stygn på blygdläpparna och inga komplikationer, så jag är jättenöjd och glad. Nu vet jag att jag inte behöver vara rädd för förlossningar som inte är lika enkla som den första, även denna blev en väldigt fin upplevelse så att säga. (Jag drömmer om att ha många barn så sannolikt kommer det ju fler förlossningar...)

Är så glad och lycklig just nu över vår gosse. Han äter konstant, sitter limmad vid bröstet, och jag trivs lustigt nog bra med det. Det verkar som att mina graviditeter blir väldigt tuffa för mig psykiskt, har fått grav.-depression båda gångerna, men efteråt lättar det verkligen typ direkt. (Så var det sist iaf, nu har det ju bara gått några dagar så självklart finns risken att jag blir mer nere sen, men det känns inte så). Är helt himla euforisk.

Grattis till alla era bebisar. Njut av dem (men njut också av att bebistiden bara är en liten del - är man inget fan av amningen och sömnbristen så blir de ju lustig nog bara roligare och roligare!)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Ammade barn kan bajsa varje gång dom äter eller en gång var 10:e dag. Båda är lika normalt. Synd om er och bebisen.

Amningshjärna här. Lufta jo man kan rulla in dom i handduk och filt nalna. Risk för läckage men det luftar ok!

Repan skrev 2013-12-31 23:04:38 följande:
    Theodor har passerat sin födelsevikt med 300 gram redan... :/

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Sjalpremiär idag. Mkt nöjd bebis. Måste trsts nya selen i em..

• MissKaos
    Repan skrev 2014-01-01 15:19:12 följande:
    Det röda har äntligen vänt nu iaf! Ringde läkarkompisen som tipsade om mildaste hydrokortisonsalvan på det som inte blivit sår ännu och det är nu borta! Såret som är som ett knappnålshuvud smörjer vi m salva o det läker fint. Så skönt.

Skönt! Man lider när man ser att det är ngt som gör ont på ens bebis. Min börjar bli röd i ljumskarna. Hon har goa veck. Har försökt tvätta m vatten få det tort bröstmjölkat och sen få det torrt. Ingen fara ännu men det kan ju bli.
    Min lilla har lite blåsor runt munnen med. Ser nästan ut som lite matallergi. Har hål i mitt minne och minns inte VAD det är som ger sånna ulslag runt munnen- vet såväl att det där är en specifk sak men vad.. vad..
  • MissKaos
    siolina skrev 2014-01-02 14:35:13 följande:
    Hej alla och grattis till alla nya bebisar! Har försökt hänga med och läsa men har inte hunnit skriva.
    Vår lilla unge sköter sig bra, äter och kräks mer eller mindre oavbrutet men är nöjd och glad och sover på nätterna (vill dock helst sova med ett bröst i munnen).

Angående rosa: vår son har ganska mycket i rosa. Ca fem plagg per storlek skulle jag tro. Det mesta är ju dotterns avlagda kläder men jag tycker faktiskt rosa är finare på pojkar än på flickor. Konstigt nog är färger och mönster och motiv laddade med egenskaper och de av dessa som är kopplade till rosa gör sig bättre på pojkar och de förväntningar och idéer om kön som är kopplade till dem tycker jag. Även vår dotter har ett par rosa plagg, men hon (och vi) gillar kläder med mycket färg på så hon har kläder i alla starka färger. Utom orange.

Någon som kör ec? Vi gjorde det, utan att känna till begreppet, med vårt första barn och har börjat så smått. Den här maratonätaren småbajsar dock mest hela dagarna så ännu är det ingen riktig ordning på det. Men vid de flesta blöjbytena och några gånger till brukar vi få till toabesök.

Ec?
  • MissKaos
    Tuttiluttan skrev 2014-01-02 13:49:03 följande:
    Lilla Alma är en riktigt liten sjusovare Hon somnar runt 00 och sover till 4.30-5 äter o somnar sen om igen runt 06 o sover vidare till 9.30-10... Hon har haft dessa tider sen vi kom hem från BB, jag vet att detta mycket väl kan ändras eller snarare kommer ändras så vi njuter allt vi kan

Även om lillan sover gott så har jag ett h*****e o sova.. Jag har så ont där nere, läkningen på min skada ligger runt 5-8v.. O snart har 2v gått.. Gråter mig till sömns, vaknar av tårar.. Vill bara att eländet ska läka ihop så man slipper gå runt o se ut som om man skitit på sig o kunna röra sig obehindrat...

Min Elsa sover med på efternatten och förmiddagen. Hon somnar "ordentligt" vid midnatt. De flesta nätter.. Inatt har hon varit vaken och velat socialsiera mellan 3-4. Oh bajsat 3 ggr + en gång på morgonen. Då låg hon och sov hos sin pappa, höll på att bli senap i hans säng.. Fram emot 10 hasade vi oss ur sängen. Trött, ja. Men det kan jag överleva. Sonen bröt ihop idag och längtade efter sin mamma. DET var jobbigt! Åh så han grät. Och det klart jag sitter fast mkt med bebisen. Men nu har han en kompis här och dom har lekt och fått fika och kollar nu på Dora. La honom ändå igår kv och imorse gosade jag lite md honom medans Elsa sov hos sin pappa. Men det klart han får mindre tid än han är van vid.. Imorgon tror jag min man ska ta sonen och åka skridskor. Han har gjort jättemkt med sonen, men han längtar ändå efter mamma
  • MissKaos
    Plopps80 skrev 2014-01-02 17:24:46 följande:
    Känner så väl igen mig, det är alltid jag och dottern som hittat på grejer och nu sitter jag mycket med Ludwig, han har en lång sovperiod på eftermiddagen då han sover 4-5 timmar och då brukar jag engagera mig i dottern. Vi pysslar eller gör något annat, dock blir det inte alls som förr. Det är verkligen inte lätt att bli storasyskon blev det när jag var 13 år och fick en bror, var grymt svartsjuk. Har mkt dåligt samvete och det gör att jag blir på dåligt humör.

Ang sömn Ludwig brukar somna runt 22-23 och sova till 03-04 oftast somnar han om sedan och sover till 06 och därefter brukar han sova men väldigt oroligt med mycket knorrande ljud och lite smågråt. Vi kliver upp runt 09-10 men det kan man ju drömma om när julledigheten är slut då måste jag upp med dottern, hon vaknar 05 varje morgon men klarar sig ju en stund själv men lär få kliva upp 07 varje veckodag SNARK!

Ja snart är julledigheten slut och då måste man UPP med stora! Samtidigt blir det skönt att fsk öppnar.

Jo jag fösöker med, men orkar inte hela tiden. Sen är hans pappa himmla bra. Dom har gjort en utflykt till Ishallen redan och gör evt en imorgon med. Vi har gått ngn promenad med Isak och hans kompis runt här, det tycker grabbarna är roligt för dom får springa runt i skogskanten och plocka pinnar och busa. Och så stannar vi ju på lekplatsen. Idag har han varit hos grannen och lekt i 3h och sen har dom varit här och lekt i 3h. Det blir trist att bara vara hemma för honom såklart.  Samtidigt njuter jag av min lilla bebis.. Det blir mkt ibland!

Imorgon vägning! ska bli spännande!
  • MissKaos

Jag gör samma försöker lägga henne på rgen kudde bredvid min kudde går sådär.

sarak skrev 2014-01-02 19:45:39 följande:
    Låter jobbigt. Kan du ligga och amma? Alltså ligga på sidan, och sova samtidigt? Så gör jag och han sover absolut bäst om han får ligga vid mitt bröst hela nätterna. Men det beror ju också på hur man ser på rekommendationerna om samsovning och PSD... Jag är rädd för PSD men samtidigt har jag och bebis väldigt mysiga behagliga nätter. Svårt det där...

• MissKaos

Vaknade igår natt av att Elsa flaxade. Hpn hadr dragit sin filt över huvudet gudarna vet hur hon lyckades med det.. tur vi sov i samma säng!! Jag vaknade omedelbart och tog bort filten..

• MissKaos

Aha. Har ngn bekant som gjorde det. Hennes barn blev tidigt torra

siolina skrev 2014-01-02 21:36:41 följande:
    Miss Kaos: ec är när man pottar barnen tidigt. Man lär sig läsa av barnets signaler på samma sätt som när man fattar att barn är trötta eller hungriga. Bra för oss som använder mycket tygblöjor, spar tvätt.

Svar på tråden December bebis 2013