• MissKaos

December bebis 2013

Jobbigt! Kan ni inte ge ers på flaska? Vi hade jobbigt med stora killen ibörjan så jag vet hur trasig man blir. Sömn hjälper lite. Kan du få sova över ngt mål? Amningen är inte hjälpt av att du inte sover. Tänk på att du har ammat lite och det är ju jättebra! Vi har ju förmånen att kunna ge ersättning vi har rent vatten etc. Och du är en lika bra mamma om du ger flaska!! *pepp pepp* du kommer klara detta! Ersättning på flaska är bra skit det med, amning i all ära men den ska inte ta död på bebismyset och familjen.

Kram!!!

Felinne skrev 2014-01-11 10:04:56 följande:
    Förlåt men jag måste få klaga lite. Mår så jävla dåligt just nu. Min lille kille vill inte längre ta bröstet. Inte ens med amningsnapp. Vi är tvungna att koppmata honom varannan timme eftersom han bara minskar i vikt. Och även när vi är snabba tar det minst 30min att fixa klart allt plus byta minst en blöja. Det gör att vi max får sova 1,5h mellan varje matning.Jag bara gråter. Sitter och pumpar och ser ju att stressen har påverkat mjölkproduktionen eftersom jag bara får ut hälften så mycket nu som för två dagar sedan. Min kropp är trasig. Varje toalettbesök är en kamp när ens ringmuskel är av. Och min man håller på att bryta ihop eftersom han måste ta hand om en fru i upplösningstillstånd, en gråtande bebis och allt annat som rör mat, tvätt, inköp osv.

Fy fan. Lite mer rosa fluffiga moln hade inte skadat.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    JMP skrev 2014-01-11 11:59:55 följande:
    Är det någon fler än jag som inte blivit av med såren på bröstvårtorna ännu? Det har gått mer än fyra veckor men dom vägrar läka! Håller på att bli galen.... Att amma går hyfsat, värre är det att använda kläder, usch vad ont det gör. Hade helst gått omkring med bar överkropp dygnet runt men det funkar ju liksom inte annat än när man är hemma. BVC tyckte jag skulle prova pumpa det bröstet som är värst och låta det vila från amning en stund. Men grejen är den att det bröstet är tjorvigt och jag lyckas inte får ut mer än ca 5 ml på tio min med pumpen... Annat är det när dottern suger, då hör jag att hon får ut mjölk, inte jättemycket som på andra bröstet men definitivt mer än 5ml..

Testar Purelan kräm? Finns på apoteket. De har även Mepitel som du kan lägga på bröstvårtan så den inte fastnar i BH:n.
    http://www.apotea.se/mepitel-one-5-x-7.5-cm-2-st?gclid=CIaPxcWC9rsCFQkd3godHGgAAw

Står att den är för bränskador, bra på väldigt mkt sår tycker jag -så fort det kladdar lite eller vill fastna i bandage etc är detta kanon. DU kan klippa en liten bit och lägga på. Smörj salvan under. Salvan gör heller inget om bebisen får i sig. Den tvättas alltså inte bort innan amning.
    Värt ett försök kanske? Mina småsår försvann på 1v med den behandlingen och slutade göra ont ganska snabbt.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Nej jag tänker att avslagen ska upphöra och efterkontrollen vara gjord först.

Efter sonen var det obekvämt första gångerna. Gjorde lite ont

Cornelia 084 skrev 2014-01-11 13:05:26 följande:
    Jag undrar om det är någon här som haft samlag igen efter förlossningen? Hur lång tid efter förlossningen i så fall? Hade ni då inget avslag alls längre? Hur kändes det?

• MissKaos

Väntar på besök. Trött efter natten.. och imorgon kommer mina föräldrar. Kul men jobbigt! Dom har tre stora hundar blir lite mkt.Och på mmåndag bvc. Igår var jag på Bytingen och sålde av lite barnklädet. Råkade köpa lite med *ups* men det är kul att handla där. För motsvarande som ett set kostar nytt får man en hel påse.. vae även på apoteket etc. Skönt att komma ut men orken är inte på topp!

• MissKaos

Är funka i bebisrumpan med. Har inte testat. Men på läpparna är ju smart..

Ngn som har testat nässug ftån otribaby? Förkyld bebis här

Repan skrev 2014-01-11 18:15:16 följande:
    Purelan hjälpte inte mig, men att klämma ut bröstmjölk, smörja in vårtorna o låta lufttorka o sen glesa ut amning med minst 3h mellan och vara noga med bebisens tag (stoooort gap) varje gång o göra om o göra rätt när det blir ett dåligt tag - tog några dagar så var såren borta o har inte kommit tillbaka på tre veckor nu!

Använder purelan på läpparna nu ist ;)

• MissKaos

Dåså! Hade ngn värdelös sak med sonen...

FiaFunderar skrev 2014-01-11 18:50:02 följande:
    Japp! Vi kör nässug varje dag här!

Lisen har ju varit förkyld nästan hela sitt liv... Vad hemskt det låter.

Vi tycker att det hjälper med den sugen!

• MissKaos

Testat lite tillägg efter amning?

Min hatar med napp. Spott-kräks på den.

JMP skrev 2014-01-11 18:50:10 följande:
    Tack för tipsen! Har använt purelan sen jag kom hem från bb. Använder jag den inte blöder det när jag ammar men den verkar inte hjälpa till med läkningen tyvärr.. :( får prova på något annat, har ju tyvärr en riktig snuttebebis också som sällan är nöjd om hon inte får ligga vid bröstet... Måste bli hårdare med det också, får nog skylla mig själv lite som tillåter det men vid oroliga nätter är det skönare att ha henne tyst vid bröstet än skrikandes i famnen för nappen totalvägrar hon, hon blir förbannad när hon får den i munnen.

• MissKaos

Stämmer. Min vill inte heller ha napp. Går ju inte tvinga dom.

JMP skrev 2014-01-11 19:16:23 följande:
    Jo har börjar göra det vissa nätter nu, brösten går sönder annars. Har försökt med nappen flera gånger, måste nog acceptera att hon inte vill ha den. Skönt att slippa avvänjning sen men har för mig att den ska minska risken för psd?

• MissKaos
    Plopps80 skrev 2014-01-12 11:23:17 följande:
    Hur ofta äter era små som är runt 6-7 v? Ludwig äter fortf varannan timme på dagen. Är inte det lite väl ofta? På natten är det allt mellan 3-5 timmar en gång 7 timmar. Från kl 05 och framåt äter han varannan timme. Igår somnade han kl 18:30 för natten och då fick jag väcka honom vid 22 för blöjbyte och pyamas och amning. Jag ammar när han vill. Ibland blir det oftare än varannan timme, typ 1,5 timme. Han är 7 veckor. Min bästa vän tyckte det var lite ofta eftersom han är såpass stor nu. Vad tror ni? Jag har ett barn men kommer inte ihåg någonting från hennes bebistid det är som ett grått töcken.

Ammade barn ska ammas när dom säger till. Då är dom hungriga. Det där med hur ofta dom ska äta (var tredje timme) förstörde ammningen för många när det dök upp. Det var "modernt" typ när vi var små men verkar leva kvar ännu. Det är väl isf ett barn som inte går upp i vikt som det ska som behöver äta oftare.. Var glad att han äter så ofta -ett jättemål sällan ger ju bara magont istället. Det låter friskt att han äter oh växer! Och på bilden du la upp ser han ju jättefin ut Strunta i vad folk säger -dina instinkter är rätt!
  • MissKaos
    Repan skrev 2014-01-12 20:49:57 följande:
    Gullet här har sovit ganska bra flera nätter nu! I egen säng dessutom. Min rygg är glad :) allt rullar på bra nu och foglossningen verkar ha börjat läka. Fortfarande ont i slidan dock :( blev ju sydd där också efter att ha spruckit "djupt" som de sa. Dags att känna efter tror jag men drar mig lite...

Charmtroll!!

Känna efter? Varför skulle du vilja pilla där om det gör ont? När har du efterkontroll?

Avslag btw. Mina tilltar så fort jag gör öht ngt. Bär bebisen i babysafet från bilen till BVC tex. Lyfter vagnen i/ur bilen. Jäkligt irriterande och jobbigt. Jag vill komma ut och göra saker snart...

Igår fyllde Elsa 3 veckor! Idag har hon lett och varit mkt mer vaken än hon brukar på dagarna. Ska åka och väga henne men tycker nog hon ser ut att växa. Ett par ytterst tysta "urr" har hon sagt till oss. Inatt låg hon en stund på min mage och jag låg ner på sängen. Hon höll upp huvudet fint så det är nog dags att börja med lite mer frekvent nackträning. Sist jag försökte somnade hon. Sen kräks hon ju så hemskt så jag vågar inte gå ifrån henne alls i magläge. Tror hon spyr när hon ska bajsa. Hon tar i och så kommer det åt båda hållen. Och när hon rapar. Massor! Så mannen har fått torka golvet ett par ggr..

Dags att hänga upp dagens skörd av tvätt. Att man kan vara så tacksam över en tvättmaskin.

Börjar längta efter att få träna. MEn avslagen måste nog ta slut först. Och svårt med helammad bebis. Testat att ge bröstmjölk på flaska hon vill inte ta det. Ska kolla mammababy alternativet på friskis tror jag.
Svar på tråden December bebis 2013