• sarak

December bebis 2013

I motsats till vad de andra verkar ha gjort så sov Rasmus sin bästa natt hittills. Han var bökig vid bröstet igår kväll, bara drog och tjafsade i bröstvårtorna. Mjölken sprutade, hela bebisen var blöt. Arg som ett bi var han. Halv 10 pumpade jag är en hel del ur brösten. Sedan åt han äntligen ordentligt. Somnade sedan på sambons mage och sov till 4!! Somnade sen om till 6. Sov som en stock hela förmiddagen med, bara vaknat korta stunder och ätit och somnat om vid bröstet. På eftermiddagen har han varit vaken mycket. Hoppas det innebär att han sover i natt

• sarak
    Plopps80 skrev 2014-01-04 09:35:29 följande:

Natten går till historien som den värsta nånsin. Ludwig skrek och höll på till 02:30. Natten innan höll han på till 01 men då trodde jag det var pga intryck hos min mamma men igår var vi bara hemma. Han sliter i bröstet drar släpper och gallskriker. Tar det igen men släpper och så håller han på. Blir vansinnig när man tar bort bröstet. Gav ersättning och visst drack han lite men inte somna han för det. Han har ju sovit väldigt bra jämt, Vet inte om det var magknip för han bajsa 2 ggr och det knorrade i magen. Hela morgonen har han gnällt och pruttat massor. Jag åt massa choklad igår. Uch är livrädd att detta ska fortsätta. Men man vänder väl inte fel på dygnet när man är 6 veckor?? Sedan BB har han sovit på nätterna med amning och somnat om. Fattar inte varför han håller på med bröstet så det gör ju skitont.

Sådär bökig vid bröstet blir min också emellanåt. Snuttar en kort stund, blir sedan skitarg och sliter i bröstvårtorna med både mun och händer. Släpper vårtan hela tiden och det blir mjölk överallt. Tror han har ont i magen när han håller på så. Oftast kommer massa pruttar i anslutning till detta. Eller en rejäl rap. Och massa spy. Det är inte alltid helt mysigt att amma
  • sarak

Jag har också hund, det är faktiskt jättebra, man kommer upp och ut på mornarna.
    Rasmus brukar vakna vid 8-9 och vilja äta, men sen vill han sova vidare, riktig morgontrötting. Jag ammar, byter blöja snabbt, mössa, vantar och overall över pyjamasen och sedan ut. Då är han mätt och sover gott i vagnen läääänge. Jag är alltid hungrig på mornarna så jag brukar smyga upp och äta frukost innan han vaknar. 

Vi är ute ett par timmar, in och klär på oss riktiga kläder, ammar, kanske somnar en stund, myser... Käkar lunch. Sen brukar vi gå ut igen ett par timmar. 

• sarak
    Felinne skrev 2014-01-07 00:07:19 följande:
    Jag fortsätter med mitt frågerace. Ni som liggammar - har ni något bra knep för att att få upp bebisen på rygg när den ätit klart. Min kille somnar och sedan sover han på sidan. Jag blir asnojjig eftersom alla rekommendationer jag läst säger att bebisar ska sova på rygg för att undvika plötslig spädbarnsdöd. Vet inte hur jag ska lyckas vända honom för han vaknar direkt om jag försöker flytta honom efter maten.
    Vet inte om det funkar för alla, men ibland för mig. Jag somnar nästan alltid när jag liggammar på natten. Jag brukar först lägga honom så vi ligger mage mot mage. När han fått bra tag, mjölken runnit till och han äter fint brukar jag vrida hans kropp så den ligger på rygg om jag känner att jag inte kan hålla mig vaken. Jag vet att det inte är en bra amningsposition, men han verkar inte störas. 
    Du kan ju testa mot slutet av amningstillfällena att göra så. Drygt att vänta på att bebis ska somna hårt mitt i natten.
  • sarak

2 superbra nätter när Rasmus sovit mellan 23 och 04 har nu åtföljts av 2 ganska jobbiga nätter.
    Han sover förvisso, men bara om han får sova precis bredvid mig. Och så har han ont i magen. Stånkar och sparkar med benen. Han vaknar inte av det, men det är helt omöjligt för mig att sova. Jag vänder på honom, tar upp benen mot magen och han pruttar som tusan, men det verkar aldrig ta slut. Kommer bara mer och mer. Jobbig för mig och jag tror inte han sover särskilt djupt och bra heller

• sarak

Jag har också ätit broccoli. Och massa ägg och spenat och andra nyttigheter. Får bli ett slut på det nu så man får sova
    Rasmus sover minst sagt gott idag. Först ett par timmar i vagnen ute. In, ammade, sov vidare i sängen länge. Jag kunde äta lunch, dricka kaffe och sova en skvätt jag med. Han vaknade på ett strålande humör, avfyrade leende på leende. Ammade och nu har han sovit som en stock i bärsjalen medan jag hållt på med tvätt. Nu knorrar han dock i sjalen, får inte bli sittandes still framför datorn, upp och gå

• sarak

Strongt gjort av dig Moruri att släppa iväg mannen. Det kommer du fixa, men förstår att det blir tufft med 2 så små! Hoppas du har bra människor i din närhet om det skulle knipa. O skit i städning och målning, det kan du ju göra sen. 

• sarak
    MissKaos skrev 2014-01-08 11:08:02 följande:
    Kolik.. lät det som Elsa hade inatt. Stackars bebis. Och otröstlig. Till 3 onatt sen släppte det och hon tvärsomnade. Hoppas det var tillfälligt men jag vsr kolikbarn om det är ärftligt?. Maken har lämnat sonen på fsk och jag och e sov till 9:30. Skönt men lätt huvudvärk nu.
    Hoppas inte kolik! Vad hemskt med otröstlig bebis, förstår att det gör ont i mammahjärtat. Det har hittills inte hänt här att "inget" fungerat. Hoppas det var en engångshändelse
  • sarak

Nu har vi haft en drömnatt igen efter några gasiga oroliga nätter. Vi somnade 22.00, vaknade och åt 04.00, somnade om till 08.00. 10 timmar med bara en amning emellan, då är man utvilad!

BVC besök idag, drygt 6 veckor och väger 4740 gram, följer sin kurva fint. Däremot var det en mycket missnöjd bebis som ville sova vidare i babyskyddet, inte bli avklädd. Han har varit rasande varenda gång jag har varit där, hon måste tro att jag har det jättejobbigt, men det har jag ju inte.

• sarak
    Repan skrev 2014-01-09 11:38:41 följande:
    Är det fler ön jag som blir så arga o frustrerade på bebis som vägrar sova på natten att soptippen verkar lockande?
    Nu sover min för det mesta gott, men några gånger när han har krånglat har jag känt att jag inte orkar. Brukar då kolla om han vill ha mat, sedan får hans pappa ta honom och gå runt med honom. Även om han inte somnar då är han i varje fall tyst, så kan jag sova en timme helt själv. Det gör STOOOR skillnad tycker jag. Så är det så mysigt när dom kommer och lägger sig igen.
Svar på tråden December bebis 2013