• sarak

December bebis 2013

Repan skrev 2014-01-31 03:07:02 följande:
    Hur hanterar man sånt eg? Jag hade blivit så jäääääkla arg!
    Nu har jag ju bara ett barn än så länge så jag vet ju inte hur jag skulle ha hanterat det i verkligheten. Och det låter kanske hårt att säga det, men jag tror faktiskt inte att barn tar så stor skada av att bli lite påpucklade av sina storasyskon. Självklart inte så de blir allvarligt skadade. Men jag tror alla som har syskon har slagits med dom mer eller mindre. Och ändå brukar syskon vara det bästa man har genom livet. 

Min Rasmus har ju två storasyskon, pappans barn. Dom är ju så stora så dom gör honom ju inte fysiskt illa. Ibland vill  dom ju ha honom ganska mycket, byta blöja, klä på honom, leka med honom... Ibland undrar jag om det kanske inte är så bra eftersom han är liten och kanske bara ska vara med mamma och pappa. Fast sedan tänker jag att om det är viktigt för dom att vara mycket med honom, så är det nog viktigt att dom får vara det för att deras relation ska bli så bra som möjligt senare i livet. 

Vad jag vill säga egentligen är att JAG tycker att allt är lite annorlunda just när det gäller syskon. Att man helt enkelt får tolerera lite mer. Ett blåmärke nu, kommer det vägas upp tusenfalt av allt det positiva dom får av varandra senare i livet. Fy tusan vad jag och mina bröder plågade varandra när vi var små och ingen såg. Älskar dom över allt annat både då och nu.
  • sarak
    Nov13 skrev 2014-01-31 11:57:53 följande:
    Ny vägning igår. +122g på två dagar. Istället för att gråta denna gång var jag nära att jubla rakt ut. Kanske kanske vänder det nu? Ny provtagning för levervärdet på torsdag. Oroliga dagar fram tills dess såklart.

Han utvecklas normalt mentalt iaf. Älskar alla små framsteg. Han har redan en favoritsång. Imse vimse spindel. Han blir så glad av den! Och han älskar när jag pussar på hans näsa. Världens smile! Han upptäckte även att det går att plaska i badet häromdagen. Helt hysterisk med armar och ben och ett stor smile efteråt. Älskar verkligen att vara mamma!
    Åh vad bra!! Och skönt att han verkar pigg med, det är ju ett gott tecken!!
  • sarak
    Plopps80 skrev 2014-02-01 08:01:49 följande:
    Idag blir Ludwig 10 veckor. 2 månader och 9 dagar. Han var lite orolig igår kväll men inte så mycket som vanligt. La mig och ammade vid 21 och vi somna och sov till 03. Sedan sov vi till 05:30 och 7:30. Det bästa är att han ligger still!!! Detta barn vill ligga klistrad på min kropp och höra mina andetag. Det är bara mysigt men han har rört sig oavbrutet och knorrat och låtit så nattsömnen har blivit rejält störd. Små bebisar gör ju så när de sover men det senaste har han slutat mer och mer med detta. Vågar man hoppas på att kvällskinket och dessa nätter av konstant rörelse snart är ett minne blott! Runt 3 mån brukar ju den där oron på kvällen avta. Han sliter ju inte i brösten längre och han går att avleda en stund. I fredags rullade han föresten 2 ggr från mage till rygg. Hihi.
    Rasmus har också rullat från mage till rygg flera gånger. N'r jag sa det till BVC-sköterskan sa hon att han nog bar tappade balansen?? Glädjedödare!! Fast när hon sagt det så ser det ju faktiskt lite så ut. Han gör det direkt man lägger honom på mage nu, så det verkar som om han gör det medvetet. Vet inte om ni kan se den här filmen? www.familjeliv.se/Hem/sarak/video.php
  • sarak

Rasmus tycker nackträningen är helt okej. Men han tränar också mycket när han ligger på oss eller vi bär honom. Tror det är roligare då, dom ser liksom mera. Jag gör plankan 6 dagar i veckan, då får han ligga på mage under mig. Så kör vi intervaller med gos mellan. 

Mam napp, orginal 0-6 månader används flitigt här! Så fula mönster bara
  • sarak

Idag har vi spa-dag. Han har lite skorv så har fått hela huvudet insmort och har lilla mössan från BB på sig. Blir hårtvätt ikväll. Manikyr och pedikyr klar. Tänkte lite babymassage nu på eftermiddagen och sedan ett bad när pappa kommer från jobbet. 

Just nu ligger han och kämpar på mage. Sparkar som en vilde med benen, men verkar nöjd. Och pruttar, något fruktansvärt! Han gör ofta det när han tränar på mage, tror det är bra för hans lilla mage. Han stånkar och stönar, men jag tar alltid upp honom vid minsta gnäll. Det har "min" BVC-tant sagt. Några sekunder är bättre än inget.

• sarak

Rasmus har börjat med något nytt halvvaket tillstånd ganska ofta. Förut så var det vaken och full fart, sen pang sova som en stock. Nu är han ofta mer halvsovande/vilande än den riktigt djupa sömnen. Som om han ligger i dvala, helt avslappnad men med ögonen öppna. Ser ganska skönt ut. Något ni känner igen från era små?

• sarak

Har precis beställt en Stokkestol med insatsen för nyfödda. Ångest, mycket pengar!! Men blir så stressad över att han sitter i babysittern på golvet med en tiggandes hund bredvid sig när han äter. Tänker han (och vi) skulle tycka det var mysigt om han var med vid bordet. Hoppas att det är välinvesterade pengar

• sarak
    MissKaos skrev 2014-02-03 20:42:28 följande:
    Vi får peppa varandra! Jag har ingen boll.. får slaffa sen. Har gummiband inga hantlar.
    Blir perfekt!
    Ett tips är att gilla Mamma fitness sweden på facebook så får man en käftsmäll varje gång man loggar in. Olga skriver alltid något hurtigt som åtminstone har fått fart på mig varje dag nu i några veckor. 
  • sarak

Saknar några i tråden. Tuttiluttan tillexempel. Hoppas dom mår bra. Kan vi inte enas om att om man lämnar tråden så skriva om det? Slipper man gå och fundera på om något har hänt?

• sarak
    Nov13 skrev 2014-02-04 21:14:12 följande:
    Ååh, min lille hade nu gått ner 50g på 5 dagar. När ska det vända!? Jag ammar och ammar. 10-12ggr per dag och jag vet att han tömmer och jag vet att det finns mjölk (pumpat och kollat). Känns så jäkla hopplöst och jag blir bara mer och mer orolig över att något är fel. Vill bara ha torsdag och ny provtagning nu!
    Nä fy! Håller alla tummar för att inget är tok och att det vänder snart
Svar på tråden December bebis 2013