• sarak

December bebis 2013

Rasmus äter lite mat. Eller jag vet inte riktigt vad som är normalmycket. Har faktiskt skrivit upp ett dygn, kul att jämföra! Alla dagar är förstås inte likadana, men ungefär. Tycker han visar tydligt nu om han vill äta mat eller inte och när han vill amma. Skönt!!

06.00 amning
    8.00 Gröt, äter nästan inget bara kladd
    9.15 amning
    12.00 1/3 burk barnmat + några skedar katrinplommonpure
    13.45 amning, bara en liten slurk, förmodligen törstig
    15.15 amning
    17.15 bananplättar (kul att mosa runt i ansiktet och kasta på golvet, kanske fick i sig nåt), några skedar raberberkräm
    19.30 amning
    20.00 tekaka att pilla med medan vi åt
    22.00 amning
    03.30 amning

• sarak

Vad kul att ni också skriver så man kan jämföra!!
    Verkar som om Rasmus äter ganska så ofta jämfört med andra. Men det är ju inte så stora portioner. Tror han har en liten magsäck. Han har börjar spy oftare nu igen när han får mer mat. Äter han mer än 1/3 burk så kan man vara säker på att det blir en stooor spya sen. Han hade ju planat ut ordentligt på viktkurvan sist på BVC, och nu har han ju dessutom börjat krypa ordentligt och sysselsätter sig med det mest hela dagarna. Så jag försöker erbjuda mat ofta så han växer så han ska. Försöker även varva matning med gröt/pureer och att han får något att pilla med själv. Idag fyllde vi på järnförrådet med stavar av blodpudding som han pulade munnen full med.

• sarak
    Boel skrev 2014-06-11 15:54:23 följande:
    Roligt att ni analyserar hur ofta de äter :)
    Min lille plutt äter inte lika ofta. Ett dygn ser vanligen ut så här:

04:00 ammar
    09:00 ammar
    13:00 ammar
    17:30 ammar
    19:00 gröt/smakis
    21:30 ammar

Han har gått upp i vikt snabbt och nu har vår BVC-sköterska sagt att vi ska försöka ta bort nattmålet. Det går inte så bra ännu, för han vill inte somna med bara nappen.
    Förra veckan försökte jag ersätta en amning med gröt, men han fick ont i magen och därför fick jag backa till att ge honom mindre så att magen får vänja sig.
    Oj vad många timmar han står sig på amning! Skönt! Tycker inte han verkar äta särskilt ofta? Trodde BVC skulle förespråka fri amning...
  • sarak

Åhh mammans hjärta!!! Han börjar resa sig mot saker och ramlar heeeela tiden och slår i huvudet! Ni som haft barn förut, har ni haft någon typ av lära-gå-hjälm?

• sarak
    MissKaos skrev 2014-06-16 22:15:56 följande:

Elsa blev arg idag. Jag försökte mata henne.. nåväl. Pannkakskalas och pankakor i hela köker men gott var det! Man "ska" ju ge gröt industrigröt. Undrar om den går görs stavar av? Sonen åt pure slätt slätt skulle det vara. Elsa gillar saker hon kan hålla i handen och äta. Ska köpa tallrik med sugpropp och lägga plast under barnstolen. Naken bebis o varsegod att äta.

..stora vill helst bli matad nu med. Ja jösses femåringen regredierar.. fast han har alltid gillat sitta i knäet o bli matad.

Ja, det finns ju 1000 olika recept för grötfingrar och grötbollar. Det här låter ju smaskigt!
  • sarak
    MissKaos skrev 2014-06-22 19:29:34 följande:

Så fick Elsa vattenkoppor. Stackars liten! Stora har det redan. Han är på playdate för att smitta grannens barn. Hade gärna låtit lillan slippa ett tag till. 3koppor på kinden nu. Tätt tätt. Hoppas inte hob blir för sjuk stumpan. Vi ska på begravning på torsdag. 2h resa enkel.

Usch, men då har hon ju det avklarat sen!! Hoppas det inte blir så illa
  • sarak

Rasmus kryper fort fort nu och klättrar och reser sig mot allt. Har varit orolig att han skulle dippa mer på viktkurvan nu när han rör sig så mycket, men jag tror inte det är någon fara. Han har börjat äta som en häst! Äter hela tiden, både vanlig mat och ammar. Magen verkar funka bra nu också, bajsar 1-2 gånger per dag trots ganska mycket vanlig mat. 

Här har han rest sig mot en pall hos farmor och farfar...

instagram.com/p/pgecROQkt1/

• sarak

Jag kan även tipsa om facebookgruppen" BLW Baby Led Weaning " för er vars bebisar föredrar att äta själva

• sarak

Första tanden börjar titta upp! Full fart på lillkillen. Kryper, klättrar och kan till och med gå med gåvagnen. Inte mycket ro i den lilla kroppen. Har varit extremt jobbig på nätterna nu ett tag, bara sovit om han haft bröstet i munnen. Bättre de senaste 2 nätterna, hoppas det var tanden som spökade. Så svårt att lugna honom, han ställer sig upp i spjälsängen eller kryper runt i vår säng och är ledsen men inte vaken och kontaktbar. Det enda som hjälper är antingen att försöka väcka honom, vilket man inte vill mitt i natten, eller hålla honom lite fast nära nära och sen får han tutta. Men som sagt, bättre senaste nätterna. Tycker han är duktig på att äta mat, både pureer och äta själv. I morse åkte jag iväg på hästtävling och han var hemma med pappa mellan 5.30 - 13.30, längsta hittills. Hade gått jättebra, som vanligt, men oj vad tuttig han är sen. Ammade lääänge och sedan spydde 7 gånger på typ 20 minuter. Blev nog lite mycket Bada måste man ju göra också nu när det äntligen är lite sommarvärme!! instagram.com/p/qEbI5lQkj8/

• sarak

Jag har inte varit inne här på evigheters evigheter, hinner ju ingenting!
    Allt är bra med mig och Rasmus. Han fyllde ett 26 november. Liten kille, 9050 gram och 74 cm på ettårskontrollen. Jag börjar jobba heltid 1 januari, börjar känna mig stressad inför det, vi är som sammansvetsade jag och Rasmus. Han är riktigt mammig. Pappan blir hemma till mitten av augusti, det blir nog jättebra. Några bebisar som ska börja dagis snart?

Annars flyter dagarna på, väntar på att han ska börja gå snart! Han har varit så tidig med allt annat, nu känns det inte som om det händer någonting. Ätandet går upp och ner, tycker han är duktig att äta ena dagen och nästa äter han knappt nåt... Suck. Ammar fortfarande och han tar igen det han inte haft tid att äta på natten.. 

• sarak

Försöker ladda upp lite bilder, men det går ju inte
    Kolla gärna instagram, sarakarlsson1984

• sarak
    moruri skrev 2014-12-19 21:45:47 följande:

Douglas blev ett år i måndags, vi hade kalas och han var superglad hela dagen. Svårt att förstå att han blivit så "stor" redan. Tyvärr börjar båda pojkarna förskolan i januari. Känns riktigt jobbigt, han är ju fortfarande så liten och jag tror inte riktigt att det är bra för dom????????. Men men, ekonomin är som den är. Hoppas iaf att de inte ska behöva gå så långa dagar.

Douglas har tagit 3 steg som mest. Snart släpper det nog :) ska öva öva under julen och förhoppningsvis knallar han innan förskolan börjar.

Grattis till alla graviditeter, supermysigt med syskon!

Grattis Douglas! Förstår att det känns jobbigt med förskola. Men är det inte jättelånga dagar går det säkert bra. Vi har ju satsat på att vara hemma enda till i höst och det beror just på att när vi båda jobbar kommer vi behöva lämna innan 7 och hämta efter 16 Så då känns det bra att han är närmare 2 år. Hade varit en annan sak om det bara var några timmar per dag
  • sarak

Grattis Elsa! Och hoppas att hon får vara någorlunda frisk på sin födelsedag! Här har vi varit ute och åkt pulka på förmiddagen, så kul!!

• sarak

Grattis Elsa! Och hoppas att hon får vara någorlunda frisk på sin födelsedag! Här har vi varit ute och åkt pulka på förmiddagen, så kul!!

Svar på tråden December bebis 2013