• Irlais

December bebis 2013

Trasslet skrev 2013-05-21 09:55:25 följande:
    Försöker hålla i träningen och tog en joggingtur igår. Precis gått in i v10 och kroppen börjar protestera. Det som värker i nedre delen av magen och överlag är det jobbigt att springa med det här konstanta illamåendet. Ska ändå försöka hålla i tre pass i veckan ett tag till.

Hur gör ni andra? Tränar ni nåt?
    Pga förkylning och stor trötthet+illamående har det blivit lite mindre träning än vanligt, men jag kör crossfit och styrketräning. ca 3-4 pass i veckan är planen (som innan dvs), med kanske 2 crossfit-pass. Flåset är inte riktigt på topp men styrkan är inga problem (än så länge). Får börja ändra vissa övningar nu, men har inte märkt några problem som så i träningen. :)

Skulle gärna börja löpträna mer igen men så svårt att ta mig iväg när jag väl kommit hem, det är så duktigt av er som orkar det :) 
  • Irlais
    MallanB skrev 2013-05-22 09:04:37 följande:
    Irlais jag tränar oxå crossfit och brukar köra i snitt 4 pass i veckan, nu dom senaste veckorna har de knappt blivit något alls, helt tappat motivationen, är i vecka 11+0 . Hade varit kul å veta vilka övningar du ändrat?:) vilken vecka är du i? Känns trist å tappa helt...
    Vad kul med en till crossfitare! Jag är i vecka 12+3 och har ju också tränat lite dåligt på sistone... :) känner mig definitivt i sämre form men har hittills inte skalat på vikt ändå - däremot intensitet.

Övningar hittills: Tyckte det kändes obehagligt med vanliga burpees (att slänga sig på golvet rätt på den lilla magen) så dom blir en annan variant. Kommer vara försiktig med övningar upp och ner (t.ex. handstands, HSPU) för jag blir yr lätt och vill inte direkt ramla... samma med boxhopp, kommer inte hoppa på högsta lådan direkt :) 

Ska göra lite research på magträning också vilket blir aktuellt att anpassa snart antar jag, och sen övningar man inte kan göra pga magen är i vägen...  inte göra knäböj ATG (det kan jag inte ändå haha). 

Var kör du crossfit? :) 
  • Irlais
    MissKaos skrev 2013-05-22 11:37:54 följande:

Upp och ner låter ju direkt olämpligt med tanke på vart blodett ar vägen. Svimrisk.
    Man ska inte ligga på magen, inte på rygg heller efter ngn vecka ca slutet på första trimestern.
    Knäböjj är ok. Däremot inte utfall ffa inte åt sidan. Dom har ändrat rek lite sedan min förra grav då instruerade jag en del styrkeklasser över halva grav och gjorde bla plankan. Den ska man tydligen modifiera numera.
    Sen tror jag att man ska lyssna på sin kropp och glömma bort allt som "no pain no gain" som vi träningsmänniskor ju är vana vid att tänka oss. INtensiteten på träningen ska ner lite.
    Jo precis, jag håller på att svimma av att resa mig upp ur soffan, vill inte svimma mitt i ett handstående direkt :) 
    Jag har också läst det där med att inte ligga på mage eller på rygg men jag tycker det låter så konstigt! Anledningen är väl att när livmodern blir stor och kan klämma till blodflödet (till bebisen också) på något sätt, men det känns så främmande redan nu? Eller har jag missförstått varför? Och inte på mage för att magen blir stor, eller?

Knäböj är okej till 90 grader men inte för djupa som jag förstått pga relaxinet. Utfall för att man inte ska snedbelasta men är det så även för utfall med ingen/låg vikt?

Plankan är väl för att man inte ska belasta de raka magmusklerna eller hur? Men de på sidan går bra? 

Jag trodde faktiskt jag skulle ha svårt att minska intensiteten men det går ganska bra att köra mitt eget race och strunta i andras tempo :) däremot vikterna ligger det prestige i för mig och det kommer bli riktigt jobbigt mentalt att minska på :/ 
  • Irlais
    Repan skrev 2013-05-22 16:39:59 följande:
    vilken vecka är du i nu? Man gör väl RUL i v. 18-20 vad jag förstått :) Vi ska på UL den 25 juli, vilket blir om ca 8-9 veckor och då är vi i v. 18 eller 19.
    Hittar ingen vettig app eller tjänst för att se vilken vecka man är i vid ett visst datum. 
    Den här sidan tycker jag är bra för att kolla det! :)
    http://www.babyhjalp.se/gravid-forlossningsdatum 
  • Irlais
    mammatilltvå85 skrev 2013-05-23 09:33:14 följande:

Nu har jag gjort KUB:UL fast utan att göra KUBtestet. Men hon sa att nackspalten var normal...
    En SÅÅÅÅÅ söt liten bebis som sprattlade runt därinne...på slutet, först sov den...hihi. Vi tyckte verkligen att vi såg en snopp flera ggr. Den första Juli i v.17+6 har vi RUL då vet vi säkert;=)
    Åh vad underbart det är att göra UL och få se den lille därinne...
    Blev flyttat en dag från 1 december till 2 december...
    Åh vilken fin bild :) och vad skönt att allt såg bra ut!
  • Irlais

Vecka 13: att det är brunt betyder ju att det är gammalt, så kanske hade du en blödning i livmodern som hade läkt ut och nu var det det sista av blödningen som kom ut helt enkelt? Jag har också haft rosa flytningar pga blödning i livmodern, men den läkte och nu på mitt senaste besök såg allt bra ut :)

• Irlais
    MissKaos skrev 2013-05-28 09:54:46 följande:
    Kub ua! Sprattelbebis har allt den ska. Flyttad ett par dagar till6/12
    Grattis, vad skönt :)
  • Irlais

Jag tar gravidvitaminer som innehåller bl.a. folat (som är den naturliga varianten av folsyra). Har tagit mellan 50-100% av RDI (för gravida) för folat och kompletterat med mkt grönsaker och frukt vid den lägre dosen. Eftersom jag fick missfall precis innan denna graviditet fortsatte jag och tog vitaminerna där emellan också, man ska ju helst få i sig mkt folsyra innan graviditeten är konstaterad. Nu i v14 är det nog inte lika viktigt att komma upp i stora mängder antar jag men fortsätter och tar 1-2 tabletter ändå, de innehåller ju mycket bra grejer. :)  

• Irlais

Jag har gått upp 2-3 kilo från när jag plussade (v16 nu), min vikt varierar med nåt kilo beroende på när jag väger mig så det är inte helt exakt. Tycker mest det känns jobbigt att brösten ser annorlunda ut, magen har gått från platt till rund men det är inte så att man verkligen ser att det är en bebismage... försöker att inte tänka på det och hoppas nojorna går över sen när det verkligen är en bebisbula!

Svar på tråden December bebis 2013