• Irlais

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-10-11 11:01:58 följande:
    Sitter och funderar på hur folk fungerar.
    Åkte spårvagn till city. Massage hägrar! Men om man ser att det kliver på en höggravid kvinna reser man sig inte då?
    Hinner med ngt så lyxigt som latte innan. Åhh..
    EN endast gång har en person rest sig upp för mig på tunnelbanan. Trodde knappt att det var till mig men jag var snabb på att haffa platsen i alla fall ;) Folk är så upptagna med sitt, tror knappt någon ser att det går på en gravid kvinna... bäst är de som armbågar sig framför en, nån dag snart kommer jag skälla ut någon (min inre monolog är en konstant utskällning av medpassagerare haha).  

Hoppas massagen blir superbra! :) 
  • Irlais

Jag äter också hur mycket som helst... brukar inte ha sötsug i vanliga fall men är helt kolhydratberoende nu. Mitt illamående är tillbaka (inte lika mkt som de första 17-18 veckorna men ändå) och det som hjälper bäst är mackor. Enorm trötthet på det ger ett sug efter sötsaker dvs sitter och suktar efter bakverk om dagarna... Jaja. Äter som alltid jättemycket, stora portioner och massa mellanmål. Magsäcken säger ifrån ibland med sura uppstötningar men jag är ju hungrig jag måste äta! Haha. Sambon har fått order om att jag ska äta mindre portioner, funkar ganska bra ändå. :)

MissKaos - kan man börja med hallonbladste från vecka 34? Jag hittade bara 50% på hälsokosten och ska beställa 100% på nätet. På nätet läste jag från vecka 35 (men betyder det 34+0 eller 35+0?) men har funderat på att börja så smått med den 50%iga nu i veckan, är i v33+3 idag... 

moruri - usch, hemsk morgon och måndag till råga på det. Hoppas ni i alla fall lyckas bli sams snart :/ 

• Irlais
    Repan skrev 2013-10-16 12:44:00 följande:
    Varit hos BM också, ligger på den gröna kurvan i SF-mått och normala hjärtslag. Diskuterade möjlig sjukskrivning i början av december pga att jag borde vila inför förlossningen och inte kämpa ihjäl mig fram till BF med foglossningen. Vi får se, jag vet att de vill mig väl och att det är smart men.. ja jag vet inte. Det skulle vara från 6e december alltså, och BF är ju 20e så det är ju inga enorma mängder tid det handlar om.

Måste höra av mig till sjukgymnast och få kryckor, det börjar bli riktigt jobbigt nu.

Min BM drar ner på våra besök, nästa om tre veckor, inte två. Pga bebis är så normal och mår så bra och så. Hon känner aldrig hur den ligger (när började era med det? Vi är i v. 31 nu) och pratar om förlossningen som om den är om tre år när den för mig känns som att den är nästa vecka ungefär. 
    Låter vettigt med sjukskrivning om du har såna besvär att du måste ta dig runt på kryckor... och två veckor (minst) är ju normalt att ta ledigt innan BF!

Konstigt att dra ner på besöken, de är väl planerade efter en normal graviditet och finns där för ett syfte? Jag skulle inte gilla det i alla fall, tycker det är besök sällan nog! Nu börjar jag träffa BM med två veckors mellanrum och det känns ändå som en evighet emellan besöken :)

Angående hur bebisen ligger, min BM sa att dom inte bryr sig förrän vecka 36 (antar hon menar 36+0 då) men jag bad henne känna efter förra gången i v 32 (31+nåt) och det var inga problem. Sambon var helt chockad för BM klämde och tryckte rejält på magen för att känna skillnad mellan rumpa och huvud :) 
  • Irlais

Hade besök hos BM idag, alla värden såg bra ut med SF-måttet på 31-32 (v33+6), hjärtslag på 152. Hon kände efter hur bebisen ligger utan att jag frågade så det är väl runt nu de börjar kolla kanske, eller så kom hon ihåg att jag frågade förra gången. Jag blev väldigt förvånad i alla fall för bebisen hade lagt sig med huvudet ner, och putade ut rumpan så den stack ut bredvid min navel haha. Hoppas att den håller sig rättvänd nu men jag räknar inte med det. 

BM började prata om att man ska vila upp sig nu och att hon tycker man gott kan vara hemma "sjuk" någon dag ifall man är för trött och behöver den tiden. Att det är viktigt att prioritera - är jobbet verkligen det absolut viktigaste nu verkligen? Höll på att börja grina, är så jäkla trött på att jobba nu. Ska försöka ta till mig det hon sa även om timingen är dålig, massor att göra nu innan jag går på ledighet...   

• Irlais

Sprang typ 100 meter till bussen imorse och har nu så förbannat ont i fogarna! Det känns som knivhugg varje steg jag tar, börjar nästan gråta bara jag reser mig ur stolen. Har känt av foglossningen innan men verkligen inte så här! Kommer det gå över eller vad hände egentligen pga den där springturen, någon som har erfarenhet...?

• Irlais
    Repan skrev 2013-10-21 10:08:41 följande:
    Du kommer ha ont hela dagen och kanske morgondagen. Ta alvedon, vila, den går det tillbaka till "normalont", men gör inte saker som gör ont! Dvs. spring inte efter bussar och bär inte tungt osv. Sluta med allt som gör ont direkt :)
    Tack för info, känns bra att ha något att förhålla sig till :) jag får ju ont bara av att gå och stå nu men ska försöka gå så lite som möjligt då... och skippar träningen. 
  • Irlais

När blir du av med hantverkarna MissKaos? Kul att kunna fixa i ordning sen också när det är klart kan jag tänka mig :)

Här började dagen med bråk med sambon, ska på amningskurs på MVC idag och sambon kläckte ur sig några mindre genomtänkta kommentarer om kursen och om amning. Jag både skrek på honom och grinade inne på toa. Hann gå många svordomar i mitt huvud på vägen till jobbet nu, men tur som bad han om ursäkt för en stund sen... 

• Irlais

BM-besök idag avklarat. Blodtrycket var bra och bebisens hjärtljud låg på 152 som vanligt :) Bebisen ligger med huvudet ner (BM kollade lite snabbt med ultraljud) men fortfarande är ruckbar. Mitt SF-mått hade inte växt sen förra gången, antagligen pga att huvudet borrat ner sig sa BM men det går inte att säga säkert, så vi bokade in ett TUL om ett par dagar.
    Någon som gjort TUL och vet om det är värt för partnern att följa med, alltså ser man något av bebisen? 

• Irlais
    Nov13 skrev 2013-10-29 13:39:04 följande:
    Man ser ryggrad och revben bra. Men man får ingen bra helheltsbild. Tycker jag iaf efter två tul. Mannen var med ena gången. Fick verkligen ingen bra vinkel för bild heller. Den är ju så stor nu. Dock såg jag näsan och ögonen ganska tydligt andra gången. Man såg liksom hela ansiktet snabbt. Det önskar jag vi fått på bild.

Könet syntes väldigt väl. Vi vart tillsagda att titta bort när hon mätte lårbenet för att vi inte vill veta vad det är.

Rul var roligare än tul enligt mig!
    Ok, då skippar sambon det. Lite tråkigt men svårt med tiderna helt enkelt och som han sa, han får ju se bebisen om en månad ungefär :) brukar man alltid göra ett uppföljande TUL om den avviker uppåt/neråt?
    Ska bli spännande hur som helst, har varit väldigt nyfiken på hur stor bebisen är. Känner mig inte så orolig att något ska vara fel, eller är det så så får jag hantera det och då vill jag så klart veta det nu, men bebis verkar ha det bra så något akut kan det ju inte vara i alla fall och det är viktigast.  
  • Irlais
    FiaFunderar skrev 2013-10-30 12:42:34 följande:
    Wiiihoo!!
    En bra dag idag! Har fått sovit inatt (äntligen efter 4 sömnlösa nätter)
    Var hos BM förut. SF mått 32 cm nu i vecka 34 OCH bebis hade fixerat sig! :)
    Jag blev jätteförvånad eftersom jag trodde att det skulle bli som förra gången = vändningsförsök och fixerade sig aldrig.

Så nu känns det bra :)

Vad har ni för SF mått nu och vilken vecka är ni i?
    Vad skönt att din bebis har fixerat sig nu redan, särskilt med erfarenheten från förra gången! :) Jag tror jag hade 32 nu och för två veckor sen, är i vecka 36 (35+4 igår när hon mätte).

Jag har å andra sidan en dålig dag ;) sovit dåligt pga mkt sammandragningar och känner mig stressad över jobb.
    Jag velar också mellan vilken förlossning jag ska välja, har tänkt gå på de infoträffar som sjukhusen anordnar. Nu när jag ringde till BB Stockholm för att fråga om deras informationskväll var det en ytterst dryg kvinna som svarade och jag fick veta att jag inte är välkommen, typ. Bara om man har dem som förstahandsval får man komma på info, men vaddå jag vill ju få info för att kunna göra ett bra val. Känner mig ju inte så sugen att välja dem nu i alla fall efter det... 
Svar på tråden December bebis 2013