• Irlais

December bebis 2013

Går in i vecka 37 idag! :) Känns verkligen som att det börjar närma sig, snart slipper jag jobba också vilket ska bli fantastiskt. Fogarna är ganska bra för det mesta också, har ont när jag går/vänder mig när jag ligger men det är hanterligt. 

TUL igår gick också bra, mitt SF-mått hade ju inte ökat men bebisen hade en uppskattad vikt på 3000 g, förväntad vikt var 2700, så den låg på +10%. Bebisen har ju varit större än väntat varenda gång jag varit på ultraljud så det var som jag trodde :) hoppas det betyder att den vill komma lite tidigare också! 

• Irlais

Idag är min sista dag på jobbet! Sjukt stressigt att hinna lämna över allt (går inte) men efter idag så är det som det är. Ska bli så skönt att slippa tänka på jobb och stress men väldigt konstigt!

Var hos gynläkaren idag också och hon passade på att kolla status med bebisen. Min tapp (eller är det livmoderhals?) är jättemjuk och ca 2 cm, och hon kunde känna bebisens huvud riktigt långt ner. Det måste väl ändå båda gott för förlossning inom den närmsta tiden? Är ju i vecka 37+5 nu :)

• Irlais
    MissKaos skrev 2013-11-13 14:20:03 följande:
    Skönt med lite vila nu!
    Min tapp var 2cm och helt sluten på bf+8m sonen. Tog sen 8dgr tills han var ute! Tydligen kan man gå kort el länge påverkad. Lite öppen tom. Hoppas du har lagom en vecka kvar eller så!
    Verkligen :)  
    Asch typiskt, det säger alltså egentligen ingenting om läget då. Men jag tänker positivt, en vecka till vore lagom för bebisen är ju stor (+10%)! Med en mjuk och kort tapp och stor bebis borde det ju liksom hända grejer... 
  • Irlais

Väldigt mycket sammandragningar ikväll, så här ofta har det verkligen inte varit förut! Håller i sig 1-2 minuter och kommer var 5-10e minut. Kan ju alltid hoppas att det övergår till värkar under natten :)

• Irlais

Jag fick precis en blödning så ska in för en koll. Vi springer om varandra Nov13 :) skönt att förvärkarna gjort nytta, snart dags förhoppningsvis!

• Irlais

Inga spännande nyheter tyvärr! Åkte in och fick ligga med ctg en halvtimme, intressant att se hjärtslag och sammandragningar på kurvorna. Bebisen mådde bra men jag har inte börjat öppna mig än, så dom trodde att det kan vara en teckningsblödning för att tappen börjar försvinna. Den låg på 1,5cm nu... Ja ja, bebisen kommer väl när den är redo.

• Irlais

Jahapp nu kom det blod igen när jag gick på toa... inte rent blod som förra gången dock utan mer "urvattnat", tänker att vattnet kanske börjat sippra lite? Är osäker på om jag ska ringa in till förlossningen igen, sambon säger att dom tyckte vi ska ringa om det kommer mycket blod bara. Får väl se om det kommer mer eller inte antar jag. 
    Jag är som de flesta av er också jäkligt trött på att vara gravid och sambons oförstående gör inte det hela bättre... han verkar inte alls fatta att det är dags för bebisen att komma ut nu, jag orkar inte med min kropp längre. Får ni i alla fall lite empati därhemma?

• Irlais

Börjat få värkar eller förvärkar i alla fall, var ganska nyvaken förut och trodde typ jag hade ont i magen bara men nä sammandragning och rejält ont. Och dagens insikt är att det gör ju ont, ska det bli värre också!? Det var så lagom att inse det nu.... Hoppas i alla fall det är i gång!

• Irlais
    Repan skrev 2013-11-17 17:59:50 följande:
    Tycker ändå det låter som att det händer grejer för dig nu. Om du tror det är vatten ska du nog ringa förlossningen ändå, göra en koll och sen ev. komma hem igen?

Jag får empati men grejen är ju att den hjälper ju inte sådär mycket direkt…. är så pass less att det spelar liksom ingen roll att någon tycker synd om mig.  
    Ja jag ringde in ändå, är ganska säker på att det är vattnet. Fick gå runt med toapapper i trosorna en stund för att se om det läckte mer (det gjorde det) och det kom rött blod också. Så ska in för en koll igen. Andra gången gillt? :)
  • Irlais

Det var vattnet! Slemproppen gick också, slemmigt värre. Har värkar men barnmorskan tyckte det ska vara 4-5 värkar på 10 minuter, då ska vi åka in igen. Eftersom vattnet gått gjorde hon ingen vaginal undersökning så vet ju inte alls hur läget är, lite jobbigt. Men bebis blir det snart, igångsättning tisdag om det inte hänt innan :)

Svar på tråden December bebis 2013