• Repan

December bebis 2013

Jag är också mer sötsugen än vanligt, jag tycker inte ens om sötsaker. Äter och köper i princip aldrig bakelser eller godis, sött överhuvudtaget har aldrig varit ett problem liksom.
    Men senaste månaden har jag varit sugen på just bullar och sånt t.ex. Nu har jag inte ätit det så mycket för det, men mer än vanligt (vilket ju är typ inget).

Det kanske är något med att man just inte får i sig så mycket som man borde och därför söker snabb energi? Jag kan ju ibland känna att kroppen liksom är hungrig, men magsäcken är proppfull. 

Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-10-14 16:29:20 följande:
    SUR!
    Vår granne -jättetrevlig- såger till sin son att "pojkar gråter inte" och nu kommer min son hem och gillar inte vissa färger. Tjejfärger.. Både jag och min man blev så ledsna över dessa saker. Kommer då från den familjen, han är bästis med deras grabb. Vi vill att han ska få utvecka SIG som person inkl tårar. Att män inte gråter är ju bara fånigt. Det gör dom ju ibland. Ocj vaddå tjejfärger? Jag har ju valt sådant som han gillar och passar i. OM han sen själv väljer bort rosa för att han inte trivs i det. Fine. Men detta? Samma med tårar.. Vi vill ju att han ska ha ett rikt känslolov och pratar mkt om att bli glad/ledsen etc etc. För ett tag sedan sa sonen till mig "mamma, tom när du är jättearg på mig så tycker du om mig" Och då blev jag ju så glad!! För PRECIS det är jud et vi har pratat om att man måste få ha lla känslor och bli arg/ledsen och sen är man sams igen. Och tycker om varandra, även om man tycker och vill olika ibland.

Surar ur lite. Är jag fånig? Detta är ju inte alls värderingar som vi står för med tjejfärger/killfärger och inte gråta och "pojkar år sånna och flickor sånna" Visst, min unge gillar inte dockor. Men han har fått erbjudande att leka med det. Han leker däremot gärna mamma pappa barn med sina kompisar. Han föredrar att bygga lego, men han gillar även att vi läser för honom.
    Jag köper kanske inte en klänning spontant till honom men han har haft både Hallo Kitty och Blixten utifrån den periondes favoritfigur UTAN att vi har sagt att han får/inte får ha det. Hans lycka när han var ca 2 år och jag kom hem med en blå mjukisdress med HK på och matchande sockar.. Och han och hans kompis hade likadana HK kalsonger.
    Vet inte hur man ska tackla detta...
    Nä, du är inte fånig. Den andra pojkens föräldrar är fåniga.
    Tyvärr förstörs ju barnen av samhället rätt effektivt, så antagligen så kommer han begränsa sig rätt mycket beroende på vad kompisar och andra vuxna osv ger honom uppmuntran för. Och han kommer inte bli uppmuntrad för att gråta, ha "tjejfärger" eller gilla hello kitty.

Det ni kan göra är väl att prata med honom. T.ex. ifrågasätta, vad gör en färg till tjejfärg? Om pappa har en rosa skjorta på sig, är det en tjejskjorta då? Inte? Varför inte det då? Varför skulle du då inte kunna ha en rosa t-shirt? (eller lila eller vilken färg det nu är han inte vill ha på sig). Alltså få honom att tänka lite och inte bara leka följa john med den andra pojken. :)
  • Repan

Varit hos BM också, ligger på den gröna kurvan i SF-mått och normala hjärtslag. Diskuterade möjlig sjukskrivning i början av december pga att jag borde vila inför förlossningen och inte kämpa ihjäl mig fram till BF med foglossningen. Vi får se, jag vet att de vill mig väl och att det är smart men.. ja jag vet inte. Det skulle vara från 6e december alltså, och BF är ju 20e så det är ju inga enorma mängder tid det handlar om.

Måste höra av mig till sjukgymnast och få kryckor, det börjar bli riktigt jobbigt nu.

Min BM drar ner på våra besök, nästa om tre veckor, inte två. Pga bebis är så normal och mår så bra och så. Hon känner aldrig hur den ligger (när började era med det? Vi är i v. 31 nu) och pratar om förlossningen som om den är om tre år när den för mig känns som att den är nästa vecka ungefär. 

• Repan

Tack för alla tankar om sjukskrivning! Tror det blir en sån efter 6e december, ska prata med min studierektor osv. Att bara ha en kurs att ta igen före hösten känns görbart och det är nog mer värt att verkligen vara utvilad inför förlossningen och första tiden.

• Repan
    Irlais skrev 2013-10-21 09:23:31 följande:
    Sprang typ 100 meter till bussen imorse och har nu så förbannat ont i fogarna! Det känns som knivhugg varje steg jag tar, börjar nästan gråta bara jag reser mig ur stolen. Har känt av foglossningen innan men verkligen inte så här! Kommer det gå över eller vad hände egentligen pga den där springturen, någon som har erfarenhet...?
    Du kommer ha ont hela dagen och kanske morgondagen. Ta alvedon, vila, den går det tillbaka till "normalont", men gör inte saker som gör ont! Dvs. spring inte efter bussar och bär inte tungt osv. Sluta med allt som gör ont direkt :)
  • Repan

Här har vi packat ner
    3 bodys, varav två i 50 och en i 56 om vi får en stor bebis,
    två par byxor varav ett par jeans om vi får besök på BB och ett par mjukisar
    Overall
    tunn mössa
    Två par strumpor - ett onödigt par som är med bara för att det är röda julesockar - om hen nu kommer på julafton ;)
    En filt

Vi packar väskan lite långsamt, inget till oss vuxna i den ännu ;) 

• Repan

Just det, en pyjamas la vi ner också såklart. Hehe stackarn behöver inte sova i jeans.

• Repan
    MissKaos skrev 2013-10-23 12:25:59 följande:
    Hm har fått in amningsnattlinnen 149kr blev till mig! Även några miniflaskor m tvål lotion.. till bb vöskan. Insåg just att man snart har bebis. Hjälp! Sex veckor kvsr bara??
    ÅH tack för tips! Ska genast köpa amningsnattlinne, toppen ju! Speciellt på vintern :)

Här är det 58 dagar kvar till BF. Helt galet.
    Bebis är stor och det börjar bli trångt för henom, rörelserna har inte samma slagkraft utan sveper mer och den blir direkt besvärad om något trycker in på magen, kämpar då för att trycka ut det igen (t.ex. en katt som mjölktrampar).
  • Repan
    mammatilltvå85 skrev 2013-10-23 12:34:01 följande:
    Idag har vi fått komma hem med lilla Alba! Prick 2 veckor efter förlossningen. v.34+1 är hon i nu. 1835 gram var dagens vikt och 44 cm lång. Hon mår bra men vi kommer ha hemsjukvårdvård 2 ggr i veckan med vägning osv då vi fått gå hem med sond. Hon har börjat amma så smått men äter långt ifrån fulla mål, därav sonden. Sugreflexen kommer inte riktigt förrän v.34-35 så det är ganska tidigt. Känns otroligt härligt att få ta hem sitt lilla barn! Återkommer med bilder senare=)
    Grattis! Gud så underbart att få komma hem. Ska bli så kul att få se bilder på bebisen sen :) 
  • Repan
    Jag jag skrev 2013-10-23 12:58:35 följande:
    Måste bara rådfråga er nu, är nu i vecka 33+1 och har sedan igår börjat få massor med sammandragningar "tryck och ilningar" nerå samt periodvis mensverk. nån annan som har. kan tillägga att lilltjejen varit fixerad i ca 5 veckor också.
    Min BM vägrar ju känna efter om den är fixerad eller inte så jag vet inte det, men jag har sammandragningar ofta, fast jag vilar alltid när en kommer och väntar ut den. Har ibland tryck nedåt som att en handboll sitter mellan benen på mig, antar att det är huvudet ? Ibland kommer skarpa och smärtsamma ilningar rakt genom hela underlivet, antar det också är barnet som bökar omkring.

Mensvärk har jag också, i ryggen ibland, jag tolkar det som förvärkar. Så länge det inte gör väldigt ont har BM sagt att det inte är någon fara såvida du inte i övrigt blöder, läcker vatten eller att värkarna liksom tilltar och blir ihärdiga.
    Om det är väldigt ofta du har mensvärk kanske du ska kolla om livmodertappen är påverkad?
    (Är i v. 31 + 4) 
Svar på tråden December bebis 2013