• Repan

December bebis 2013

Jag jag skrev 2013-10-23 13:17:10 följande:

vad knäppt att hon inte vill kolla de. när jag blev kollad så tog hon även mina händer så jag hittar nu huvudet själv, skitfränt å känna är de. låter ju som att det är nere för du beskrver samma som jag har. jag har inte i ryggen bara framtill. får se om de fortsätter till när jag nästa gång träffar barnmoskan.
    Hon tycker det är för tidigt o är öht väldigt skyndsam med besöken och lite nonchalant med oss så eftersom allt ser så bra ut hela tiden. Hon är inte otrevlig men gör liksom inte det lilla extra för oss när det är vårt första barn om man säger så. Sist ursäktade hon sig med att hon glömt ropa in oss i tid (vi väntade) eftersom hon satt o surfade på trädgårdsmöbler... eh, tänkte vi. Varför berättar hon det?

Hon bokar in besök var tredje vecka, inte varannan och jag lämnar varken urinprov och inte heller sockerprov vad jag vet, om inte stick i fingret när de mäter mitt järnvärde också visar sockernivån? 
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    Sanktb skrev 2013-10-23 15:24:48 följande:

Har varit på förlossningen. Fått bricanyl då sammandragningarna ökat. v.34 idag.

Oj då! Hoppas allt går bra.
    Trodde man lät förlossningen fortgå från vecka 34, men det kanske är från 34 + 0 ? 
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-10-23 14:20:49 följande:
    Man tar bgluc och hb olika besök. Det är olika kuvetter.
    Trist bm! Otur min förra var ji med sådär och fötsökte skrämmas ang att föda. Den jag har nu är jättebra! Var går du? Var 3ev är väl standard till precis på slutet?
    Ja lite trist men samtidigt är hon snäll och inkluderande med min fru liksom så lite blandade känslor.

Går på MVC Linné.
    I vår information står det varannan vecka i alla fall, vet inte om det skiljer sig lite åt beroende på hur väl man följer kurvor, vilket barn, etc?

• Repan
    MissKaos skrev 2013-10-23 18:06:49 följande:
    Dom stoppar ingrt från 34+0 sa dom till mig

Ska vara samma oavsett barn (här i gbg) svår situation mao. Kanske ska du tolka det som att allt är väldigt bra med er inget att oroa sig för? Skönt att partnern blir inkluderad det är viktigt!
    Ja jag tolkar det så, och på ett sätt är det skönt pga foglossningen. Vi har ju en bebis som ligger precis på den gröna kurvan i allt och jag avviker inte på något sätt i något. Vi var dock oroliga häromdagen och fick göra ctg på östra en kortis. Jag känner nämligen ibland skrapande känsla på insidan magen när bebisen rör sig. Men allt ser bra ut. De mätte inte fostervattenmängd men så länge hen rör sig och sf-måttet inte minskar eller jag märker att jag läcker så ska det vara lugnt. 
    Där fick vi möta världens varmaste och finaste barnmorska typ. Tänk om man hade haft henne! :)

Gick med oron i tre dagar innan jag gav upp, visste det inte skulle vara något fel, men inte till 100% liksom. Orkade inte med tanken på "tänk om jag har fel". Men som sagt, bebis mår toppen vad det verkar :) Så nu vet jag att den känslan av fosterrörelse är "normaliserad" nu eller hur jag ska uttrycka mig. Kanske växer bebis snabbare än livmodern hinner med och så har jag så pass mycket blåmärken eller liknande på insidan? Kan spekulera länge men lär ju inte få svar. :) 
  • Repan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-10-23 18:55:45 följande:
    Tips mot halsbränna??
    medicinering när det är som värst.

Aldrig äta sig väldigt mätt.
    Fil och banan som sagt!
    Citrusfrukter brukar inte vara en hit!
    Kaffe funkar verkligen inte
    Aldrig bli riktigt hungrig heller!

:)
    Jag kan inte heller dricka för mkt samtidigt - det bara åker rakt upp igen.
    Och så halvsitta när det är jobbigt, inte ligga. 
  • Repan
    FiaFunderar skrev 2013-10-24 09:25:08 följande:
    Någon mer som mår illa och kräks på morgonen??
    Jag mådde illa i blrjan av graviditeten men kräktes aldrig. Nu i 2 veckors tid så kräks jag och mår SKIT varenda morgon...
    Behöver jag säga att jag längtar tills den lilla tittar ut???
    Lyckligtvis kräktes jag bara i tre månader och då i början, på kvällarna främst. Känner med dig, måste vara jättejobbigt. Särskilt nu med mkt större mage och andra krämpor liksom.
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-10-24 13:05:00 följande:
    Jag tycker det är så märkligt att det skiljer sig åt! Borde inte vården vara samma i hela landet? Var bor du?
    Sedan landstingen uppfanns har vården skilt sig åt mellan dem! Tyvärr. Samma som med skolsystemet, eftersom det inte är centraliserat i toppen så blir det heller inte lika hur man än vrider och vänder på det. Det är problematiskt som tusan.
  • Repan
    Irlais skrev 2013-10-25 08:41:27 följande:
    När blir du av med hantverkarna MissKaos? Kul att kunna fixa i ordning sen också när det är klart kan jag tänka mig :)

Här började dagen med bråk med sambon, ska på amningskurs på MVC idag och sambon kläckte ur sig några mindre genomtänkta kommentarer om kursen och om amning. Jag både skrek på honom och grinade inne på toa. Hann gå många svordomar i mitt huvud på vägen till jobbet nu, men tur som bad han om ursäkt för en stund sen... 
    Oj då! :( Är det nåt med amningen ni  inte är överens om?

Angående förlossning:
    Jag kan inte trösta mig med att för 200 år sen och så där, för då dog ju faktiskt också rätt jäkla många i samband med förlossning eller i sviterna efter... Men just smärtan klarade de väl iofs av, dock inte allt annat.

Jag tänker snarare på kvinnor idag, de klarar ju av det! Och om man inte gör det, så klarar sjukvårdspersonalen av det! Min mamma svimmade av när hon födde mig t.ex. Ut kom jag i vilket fall, de löser ju det åt en så att säga. Och bedövning finns att tillgå om smärtan blir för stor...
    Jag har väl helt enkelt stor tilltro till att om jag checkar ut så dör varken jag eller barnet utan sjukvården tar ju hand om oss båda två. :)

Jag tror att kontrollbehovet vi har som människor inte riktigt passar in med en sån här sak som förlossning. Värkarna kommer vare sig du är beredd eller inte mentalt osv, så att släppa på kontrollen tror jag är en bra sak. "Åka med" och hantera det du kan hantera - dvs. andning och inställning.

Men jag håller ju redan på att säga "duktig bebis, ner!" varje gång det ilar och tilltar i tryck nedåt och är så van att ha så ont konstant att jag börjat säga "åh vad skönt med sammandragning nu" och andas igenom den ;) Tror man kanske får... lura sig själv liksom.

Ut ska den ju!
    Jag fokuserar på min målbild - bebisen i sin ugglepyjamas som ska läggas på sin mammas bröst (inte mitt alltså) av mig, jag går o duschar, äter, kommer tillbaka. Vi är en familj.
    Kanske låter helknäppt, men jag försöker se förlossningen inte som själva målet utan som transportsträckan till målet liksom, att lägga bebisen på hennes bröst.
  • Repan

Jättesöt Alba! Vad kul med bild på första bebisen. Så konstigt att tänka sig att det är en sån där liten i min mage. Ofattbart.

• Repan
    Parksandrec skrev 2013-10-29 18:33:32 följande:
    jag har inte skrivit på evigheter, och knappt läst heller. Började ta igen läsning av mååååånga sidor för nån vecka sen. jag har haft att göra på annat håll. men så läste jag det här och blev rörd till tårar. Kände attjag ville kommentera.

mest för att min målbild är att ge babyn till mn sambo, som en skatt, här är hen liksom. Du får vara med nu, nu är hen inte inuti mej längre utan bådas.

åh det är så himla mycket in målbild, insåg det kanske först nu när jag läste repans inlägg.

:) Jag gråter också när jag tänker på den målbilden. 
Svar på tråden December bebis 2013