Irlais skrev 2013-10-25 08:41:27 följande:
När blir du av med hantverkarna MissKaos? Kul att kunna fixa i ordning sen också när det är klart kan jag tänka mig :)
Här började dagen med bråk med sambon, ska på amningskurs på MVC idag och sambon kläckte ur sig några mindre genomtänkta kommentarer om kursen och om amning. Jag både skrek på honom och grinade inne på toa. Hann gå många svordomar i mitt huvud på vägen till jobbet nu, men tur som bad han om ursäkt för en stund sen...
Oj då! :( Är det nåt med amningen ni inte är överens om?
Angående förlossning:
Jag kan inte trösta mig med att för 200 år sen och så där, för då dog ju faktiskt också rätt jäkla många i samband med förlossning eller i sviterna efter... Men just smärtan klarade de väl iofs av, dock inte allt annat.
Jag tänker snarare på kvinnor idag, de klarar ju av det! Och om man inte gör det, så klarar sjukvårdspersonalen av det! Min mamma svimmade av när hon födde mig t.ex. Ut kom jag i vilket fall, de löser ju det åt en så att säga. Och bedövning finns att tillgå om smärtan blir för stor...
Jag har väl helt enkelt stor tilltro till att om jag checkar ut så dör varken jag eller barnet utan sjukvården tar ju hand om oss båda två. :)
Jag tror att kontrollbehovet vi har som människor inte riktigt passar in med en sån här sak som förlossning. Värkarna kommer vare sig du är beredd eller inte mentalt osv, så att släppa på kontrollen tror jag är en bra sak. "Åka med" och hantera det du kan hantera - dvs. andning och inställning.
Men jag håller ju redan på att säga "duktig bebis, ner!" varje gång det ilar och tilltar i tryck nedåt och är så van att ha så ont konstant att jag börjat säga "åh vad skönt med sammandragning nu" och andas igenom den ;) Tror man kanske får... lura sig själv liksom.
Ut ska den ju!
Jag fokuserar på min målbild - bebisen i sin ugglepyjamas som ska läggas på sin mammas bröst (inte mitt alltså) av mig, jag går o duschar, äter, kommer tillbaka. Vi är en familj.
Kanske låter helknäppt, men jag försöker se förlossningen inte som själva målet utan som transportsträckan till målet liksom, att lägga bebisen på hennes bröst.