• Repan

December bebis 2013

Kommer inte vaccinera mig, helt enkelt pga jag vaccinerar mig inte mot influensan vanligtvis heller. Har konstigt nog inte varit sjuk sedan två veckor innan jag blev gravid (då jag var ordentligt magsjuk eller liknande), minns inte när jag var förkyld sist. Influensan brukar jag aldrig få, däremot är jag förkyld relativt ofta ett vanligt år. Men som sagt, inte i år.
    Vilket känns jättekonstigt för jag är en omedveten nagelbitare ibland också när jag är stressad, plus gå rpå universitetet (=100 pers i en sal varje gång).

Sen har jag inte jättestort förtroende för vaccin, det tar ett tag innan det repar sig. Och det är 50 dagar kvar ungefär.

Idag ligger jag i sängen hela dagen pga foglossningen, som ändå gör ont konstant. Byter sida, försöker sitta ibland... väntar bara.
    Allt är som en enda lång utdragen och smärtsam väntan på att det ska gå över.

Frun tycker det går hur snabbt som helst nu, "bara 50 dagar kvar!". Och jag säger, tänk dig 50 dagar framför dig, där du inte kan göra någonting. Absolut max ett par föreläsningar i veckan. Inget hålla på o fika, inget hänga i soffan och ha det gött framför filmer eftersom det gör för ont, inget tränande, inget gå på stan, inget shoppande öht.
    För mig går tiden så brutalt långsamt.

Idag har jag väldigt mycket sammandragningar, men inte förvärkar. Trots att jag vilar. Tar det som träning då helt enkelt! :) Hoppas lilla barnet vill titta ut till Lucia. Det vore så skönt. 

Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    Felinne skrev 2013-10-31 14:47:58 följande:
    Tänker ni på samma sätt kring vaccin mot polio, hepatit A, B, stelkramp, difteri, TBE, tuberkolos etc eller är det bara just olika typer av influensa-vaccin? Jag kände inte till att vissa fick de biverkningar som du beskriver (har bara hört tals om kortare biverkningar och några enstaka specialfall av narkolepsi) - hur fastställdes det rent medicinskt?
    Nej, känns som helt olika saker att vaccinera sig mot dödliga sjukdomar/allvarliga sjukdomar vs. att vaccinera sig mot kraftig förkylning mer eller mindre?

Alltså, inte för o vara sån, men "enstaka fall" av narkolepsi känns lite respektlöst mot typ 120 pers som fått det kopplat till vaccinet :/
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/vaccinerade-loper-storre-risk-for-narkolepsi/

Det är ju dessutom merparten barn...

MEN detta vi talar om ni är ju ett vanligt influensavaccin - oavsett - så är det klart allmänhetens förtroende för massvaccinering har minskat. Men det repar sig igen.

För mig handlar det som sagt bara om att jag inte tar influensavaccin i vanliga fall. :)
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-10-31 17:14:02 följande:
    Det ät inte samma vaccin. Och influensan kan nog inte kallas kraftig förkylning. Lite mer än så. Det är närmst som en heroinavtändning.

Såklart ska alla göra som dom vill ändå intressant diskussion. .
    Precis, det skrev jag ju :) 
    Jag skulle inte jämföra en influensa med heroinavtändning, men visst slår den olika på olika människor. Tycker bara kanske det är lite skillnad på att inte vaccinera sig mot polio och att välja bort ett säsongsinfluensavaccin? 
  • Repan
    sarak skrev 2013-10-31 18:53:21 följande:

Kraftig förkylning, hmm... Sist jag hade influensan hade jag över 40 graders feber i flera dagar och var övertygad om att jag skulle dö. Om det är ännu värre som gravid så skulle jag nog dö på riktigt. Och en bebis i magen med så mycket feber... Öm på armen ett par timmar känns för mig väldigt lindrigt i sammanhanget.

Jo jag vet att vissa blir jättedåliga! Och då förstår jag verkligen att man vaccinerar sig, så det var inte meningen att förringa det :) Men för mig har det aldrig blivit mer än just kraftig förkylning. Men någon gång kanske ska bli den första ;)
    sarak skrev 2013-10-31 19:02:18 följande:

Usch vad jobbigt du har det med så mycket foglossningar Känns så orättvist att vissa drabbas så hårt och inte ska kunna njuta över att vara gravida. Jag håller tummarna för din skull att tiden går fort nu och att liten tittar ut snart. *pepp pepp* Du kommer klara det och det kommer vara värt allting!
    Ja det är ju orättvist, livet. Men snart är det över, snart, snart :) 

• Repan

Hur snabbt kan man få läkartid för att bli sjukskriven? Hur får man akuttider, får man det för sånt här?

Jag klarar inte mer eftersom universitetet inte kan tänka sig låta mig skriva ett arbete individuellt i stället för i grupp (=sitta i skolan, jag måste ligga ner hemma och ha mycket vila och paus) och måste sjukskrivas. Men om det tar flera veckor att få läkartid så förlorar jag ju en hel månadslön på det så att säga. Blir stor tyngd ekonomiskt för mig personligen.

• Repan

Hur fungerar det vid sjukskrivning för foglossning?

Jag kommer inte klara av att fortsätta studierna, eftersom jag idag fick reda på att läraren inte kommer tillåta mig ha anpassade uppgifter (= individuellt arbete istället för grupp) under e här fem veckorna. Då kan jag, trots hennes skepsis, inte fungera då jag måste ligga ner och vila stora delar under en dag. Och alltså inte kan befinna mig i skolan på grupparbeten flera timmar varje dag. Det går helt enkelt inte, det gör för ont.

Men nu är jag panikslagen då jag måste få läkartid och hur får man det så snabbt som möjligt? Min BM är jätteloj och även om jag har tid där i morgon är jag rädd att de bara ska rycka på axlarna o säga att jag får väl vänta två veckor på den tiden... veckor som jag då inte sen får ersättning för? Samtdiigt som jag inte kan gå i skolan...  Det förstör min ekonomi ganska grovt alltså.

För sjukskrivningen gäller från den dagen läkaren skrivit intyget, om den alls går igenom dvs.? 

• Repan
    MissKaos skrev 2013-11-04 21:11:03 följande:
    Går göra retroaktivt om man känner pt. Dvs inte om det är första besöket.
    känner pt?

pt = personlig tränare i min värld :)
    Har sjukanmält mig på FKs hemsida, det räcker väl som meddelande till csn?

usch aldrig varit sjuk, får panik av sånt här. 
  • Repan
    Äntligengravid skrev 2013-11-05 11:34:15 följande:
    Min läkare sjukskrev mig på heltid för foglossning och onda sammandragningar. Men på Fk kunde dom baa godkänna på halvtid för foglossning om det inte var så pass illa att jag behövde sitta i rullstol

Oj det låter knepigt, nu kan man ju typ inte vara sjukskriven på halvtid från studier.. eller alltså det går ju inte när man pluggar heltid. Antingen eller liksom.

Vet att de kan vara hårda på foglossning, men jag har en BM som pratat om sjukskrivning länge och jag ska få citodon utskrivet, jag går på kryckor, har bälte och går knappt ut i veckorna osv, så jag hoppas på förståelse...
    Lina1990 skrev 2013-11-05 14:25:14 följande:
    Äntligengravid: jag fick heltid från fk för foglossning o jag har varken suttit i rullstol eller kryckor. (Även om jag gärna hade åkt i rullstol där ett tag ;) )
    Hoppfullt! Hoppas verkligen dom ska se hur ont jag har. Jag har ju väntat in i det sista med detta, det är liksom inget jag vill utan jag ger upp och inser att jag inte kan mer nu bara...

• Repan
    Nov13 skrev 2013-11-06 08:05:23 följande:
    God morgon!

Vaknade av en sjuk förvärk(?) 5 imorse efter en natt med lite förvärkar som vanligt. Men denna var något helt annat, trodde jag skulle gå av på mitten, visste inte vart jag skulle ta vägen. Hoppades att det var på gång lite men har bara haft lite sd sen dess. Vecka 36+5 idag så den anses ju klar på fredag. Hoppas den vill titta ut ganska snart. 22 dagar till bf. Spännande! :)

Har ni andra några känningar?
    Hej!
    Jag fick en sinnessjuk förvärk på en föreläsning i veckan. Tidigare har jag haft mensvärk i ryggen som gjort lite ont, men detta var så att jag blev helt golvad av smärtan. Det kändes mest på höger sida, i rygg, ljumske, mage och rumpa. Kraftig kraftig mensvärk typ. Höll i sig över en minut, vilade lite, sen kanske en minut till.

Sen bara försvann det och har inte återkommit.!

BM-besök v. 34:
    11 kg upp, bra blodsocker och tryck på 100/60. Järnet har legat lite lågt men jag försöker få upp det. Bebis ligger med huvudet ner (äntligen kände hon!) men vi kollar om det är fixerat först i vecka 36. Fina hjärtljud och bebis följer i princip den gröna mittenkurvan precist. SF-måttet var 31-32 cm ungefär.

Jag får ett läkarbesök nästa vecka där jag med all sannolikhet blir sjukskriven. Och får citodon utskrivet som jag kan ta när ingenting annat fungerar. Tre akupunkturbesök inbokade.
    Däremot är hon ju helsnurrig, hon tänkte boka in oss om tre veckor igen, som hon gjort hela tiden och ba "ja du är ju i vecka 32 nu va..." och jag liksom.. eh NEJ? Vi är i v. 34? v. 37 görs ju vändningsförsök så hon kan ju inte vänta till då med att kolla om det är fixerat osv.

Kändes lite kämpigt faktiskt. Jag menar, informationen hon samlar in måste väl vara relaterat till vilken vecka jag är i? Så nu är jag rädd att hon har 0 koll på om SF-måttet är normalt för vår vecka osv. Suck.
    Men men, bebisen mår hur bra som helst. Den är väldigt aktiv och stark som tusan, fina hjärtslag osv. Det är ingen liten porslinsblomma där inne direkt :) 
  • Repan
    siolina skrev 2013-11-06 21:54:12 följande:
    Alltså jag undrar om min bebis aldrig sover? Rumpan far fram och tillbaka över magen på mig dagarna och nätterna i ända.
    Idag har det tryckt på rätt ordentligt nedåt. riktigt huggit till av sveda/smärta, men jag har inte direkt förvärkar. Lite mensvärk emellanåt, men mer ihållande än värkaktigt. Sammandragningar har jag en del förstås. Tror varken sammandragningar eller förvärkar säger någonting om när förlossningen kommer komma igång. Kanske är det tänkt att de ska, inte bara träna upp livmodern utan även ge oss lite hopp så här på upploppet? Glad

Tror ni på att tidig/sen förlossning är ärftligt? Jag är född en månad tidigt, men min storasyster nästan tre veckor sent, så jag tvivlar. Skulle annars gärna se att hen kom typ två veckor före bf, börjar bli väldigt sugen på att träffa vår bebis live nu, fast samtidigt är det en del kvar att fixa med innan.
    Vår bebis sover aldrig heller. Det är faktiskt rent löjligt, läste någonstans att de skulle sova typ 90 % av dagen? HA säger jag bara. I så fall springer den i sömnen. Den rör sig konstant, alltså av dagens vakna timmar är den stilla max 2-3. Övrigt tid konstant rörelse. Några timmar är den extra aktiv, och har märkt att den reagerar på när t.ex. katten jamar o spinner vid magen, när frugan säger saker med gäll röst och vid höga ljud i övrigt. Ibland brötar den runt mer liksom.
    På natten när jag vaknar och kissar känner jag även då ofta rörelser, ibland så jag inte kan sova, ibland somnar jag ifrån dom.

Om detta är dygnsrytmen bebisen ska ha kommer den aldrig växa något och vi kommer typ dö av sömnbrist. 
Svar på tråden December bebis 2013