• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Har orerhört svårt att se hur kläderna påverkar barnen. Min dotter är en prinsessa i mångt och mycket. Hon har bara klänningar aldrig byxor och är noga med att vara fin. Hon är inte tvingad till det utan har valt det själv. Hon klättrar i träd, hjular, skitar ner sig som vilken unge som helst. Oavsett om vi hade klätt våra ungar i likadana uniformer hade dom ändå blivit samma människor i slutändan. Jag tycker det går för långt och känns oerhört tråkigt att flickor inte ska få vara fina och prinsessor om dom vill vara det!

• Plopps80

Min mamma har klätt mig i gröna tröjor, snickarbyxor och gett mig bilar som jag aldrig lekt med. Har knappt ägt några klänningar. För mig är utseendet jätteviktigt och jag är både modeintresserad och noga med mitt utseende och min kropp. Har aldrig blivit tvingad till någon prinsessa men vill gärna vara fin och se bra ut. För mig är det ett intresse.

• siolina

Vi har berättat, dels för att de flesta inte lägger större värdering än vi i det, och dels för att i den mån de gör det (våra föräldrar har luftat några konstiga idéer utifrån bebisens kön) så känns det bra att göra upp med det nu. Men det förutsätter ju att det går att göra upp med dem, och våra föräldrar är egentligen rätt lika oss i sina åsikter om kön och könsroller, men med vissa gamla obearbetade känslor eller föreställningar. Synliggör man dem så lägger de ned dem, och då är det ju värt att jobba på. Och i och för sig, även om folk inte skulle vara benägna att ändra sig så skulle det ändå kännas skönt att hinna visa var skåpet ska stå så att säga.

• Annaa1988
    Plopps80 skrev 2013-07-22 20:36:56 följande:
    Har orerhört svårt att se hur kläderna påverkar barnen. Min dotter är en prinsessa i mångt och mycket. Hon har bara klänningar aldrig byxor och är noga med att vara fin. Hon är inte tvingad till det utan har valt det själv. Hon klättrar i träd, hjular, skitar ner sig som vilken unge som helst. Oavsett om vi hade klätt våra ungar i likadana uniformer hade dom ändå blivit samma människor i slutändan. Jag tycker det går för långt och känns oerhört tråkigt att flickor inte ska få vara fina och prinsessor om dom vill vara det!
    Jag har aldrig sagt att mina barn inte får vara prinsessor?
  • Annaa1988

Mina barn får iaf allt, jag tycker det är lika tråkigt m inte pojkar får vara prinsessor som om inte flickor får det.

• siolina
    Plopps80 skrev 2013-07-22 20:36:56 följande:
    Jag har aldrigt uppfattat det som att flickor inte ska få vara fina eller leka prinsessor. Men, dels undrar jag om barnen verkligen väljer så väldigt mycket själv, tror att de tar mycket intryck från sin omgivning snarare och ja, det är min unge och jag föredrar att vara den som uppfostrar henne framför att omgivningen ska göra det. Sedan tror jag att alla, flickor som pojkar, har behov av att känna sig fina. Det har jag inget problem med. Men att flickor lär sig att mäta sitt värde i hur fina de är medan pojkar lär sig att mäta sitt värde i hur tuffa de är tycker jag är tråkigt.
  • Annaa1988
    siolina skrev 2013-07-22 21:03:24 följande:
    Jag har aldrigt uppfattat det som att flickor inte ska få vara fina eller leka prinsessor. Men, dels undrar jag om barnen verkligen väljer så väldigt mycket själv, tror att de tar mycket intryck från sin omgivning snarare och ja, det är min unge och jag föredrar att vara den som uppfostrar henne framför att omgivningen ska göra det. Sedan tror jag att alla, flickor som pojkar, har behov av att känna sig fina. Det har jag inget problem med. Men att flickor lär sig att mäta sitt värde i hur fina de är medan pojkar lär sig att mäta sitt värde i hur tuffa de är tycker jag är tråkigt.
    Ja, då tycker vi lika!
  • Repan
    Annaa1988 skrev 2013-07-22 20:00:22 följande:
    Ja, men precis. Men kläderna spelar ju tyvärr in. De speglar ju den vi är, väldigt ofta - speciellt i tonåren. Blir man intvingad i "prinsessrollen" så är det inte konstigt att man sedan måste leva upp till attt vara söt och duktig. Det börjar ju någonstans, och jag tror att om vi ger barnen alla möjligheter redan som nykläckta ökar vi deras chanser i livet :)
    Men jag ger ju ALLT! Alla färger, alla kläder, alla leksaker osv, inga begränsningar :) 
    Tyvärr ger förskolans inverkan på flickor i princip nästan alltid en princess-tid. Så fort ungarna börjar på förskolan tycker jag flickor blir helt galna i det där med rosa, klänningar, lila och smink osv. Och killar i spiderman och bilar. Och där lär dom sig ju också hur pojkar är och hur flickor är - eftersom de könade barnen lätt är 90 % så lär ju dom de andra få barnen som försöker gå sin egen väg att de då blir retade...
    Man måste vara stark som liten individ för att klara stå emot när tre personer pekar och skrattar åt att man har fel klädesplagg "det där är ju en TJEJtröja! hahahaha!" eller tvärtom liksom...

Jag försöker att inte heller gå in för djupt i diskussionen, det brukar inte bli bra ;) Mina barn kommer inte att få välja kläder hur de vill.
    Min son kommer inte att få leka med krigsvapen eller halv-slåss när han leker för att pojkar är sådana. Min dotter kommer inte att få ha på sig tighta rosa klänningar varje dag bara för att hon vill det. Hon är ett barn, barn behöver vägledning liksom.
    Bebis BF 21 december 2013
  • Repan
    siolina skrev 2013-07-22 21:03:24 följande:
    Dessutom är det tråkigt att lära flickor att "fin" är = smink, klänningar, långt hår och traditionellt "kvinnliga" saker, medan man är "ofin" om man ser ut på något annat sätt.
    Bebis BF 21 december 2013
Svar på tråden December bebis 2013