• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Annaa1988
    MariaOchNiklas skrev 2013-07-23 20:43:17 följande:
    Viktor och Julia är de namn vi kunnat komma överens om än så länge. Vi har ju redan en Freja och båda passar bra till det. Men vi hinner säkert ändra oss många gånger innan december
    Freja, vilket vackert namn :) Det heter min yngsta!
  • siolina

Jag fattar inte riktigt varför syskonens namn måste passa ihop? Det är hur som helst ingenting vi tänker på alls.

Apropå vagn lutar det åt en kronan för vår del. Egentligen känns det ovärt att köpa en vagn för flera tusen som man bara ska ha i drygt ett år, men vi tror vi vill ha en med svängbara hjul och de modellerna är inte lätta att hitta begagnade. Fast vi får se.

• Annaa1988
    Elsapelsa11 skrev 2013-07-23 19:45:37 följande:
    Vår dotter kommer också vara 2 år och 3 månader. Så vi har funderat fram och tillbaka om det behövs syskonvagn. Men jag tror det blir en sån då jag inte har körkort och ska jag ta mig någonstans själv med båda är det rätt skönt att kunna sätta en sprallig storasyster i vagn med. Jag drömmer om en Donkey, men får se lite vad vi kan få för vår nuvarande vagn som jag förövrigt är jättenöjd med (brio go). Det är bara så mycket pengar och de hade vi egentligen hellre lagt på annat.:) Sen är ju frågan hur länge det behövs syskonvagn... då är ju visserligen donkeyn bra som Anna1988 skriver eftersom den blir singelvagn också. 

Men jag ser att du nog är ute efter en rejälare vagn. Har själv inte hört talas om nordic cab men ska googla direkt (nyfiken:))! 
    Ja, jag har ju Bugaboo redan och är så otroligt nöjd. Har varit sugen på en donkey länge nu, så jag passar på! Kommer sälja CAMen inan så blir det intedyrt :)
  • siolina
    FiaFunderar skrev 2013-07-23 21:20:33 följande:
    Siolina: Ja alla tänker vi olika :)
    Ja, så klart, men jag fattar inte. Det vill säga, jag kritiserar inte utan jag undrar vad tanken är? Det vore intressant om någon kunde förklara för jag hör det där ibland men jag förstår inte vad man menar. Vad innebär det att namn passar ihop, t ex?
  • MissKaos

Av nyfikenhet och okunnighet i samkönade äktenskap/förhållanden fården som inte är gravid adoptera barnet? Eller hur gör man? För mig känns det som om staten har haft en massa krångel för sig iaf tidigare? Så inte båda blev vårdnadshavare?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • FiaFunderar
    siolina skrev 2013-07-23 21:27:49 följande:
    Ja, så klart, men jag fattar inte. Det vill säga, jag kritiserar inte utan jag undrar vad tanken är? Det vore intressant om någon kunde förklara för jag hör det där ibland men jag förstår inte vad man menar. Vad innebär det att namn passar ihop, t ex?

Vissa människor tycker väl helt enkelt att vissa namn passar ihop :)
    Vi är inte ute efter namn som "passar" ihop utan vi har pratat om att hitta ett fint namn på L bara...
    Vi har två större barn med namn på K och ettåringens namn på L så nu tyckte vi att det skulle vara Kul med ett till namn som börjar på L :) Men högst upp på vår lista nu står Didrik så vi får la se :)  
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-07-23 21:47:29 följande:
    Av nyfikenhet och okunnighet i samkönade äktenskap/förhållanden fården som inte är gravid adoptera barnet? Eller hur gör man? För mig känns det som om staten har haft en massa krångel för sig iaf tidigare? Så inte båda blev vårdnadshavare?
    Det beror på hur man blir gravid - om det görs i Sverige behöver den som inte föder inte adoptera - då skriver man på papper på familjerätten som vanliga sambopar. Äktenskapet behandlas därmed som ett "mindre" äktenskap - vi kan inte bara visa upp papper från kliniken utan behandlas som om vi inte vore gifta. Heteroparet antar man att de inte gjort insemination givetvis och därmed antas den gifta fadern vara just fader, även om de också skulle använt donerad sperma. Det är synd, det borde räcka med papper på inseminationens genomförande, och inte behöva sitta på familjerätten och svara på frågor om man legat med män senaste året. Som om det skulle vara större risk att homosexuella kvinnor är otrogna med män, än att heterosexuella kvinnor är det? ;) Nog troligare att heterotjejen ligger med män då ;)

Om det görs i danmark måste den som inte födde barnet närståendeadoptera tyvärr. Det räcker inte med intyg från kliniken.

Bebis BF 21 december 2013
  • Buzan

Vår son heter Edvin och lillasyster kommer förmodligen heta Alva eller Elise.:)

Siolina: enligt mig är det ganska viktigt att de låter bra ihop och är lätta att säga efter varandra. Att det "klingar skönt" för öronen helt enkelt! :P

• cupcakekiller
    siolina skrev 2013-07-23 21:27:49 följande:

Passar ihop gör väl antingen namn som börjar på samma bokstav.. Eller typ av samma "årgång", t.ex Sigrid och Nils låter bättre ihop än Sigrid och Melwin (min åsikt iaf). Samma sak som engelska/amerikanska namn oftast klingar bättre tillsammans än med ett supersvenskt, Ashley och Åke tycker jag låter helknäppt.

Men ja, vi har inte varit så jättenoga med det, mest att de ska låta fint att säga tillsammans, precis som vi tänker med mellannamn, det ska klinga bra helt enkelt. :)  
Svar på tråden December bebis 2013