• Repan

December bebis 2013

Plopps80 skrev 2013-12-05 13:30:51 följande:

Tycker det är synd att flickor ska ses som offer för att de är tjejer. Kommer man med en flicka i fin klänning tittar genusmammorna genast snett på en och tycker det är tragiskt för flickan som själv känner sig fin och är lycklig. Kommer man däremot med en pojke i klänning jösses då jublas det! Åååååå vad fin du är ååååå vad fina rosa skor du har åååå vad fin klänning. Vips så berömmer man bara pojken för utseendet och så är det lika snett som att bara uppmuntra flickor för hur de ser ut. Flickor ska uppfostras som tuffa och pojkar ska bli milda. Killar i klänning och tjejer i snickarbyxor. Tycker det blir fel åt andra hållet. Tycker man ska låta ungarna vara som dom är. Min dotter är en prinsessa ut i fingerspetsarna. Intresserar sig för mode och kläder är jätteviktigt. Hon skitar ner sig och leker men det är viktigt att ha fina kläder helst klänning och tajts. Varför skulle hon inte få klä sig så? Många tycker säkert jag är en dålig morsa för att min dotter nästan uteslutande har rosa kläder. Hade det varit en son hade jag hyllats om han haft rosa kläder. Snett!

Jag skulle kalla mig genusmamma, och känner inte alls igen mig i att jag tycker synd om flickor som känner sig fina. Däremot kanske jag tycker att man inte behöver lägga så mkt vikt vid barns utseende överhuvudtaget. Givetvis säger jag till en sån flicka att "vad kul att du känner dig fin i din nya klänning" eller liknande! Så varför denna generalisering kring alla mammor just som bryr sig om genus?

Jag skulle heller inte hylla en pojke som bara har rosa, och ja det är knepigt m flickor som bara har rosa kläder. Vilken pojke har bara helblått? Varför bara EN färg tänker jag nog ofta - medan pojkarna får blått, svart, grönt. Sen behandlar man små flickor i rosa annorlunda i samhället, färgen bär med sig koder om "söt, snäll, försiktig, mjuk" osv. Men givetvis kan man ha rosa kläder om man gillar det.

Men att barnen får vara bara som de är - nä, vi styr dem. Vi köper kläder o leksaker, för att inte tala om möbler o inredning, filmer osv. På samma vis som vi styr vad de äter för att de ska få i sig varierad kost och inte bara köttbullar o makaroner så tänker jag att vi styr allt annat för att de själva inte alltid väljer det bästa för sig själva.

Ett barn kanske vill ha en volangkjol till dagis en snödag i december o jag kan ju då välja åt henom att nej - det är inte bra för dig. Vi väljer hela tiden åt våra barn, om de själva fick "bara vara" skulle de bara käka godis och frysa ihjäl ute i treårsåldern... Menar bara att barn "är" inte bara helt naturligt i allt dom gör. De lär sig från sin omgivning vad som är okej och bra och dåligt och oacceptabelt.

Du får göra precis som du vill med dina barn! Men varför så arg på de som tycker annorlunda? Idioter finns i alla läger men jag tror inte alla 'genusmammor' är på ett visst sätt o tycker du är dålig. Känner inte alls igen mig i det som sagt... :)
  • Repan

Alltså förtydligande om bara rosa kläder: Hade inte du Plopps tänkt att det var lite knepigt med ett barn som t.ex. BARA hade limegröna kläder? Det är mest så jag tänker när en flicka bara har rosa kläder.

Jag menar en unge i bara limegrönt? Allt? Vantar, strumpor, tröjor, skor, jackor och allt möjligt. Sen även tapeterna, möblerna, mattorna, leksakerna.. Allt i limegrönt. :S Cykeln! Hårsnoddarna! Nagellacket och halsbandet till och med!
    Haha! Alltså det är DET jag tycker är knepigast med att bara ha rosa :) Pojkar får aldrig bara en endaste färg på precis allt.

Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-12-05 14:23:26 följande:

Min dotter sätter inte på sig något annat än rosa. Nu är det något bättre och hon kan acceptera lila och rött. Om min son enbart vill ha blått eller grönt får han det men min erfarenhet säger att flickor är mkt petigare med kläder. Varje dag är en strid om kläder medan pojkar mer tar på det som finns Sålänge det inte är obekvämt. Sen har givetvis pojkar favkrtikläder och kläder de vägrar ta på. Men tjejer byter kläder flera ggr om dagen och det är det inte många pojkar som gör. Kläder är enklare när det gäller killar, det säger precis alla som har barn av olika kön.

Ok känner att jag inte kan ta till mig samtal som utgår från att alla barn av ett kön tycker si o det säger "alla" osv så vi släpper det bara. Men så som du anser att "genusmammor" dömer dig dömer o generaliserar ju du mot dom hela tiden här... Som sagt, jag är lätt en genusmamma o ser inte ner på folk som har flickor i rosa så lätt, antar heller inte att de är en homogen grupp som alla tänker lika! Trist att du mött så många sådana föräldrar men det betyder inte att alla som bryr sig om genusmedvetenhet är på ett visst sätt.
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-12-05 15:03:57 följande:

Visst är det så. Men mina erfarenheter lägger ju grunden för mina åsikter. Hade jag träffat lite mammor som inte var fixerade vid pojkar i klänning eller som tittar snett för att min dotter är rosa från topp till tå kanske jag sett annorlunda på saken. Har några vänner som är lärare och som är mkt för genus men tom de har ändrat åsikt sedan de fick barn. Vissa saker är mer pojkigt och andra mer flick. Tycker vi släpper diskussionen nu. Det är ot och jag vill inte bli ovänn med någon här. Jag respekterar allas åsikter Sålänge ingen dömer mig för hur jag gör med mina barn Sålänge ingen prackar på de massa egenskaper.
    Blir inte ovän över sånt här. Jag kan bara inte resonera på det sättet att alla är si eller så, lika lite som jag kan resonera att alla svenskar är så här eller alla rödhåriga gillar det där… så vi släpper det. Jag håller helt enkelt inte med om dina utgångspunkter så vi kommer aldrig någonstans ändå :) 

Jag hoppas mina barn också ska slippa prackas på egenskaper - t.ex. att de borde gilla mode och kläder om de har snippa!
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    Äntligengravid skrev 2013-12-05 15:38:12 följande:

Varit på bedömningsmottagningen idag igen. Och äntligen verkar det som att jag kommer få bli igångsatt. Idag var det fullt på förlossningen men skulle ringa imorrn vid 7 och kolla om det fanns plats. Annars skulle det bli på lördag. Äntligen smile1.gif

Äntligen gravid - äntligen snart inte gravid! ????
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-12-05 19:04:00 följande:

www.d-intl.com/2013/09/16/konet-sitter-i-hjarnan/ detta tror jag på. Det sista jag har att säga

Att man kan vara väldigt bestämd i vilket kön man har tror jag också på - framför allt transpersoner är ju ofta redan väldigt unga medvetna om att könet i hjärnan inte stämmer överens med kroppen!

Känner tyvärr allt för många som lider av att inte få välja! :( var på en mans bröllop förra sommaren, dit mamma o pappa vägrade komma :(

Nåväl:

I morgon är det BM-dags, missade tiden med ordinarie i tisdags pga "magsjukan" jag hade så nu får vi skriva förlossningsbrevet i journalen med någon vi inte känner. Men hon verkade trevlig i telefon. Måste ju göra en koll i v 38 nu o ordinarie BM jobbar bara tisdagar så det fick bli så :)

Hur gjorde ni andra? Bara eget brev eller skrev ni också tillsammans med BM i journalen?
  • Repan

(Måste dock himla med ögonen åt själva artikeln som verkar skriven av Per Ström på speed eller nåt - författaren använder inte ens skilda ord för kön o genus o tycker att extremfeminister öht är ett ord eller en allmänt definierad grupp). Men att man identifierar sig starkt med sitt kön är inget konstigt i sig. Som sagt det gör transpersoner väldigt starkt! Bara det att hjärna o kropp inte alltid matchar. O jag är definitivt en kvinna, men tillskriver inte mig själv egenskaper baserat på det och känner mig inte mindre kvinnlig för att jag har kort hår eller inte är intresserad av mode eller smink osv! ????

• Repan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-05 20:44:22 följande:

Repan - jag har inte skrivit något brev alls faktiskt. Vi kom fram till att det inte behövdes något då jag inte har några speciella önskemål.

Ah! Åh vad skönt, haha! Jag har några orosmoment jag vill ta upp... Och typ att jag inte kan ges antibiotika oralt och att jag har svår foglossning (hjälp i o ur bad t.ex.). Men inget superspecifikt direkt.

Tänker om de läser journalen mer än egna brev kanske?
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-12-05 21:09:26 följande:

Jamen det är väl inte någon motsägelse i det? Eller? Och att inte få välja, eller välja -det gör man ju eg inte? Inte få vara det man är, är väl närmst att jämföra med psykisk misshandel kan jag tycka.
    Jag är ju intresserad av kläder etc men på många sätt rätt okvinnlig. Ganska tuff på ett "manligt" sätt. Min man säger att det är bättre jag ringer när det tex är problem med internetleverantör etc, för att jag blir arg på ett annat sätt och uttrycker mig på ett annat sätt än honom. Gör mig inte mindre kvinnlig hoppas jag. 

JAg tror ta mig tusan ungen gräver sig ut!! Men obekvämt! Vaken och aktiv bebis och det gör ont ner i bäckenbotten. Kan inte den jäkla tappen öppna sig och släppa ut knodden????
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Nej men jag tror det är lika självklart att man inte alls är bestämd, eller inte känner sig som något av det. :) ser inte att det ena utesluter det andra! Väldigt svårt att argumentera emot när man känner sådana personer, skulle jag då anta att de ljuger? Eller är galna? :D folk vet bäst själva vad de är o inte är :)
  • Repan

Tack för att ni delat med er om brev! Tror vi tar korta anteckningar i journal men ändå tar med ett brev i väskan. Det är bara en halv sida så :)

Svar på tråden December bebis 2013