December bebis 2013
Tycker det är synd att flickor ska ses som offer för att de är tjejer. Kommer man med en flicka i fin klänning tittar genusmammorna genast snett på en och tycker det är tragiskt för flickan som själv känner sig fin och är lycklig. Kommer man däremot med en pojke i klänning jösses då jublas det! Åååååå vad fin du är ååååå vad fina rosa skor du har åååå vad fin klänning. Vips så berömmer man bara pojken för utseendet och så är det lika snett som att bara uppmuntra flickor för hur de ser ut. Flickor ska uppfostras som tuffa och pojkar ska bli milda. Killar i klänning och tjejer i snickarbyxor. Tycker det blir fel åt andra hållet. Tycker man ska låta ungarna vara som dom är. Min dotter är en prinsessa ut i fingerspetsarna. Intresserar sig för mode och kläder är jätteviktigt. Hon skitar ner sig och leker men det är viktigt att ha fina kläder helst klänning och tajts. Varför skulle hon inte få klä sig så? Många tycker säkert jag är en dålig morsa för att min dotter nästan uteslutande har rosa kläder. Hade det varit en son hade jag hyllats om han haft rosa kläder. Snett!
Jag skulle heller inte hylla en pojke som bara har rosa, och ja det är knepigt m flickor som bara har rosa kläder. Vilken pojke har bara helblått? Varför bara EN färg tänker jag nog ofta - medan pojkarna får blått, svart, grönt. Sen behandlar man små flickor i rosa annorlunda i samhället, färgen bär med sig koder om "söt, snäll, försiktig, mjuk" osv. Men givetvis kan man ha rosa kläder om man gillar det.
Men att barnen får vara bara som de är - nä, vi styr dem. Vi köper kläder o leksaker, för att inte tala om möbler o inredning, filmer osv. På samma vis som vi styr vad de äter för att de ska få i sig varierad kost och inte bara köttbullar o makaroner så tänker jag att vi styr allt annat för att de själva inte alltid väljer det bästa för sig själva.
Ett barn kanske vill ha en volangkjol till dagis en snödag i december o jag kan ju då välja åt henom att nej - det är inte bra för dig. Vi väljer hela tiden åt våra barn, om de själva fick "bara vara" skulle de bara käka godis och frysa ihjäl ute i treårsåldern... Menar bara att barn "är" inte bara helt naturligt i allt dom gör. De lär sig från sin omgivning vad som är okej och bra och dåligt och oacceptabelt.
Du får göra precis som du vill med dina barn! Men varför så arg på de som tycker annorlunda? Idioter finns i alla läger men jag tror inte alla 'genusmammor' är på ett visst sätt o tycker du är dålig. Känner inte alls igen mig i det som sagt... :)