sarak skrev 2013-12-06 11:41:11 följande:
Ni som inte vill ha med praktikanter på förlossningen, vill bara dela mina erfarenheter. Det var skiftbyte precis när jag skulle börja krysta. Det var en HELT UNDERBAR barnmorskestudent som coachade mig under hela krystningsarbetet. Jag var egentligen helt slut vid det laget, men hon fick mig att kämpa till det yttersta. Jag behövde verkligen jobba aktivt under krystningsarbetet, tog i så jag trodde varje blodkärl i hjärnan skulle gå sönder. Men mycket tack vare henne var det den bästa stunden under förlossningen. Behövde verkligen peppen då och instruktioner hela tiden. Ordinarie barnmorskan var ju inte med hela tiden. Tänker att det inte bara behöver vara av ondo att ha med praktikanter/studenter? Tycker man det är jobbigt kan man ju be dom gå ut? När jag hade det som allra tuffast under öppningsskedet var det en dansk barnmorska med på "inskolning". Henne tyckte jag inte alls om. Förstod inte vad hon sa vilket ledde till att hon mest bara stod och log åt mig (eftersom jag hade det skittufft just då provocerade det mig enormt, fick för mig att hon stod och hånflina åt mig). Ångrar nu i efterhand att jag inte sa att jag inte ville ha henne med.
Tänker lite som du att oavsett om det är studenter eller ordinarie så kan man ju alltid be en specifik person att lämna rummet om man vill. Pratade om det med BM idag som sa att det är inte superofta det händer men ibland gör det det, och man kan inte alltid matcha med alla så det skulle inte vara något konstigt att be att få byta eller så om man känner att någon inte lyssnar eller vad det nu kan vara.
Personligen inte så orolig över studenter (förstår dock varför MissKaos inte vill ha några där med tanke på jobbet!) eftersom de liksom inte får göra något själva ändå och dessutom ofta är så himla engagerade. Haft gyn-student (manlig till och med) med på gynakuten osv och det var inga konstigheter.
Vi är vän med en av de nyaste förlossningsläkarna på östra sjukhuset som antagligen lär jobba när vi är där (precis börjat, jobbar mycket och får naturligtvis julhelgen, haha!) och det kan väl möjligen kännas liiiite knepigt att frugans vän kanske t.ex. syr mig ;) Men äh! Herregud, det ordnar sig ;)