• Felinne

December bebis 2013

Vet ni om det brukar finnas några ekologiska barnkläder på Ullared? Har de även lite vettiga gravid/mammakläder?

• Felinne
    BusJohanna skrev 2013-07-04 16:05:22 följande:
    Börjar bli lite nervös.
    Är i v 15+1 och har inte mkt till mage alls.
    Känner att det är ngt i magen. Lite rund från början så det syns inte mkt. Blir en liten bula om jag ligger på sängen och drar in magen.
    Rädd att det hänt ngt.
    Inte haft ont och inga blödningar.
    Verkar inte kunna lägga upp bilder från mobilen. annars kunde jag visat.
    Vad tror ni, är det ngt knas?
    Tycker inte du ska oroa dig för att du inte har fått någon mage. Vi ser alla olika ut och våra kroppar svarar olika på förändring. Jag är i v15+6 (är ganska smal men verkligen inte vältränad) och har tack och lov inte fått någon mage att tala om än. Jag tycker liksom att gravidmagar är rätt läskiga så jag hoppas att jag inte får en gigantisk mage med utåtstående navel i flera månader. Å andra sidan kanske det skulle bota min "fobi"....Flört

• Felinne

God morgon. Jag tänkte kolla om det är någon här (kanske framförallt ni som har barn sedan innan)  som har en bra budgetkalkyl i typ excel eller tips på var det finns bra kalkyler där det tydligt framgår utgifterna för barnets första tid? Har letat lite på nätet men tycker inte jag hittar vad jag letar efter.
    Tack på förhand 

• Felinne
    Buzan skrev 2013-07-09 22:08:50 följande:
    En undran: Hur är ert sexuella samliv nu som gravida? Ni behöver inte svara om ni inte vill såklart. :)
    Här har det typ dött totalt sedan jag fick magen. :( Känns så jävla tråkigt, det var likadant sist. Vet att nu kommer vi typ inte ha sex förrän veckor efter förlossningen. Men annars är all fysisk kontakt som vanligt. Jag antar och får väl helt enkelt acceptera att min sambo inte är nått fan av gravidmagen, men ändå. Behoven finns ju kvar liksom.. 
    Nästintill obefintligt. Jag har varit extremt osugen på sex sedan jag blev gravid. Ibland kommer lusten tack och lov tillbaka, men inte bara sådär. Jag får liksom jobba hårt mentalt för att ställa in min på sex. Nu är inte jag och min man den typen av par som hade sex flera gånger per dag (innan jag blev gravid) utan snarare bara kanske 2 dagar i veckan, men det är ändå stor skillnad
  • Felinne
    MissKaos skrev 2013-07-11 14:47:12 följande:
    Har hört ett grekiskt råd om att dricka lite rödvin för blodvärdet. Lööövly!
    Dom föder ju friska ungar därmed så så farligt kan inte allt vara.
    Med det synsättet skulle det också vara helt okej att röka lite, snusa lite, äta rått kött och äta fisk från kvicksilverförorenande vatten, eftersom de flesta faktiskt föder friska barn. Grejen är ju bara den att varje gång du som blivande mamma medvetet går emot hälsoråden för att "dom föder ju friska ungar där med" så ökar du sannolikheten för att påverka det blivande barnet negativt och det tycker jag personligen verkar osedvanligt ogenomtänkt.

Ni tycker väl säkert att jag är torr och tråkig när jag skriver det här, men jag kan liksom inte riktigt låta bli att kommentera. Var och en gör liksom vad de tycker att bäst för sitt barn - det är jag övertygad om - men jag ville bara dela med lite om hur jag resonerar kring det här med kostråd. 

(Det här är inte något personligt mot dig MissKaos, det hoppas jag att du förstår. Det är mer en allmän kommentar kring synsättet som du skriver om och som jag tycker är viktigt att diskutera (även om det här forumet kanske inte är rätta platsen för det).)
  • Felinne
    Goldie skrev 2013-07-13 20:53:19 följande:

Längtar såå tills jag också gått halvtid! Och tills jag får gå på RUL. Är bara i 16+3 idag, och ultraljudet är inte förrän 25:e! Och inga sparkar har jag känt än heller, så just nu finns det så lite man kan gå på för att veta om det fortfarande är någon som lever där inne, liksom...
    Känns dock inte helt som spökveckorna för mig eftersom jag fortsatt vara helt SJUKT trött även i i andra trimestern denna gång, stor skillnad mot första barnet. Brukar lägga dottern vid 18-19 och då somnar jag ofta tillsammans med henne, sedan vaknar jag till efter någon timme och försöker hålla mig vaken en liten stund till. känns ju trist att sova bort halva dygnet typ :( 

Visst finns det en liten sannolikhet för att du ska kunna känna av fosterrörelser redan nu (speciellt eftersom du har varit gravid tidigare), men de faktiska sparkarna kommer ju först senare så det tycker jag inte du behöver oroa dig över att du inte känner av.
    Skönt för dig med så pass tidigt RUL. Jag är i v.17+2 idag och har RUL den 22 juli vilket ju är väldigt snart men ändå känns det långt borta. Håller tummarna för att allt är bra med hen därinne.
  • Felinne
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-14 18:27:43 följande:

Nej, ingen mår bra av sådant, och med extra gravidhormoner så kan ju minsta kommentar bli extremt knäckande=( Sådana gånger man önskar att man hade en riktigt dräpande kommentar att kontra med....bara för att den som slänger ur sig nåt sånt ska få sig en tankeställare.
    Det enklaste hade ju förstås varit om vi alla slutade med att kommentera folks utseende över huvud taget. Eftersom både positiva och negativa kommentarer påverkar självbilden. Då kanske vi tillslut delvis hade fått bukt med både ätstörningar och bekräftelsebehov. Jag har faktiskt själv (nästan) slutat ge kommentarer om folks utseende (typ - vad fin du är i håret, vilken fin gravidmage du har osv).  I stället försöker jag säga saker som "vad roligt att se dig" eller något liknande. Jag försöker också att sluta tacka för kommentarer jag får på mitt eget utseende. Det känns bra för mig att göra det och jag hoppas att det ska bidra till att mitt/mina framtida barn får en bättre självbild. Får väl se om typ 15år om det funkade...

Oj, vad långt det blev och lite ot. Inte meningen ju. Men summa kardemumma så skulle jag önska att alla slutar kommentera folks utseende Flört. Ha en skön dag alla ni blivande mammor.
  • Felinne
    Repan skrev 2013-07-15 09:27:52 följande:
    Precis så känner jag också :) Jag har svårt för att det första och ibland enda man ska säga till varandra handlar om vikt, utseende öht, hy-status eller håret. Till små flickor är det ännu värre, de får ju aldrig höra något annat än att de är just söta, har fin klänning eller så vacker fläta... suck. Fråga nåt om MIG liksom! :)

Klart det är kul att höra att man ser bra ut eller köpt en fin tröja, men att det måste vara så mycket och precis hela tiden tror jag inte är bra för någon. Det är ju utseendefixering! 
    Exakt! Så istället för att kommentera folks utseende så skulle vi t.ex. kunna kommentera deras kompetens eller deras person. Vi skulle kunna säga "vad kul att se dig", "vad smart du är", "hur mår du?" osv i stället för att säga "vad fin du är".
    Naturligtvis är jag inte dummare än att jag fattar att de flesta människor ger komplimanger om folks utseende för att de vill vara snälla/få personen att känna sig glad, men jag anser att det är att göra personen i fråga en björntjänst. Ett specifikt exempel på det: Min mamma har börjat få grått hår och när hon har färgat utväxten får hon massor av komplimanger för hur ung, snygg, pigg och fräsch hon ser ut. Det gör henne naturligtvis glad, men det gör också att hon känner att hon måste fortsätta färga håret, för annars är det ju ingen som säger något positivt till henne. Tänk om de där personerna i stället kunde berätta för henne hur fantastiskt jävla überduktig hon är på sitt jobb med utvecklingsstörda barn, tänk vad mycket tid hon kunde ha till att göra roliga saker då i stället för att färja håret och fundera över sitt utseende. Det gör mig uppriktigt skitförbannand och jag vägrar vara en del av det längre. Så därför har jag slutat ge folk komplimanger över deras utseende - för min egen skull, för mina ofödda barns skull och för min älskade mammas skull.
  • Felinne
    nyttliv85 skrev 2013-07-15 09:59:26 följande:

Allt har gått jätte bra ! Den lilla hade gott om fostervatten, och fanns ingen tendens till läckage.  Efter lyssning på hjärtat, ultraljud och gyn undersökning kunde läkaren konstatera att allt såg normalt ut! De trodde att det troligtvis berodde på väldigt vattniga flyttningar alternativ urin.

Plopps80: tack för att du sa att jag borde ringa, annars hade jag nog förblitt orolig! Kändes så skönt när jag vid 3-tiden kröp ner i sängen här hemma! 

Idag ska jag fira med att köpa nått fint till lilla <3:at :)

Skönt att höra att du och hen därinne mår bra
  • Felinne
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-15 17:29:42 följande:
    grattis till lyckat RUL!!!

Idag har jag ingen bra dag alls=(

Har kräks halva natten efter att ha tagit Niferex..och haft massa sammandragningar hela dagen. Pratat med min bm och ska testa hemofer istället och har fått en tid för läkarbesök på måndag för att se så inte tappen påverkas av mina sammandragningar redan nu. Har tydligen en till sådan koll inbokad av de i v.25 som de bokade redan i Maj men glömde säga till mig....;=) Känns skönt att de tar det på allvar. Är livrädd att föda jättemycket förtidigt. Jag frågade bm om hur jag ska tänka kring det, hon sa att jag inte alls ska räkna med att gå tiden ut, och att det vi hoppas är att lillasyster vill ligga kvar till nån av de veckor som sönerna är födda, dvs 34 alt 36. Finns tydligen ingen riktig statistik på risken att få en tredje prematur om de första två är det, men det säger ju sig självt att det är väldigt stor risk=(( Usch, har känt mig deppig hela dagen.    
    Usch vad jobbigt det måste vara med den oron. Själv är jag ju lyckligt ovetande förstagångs-gravid och ska göra RUL den 22/7 (snart!!!) och kan inte göra annat än hoppas att allt ska vara fint med hen därinne. Men är ju bra att veta som du säger att de tar din oro på allvar. Jag tänker att det i alla fall borde få dig att känna dig lite lugnare. Alltså vetskapen om att det finns andra, mer kunniga, som håller koll på dig och bebisen. Vet de varför dina tidigare barn fötts prematurt? 
Svar på tråden December bebis 2013