• Plopps80

December bebis 2013

Ja min app säger 23 cm mellan huvud och stjärt så det verkar ju vara i sin ordning. Skönt att ha en anledning till stor mage nu, 30 cm bebis tillsammans med fostervatten, moderkaka och hinnor måste ju få ta ut sin rätt. Är det jag retar mig på när alla skrattar och kommenterar min mage heeeela tiden. Fattar dom inte att jag har ett barn där inne och en hel del annat.... Inte så att jag har druckit öl och fått en ölmage...

• Plopps80

På 1177 står det att bebisen är 35 cm från huvud till fot. Wow coolt så stor trodde jag inte den var i vecka 26....

• Plopps80
    mammatilltvå85 skrev 2013-08-29 15:04:27 följande:
    Jag är ju i v.26+2 och igår på UL så uppskattades min bebis vikt till 850 gram, hon var visserligen -12% så "normal" är väl då närmare kilot nu. de sa inget om längden, bara att lårbenet var ca 5 cm. Tänk att vi ändå har så "mkt" bebis i magen nu....nästan ett kilo. Och nu kommer de ju öka snabbt snabbt!

Är den ökningen jag är livrädd för. Har rätt mkt bristningar sedan innan och de har jag lärt mig att leva med, men vill inte ha fler. Smörjer flera ggr om dagen med olja i hopp om att jag skall klara mig. Vet att det säkert inte hjälper men vill verkligen inte för allt i världen få fler bristningar.
  • Plopps80

Med all respekt för kvinnan som lagt ut denna bilden på sin mage men detta är min stora skräck. Att brista så mycket att magen blir så här. i1290.photobucket.com/albums/b529/plopps08/null_zps4b148eae.jpg. Ingen träning i världen hjälper mot detta utan antingen lär man sig leva med det eller så blir det bukplastik. Någon som vet om det är vanligt att få sån här mage efter 2:à barnet?

• Plopps80
    Repan skrev 2013-08-29 17:42:53 följande:
    Hur många känner du med två eller fler barn som har sån här mage? Jag känner en hel del, ingen ser ut sådär ;) Extrem otur eller (mer troligt) även andra viktproblem som nog varit ordentliga.  Bristningar kännner jag en som fått ordentliga och det är min syrra, så jag räknar med en stor, ful, sol på magen. Lära sig leva med. Däremot hänger hennes mage inte bara för att hon har bristningar, det är ju inte riktigt samma sak att ha mycket överskottshud som att ha mycket bristningar - inte därför magen hänger sådär. 
    Bebis BF 20 december 2013

Tack för kloka ord! Hon som lagt ut bilden har gjort en tråd om det och magen uppkom efter att hon fött barn. Kanske har hon haft överviktsproblem. Nu till ett annat problem. Kolla in mina fötter och vrister. Börjar bli rädd. Brukar ha väldigt smala vrister annars och har haft under hela graviditeten men nu spränger det i fötterna så jag blir galen. Fan inte kan väl enbart vätska bero på havandeskapsförgiftning??? Nojjar loss nu.
  • Plopps80
    sarak skrev 2013-08-29 20:42:54 följande:

Det ser inget skönt ut, men är väl vanligt när man är gravid att svullna sådär. 

Så här står det på vårdguiden om havandeskapsförgiftning;  De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden blir kraftig och inte minskar över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.

Det är väl lika bra att kolla för säkerhetsskull, men kanske inte akut? Dumt att oroa sig. Jag är lite svullen om jag har suttit still länge, men det försvinner om jag rör på mig eller lägger mig och sover. Är du svullen hela tiden?    

Hoppas det är helt ofarligt! 

Tack!!! . Svullnaden var nästan helt borta över natten. Har stödstrumpor idag. Läste också att om man har havandeskapsförgiftning får man huvudvärk, ont i övre delen av magen och att det flimmrar för ögonen. Läste okså att det är väldigt vanligt just nu i graviditeten med svullna fötter. Skall till bm nästa vecka då skall jag ta upp det. Kollar väl blodtryck då. Mår oförskämt bra annars. Har inte mått så här bra på hela gravidtieten. Massa energi, glad och lycklig. Försöker att inte tänka på vikten, inser ju hur enormt mkt vatten jag har i kroppen Solig
  • Plopps80

Tack Miss K skall följa systers råd Solig Låg hela kvällen igår med benen i högläge. Du toppar inte mig iaf viktmässigt, 15,5 kg men jag inser ju själv hur mkt vätska jag har i kroppen. Kan man ta vätskedrivande när man är gravid??

• Plopps80

Ja då skall jag absolut inte ta det för min lille bebis är absolut viktigast i min kropp just nu Drömmer

• Plopps80
    cupcakekiller skrev 2013-08-30 13:18:44 följande:
    Idag går jag in i v.26 och min stora lilla kille fyller 1 år.. För ett år sen hade jag precis klämmt ut moderkakan och låg och svor över att jag aldrig mer skulle ligga och sköterskorna sa att jag nog skulle vara tillbaka snart ändå, tänk vad rätt de kan ha ;)

Ja jösses, jag låg och upprepade under hela förlossningen "gör du om detta är du dum i huvudet, kom ihåg detta"... Tydligen är jag dum i huvudet för nu skall jag göra om det Skål

Hur är det med era bebisar? Vissa dagar är lillen överallt och rör sig nästan oavbrutet men igår och idag har han varit lugn. Jag kände honom flera ggr i går, i natt och i dag men han är inte riktigt så aktiv som han brukar. Dom har väl dagar då de sover mer i magen, är ju en stor tillväxtperiod på gång nu. Fan om man kunde sluta noja hela jäkla tiden.
Svar på tråden December bebis 2013