Inlägg från: islandpeak |Visa alla inlägg
  • islandpeak

December bebis 2013

Samma här Plopps.. Jag höll på att bryta ihop idag när jag tänkte på det. Och då har jag två barn att lämna på fsk eller underhålla de dagar de är lediga. En 3,5 åring som är trotsigare än genomsnittet och en 4,5 som är förpubertal.. Just nu känns de lediga dagarna enklare än dagisdagarna..

• islandpeak

Min man har vart hemma sedan 17/12 och börjar jobba på måndag. De har arbetstidsförkortning på hans jobb så de plus de 10 dagarna, helgdagar och tre "vanliga" föräldradagar så kunde han vara hemmA 4 v, känns gött! Men ångesten inför måndag lägger sig inte.. Min mamma erbjöd sig att ta pojkarna till dagis på mornarna men va 17, jag måste ju fixa det själv.. Det känns som en quickfix att hon kommer. Nä, jag ska försöka!! Min fasa är bara att om Ingrid haft en vakennatt och man somnat vid 6tiden och så ska man upp vid 7... Min kropp behöver minst 7 h sömn och det får jag inte nu och funkar därmed inte så bra..

• islandpeak

Om kaffe är gasbildande vet jag inte, bara att koffeinet kan påverka barnet genom att det blir piggt o kan få svårt att komm till ro. Men det är så små mängder som går över till barnet så då får du nog dricka mkt ;)

• islandpeak

Leenden kan komma tidigare också, Ingrid 3,5 v och hon ler ibland, idag tom till ssk på BVC så det är inte jag som inbillar mig. Nu är det inte så ofta i början, men det händer redan :) på 1177 står det att det första leendet kommer ungefär vid 3-6 v ålder.

• islandpeak

Har en förkyld liten tjej här :( har bara haft små barn på sommaren tidigare så detta är nytt för oss. Hur har ni andra gjort när era vart förkylda? Hon har sovit hela dagen, men har ingen feber. Annars är det väl koksalt och högt huvudläge som gäller? Hon hostar inte och har kanske något sämre aptit. Är så nojig över rsvirus..

• islandpeak

Ingrid och jag ligger inlagda på barnavd i Halmstad sen igår kväll:( hennes förkylning har satt sig i halsen med följd att det blir en massa slem som hon inte får upp. Kanske rs kanske inte och det spelar ingen till för behandlingens den samma oavsett. Ska träffa läkaren om en stund, tror vi får stanna tills imorn då hon fått lite feber i em igen, bara 38. Skönt att vara här för de tar det på allvar o har stenkoll på henne! Tack gode Gud för svensk sjukvård!

• islandpeak

Det räcker att hon inhalerar koksalt tack o lov! Så vi får med en maskin och får åka hem nu :) men de hittade ett blåsljud på hjärtat också, men det är jag inte så orolig för. Med all säkerhet är det viruset som stället till det. Hade det vart rs hade hon blivit sämre idag men hon är snarare tvärtom, hon är mkt piggare! Äter bra varannan timma mot var 4-5 timme igår och var inte ens vaken mellan varven.. Det var inte kul!! Men ska tillbaka på mån om hon inte blir sämre över helgen.

• islandpeak

Repan: när är Teodor född? Ingrid är född 17:e så de är lika gamla nästan :) Ingrid väger dock bara 5150 och vägde 4735 när hon föddes. Hon gick ner till 4380 dock så hon har ju nästan gått upp 1 kg. På längden har hon växt fr 52 cm till 57. Hur mkt har era växt på längden?

De hittade ett litet blåsljud på hennes hjärta när hon var inlagd. Det oroar mig konstigt nog inte alls då hon växer, äter, sover och är pigg o glad. Tydligen är det vanligt och kopplas ofta till virusinfektion. De har inte nämnt det förut på tidigare kontroller, men kollar upp det på måndag igen. Läkaren på BVC nämnde det inte på em i onsdags men igår hörde läkaren det på barnavd.. Gillar inte läkaren på BVC, tror jag ska byta...

• islandpeak

De kan ha sovdagar ja :) det är då de växer eller återhämtar sig efter en faaas :)

När Ingrid var sjuk sov hon extremt mkt men hon gick liksom inte att väcka utan blev bara ledsen och ville inte äta heller. Det var stor skillnad på henne mot hur hon brukar vara, så det märker du om det skulle vara nåt :)

Svar på tråden December bebis 2013