Goldie skrev 2013-07-26 12:0n:22 följande:
Nej, det är väl sant. :) Jag har ju inte direkt heller planerat att ha dem i december (har så oregelbunden mens så kan inte riktigt planera mina barn...) men även om jag kunde planera mer tror jag inte att jag aktivt skulle undvika att få dem då faktiskt. tycker det är skönt att få när det är ganska ödsligt, var trevligt sist att kunna ha eget rum och lätt att få hjälp från personalen i och med att de typ inte hade något att göra :P jag är ju definitivt i riskzonen för att få en julaftonsbebis, men är inte vidare bekymrad över det heller. tror man löser det som det kommer - tycker barnet när det blir större att det är jobbigt att ha julafton och födelsedag på samma dag kan man ju lösa det, välja att låta själva födelsedagsfirandet ske vid något annat tillfälle och göra det till en rolig och lite speciell grej, typ. Men sedan spelar det säkert roll att jag själv är född i december och har känt mig väldigt otraumatiserad av det :P Om något har det faktiskt mest varit positivt. Ni vill bo kvar i samma område eller, bara större? Kan ju vara värt att kika efter bytesannonser, eller lägga ut en själv. I och med att det finns mycket studenter brukar det vara ganska stort sug på byta större mot mindre, typ kompisar som delat lägenhet och vill ha något eget. Om man byter får man ju behålla sin kötid. Vi bor på Ålidhem, bodde på stan förut men flyttade ett tag efter att dottern kom. Billigare hyra, mer grönområden och dessutom närmare till plugget härifrån :) Jag hittar förresten inte den där forumtråden för Umeåbor som skulle ha barn i slutet av året, kan du skriva något i den så den kommer högre upp? :) eller var det en medlemsgrupp?
Det där med att planera barn är inte det lättaste när man får mf månader efter varandra. Jag är så otroligt glad och tacksam att det går att få barn. Men tror inte folk som aldrig varit med om mf och allt går så lätt kan förstå helt hur det är tyvärr. Har fått flertal kommentarer om att det är synd om barnet som blir fött i december. De brukar bli ganska tysta när jag säger att vi kunde fått en i augusti eller oktober men det inte ville sig. Förstår inte att de har mage att ens kommentar vilken månad mam får barn. Sedan känner jag flera som sagt att det är en bra månad att fylla på då de själva fyller i december. De har aldrig upplevt att det varit jobbigt att fylla då. Skulle det bli på självaste julafton så löser man det då. Inget att va rädd för nu. Det kanske inte ens händer. Mer decemberbarn åt folket ♥