• eniway

lilla juni 2014 tråden.

Är i vecka 17 och har fortfarande ingen mage, ytterst liten och jag börjar bli orolig. Är varken illamående eller känner av någon aktívitet i magen. Ska på ett ul på torsdag pga detta. Tror ni att detta är normalt och att allt är som det ska? 

Så kul att ni har börjat köpa kläder till bebisen och kollar in vagnar, har jag med gjort men känns som om jag måste få svart på vitt att den lever först.

• eniway

Vad roligt för er som redan känt fosterrörelser, längtar tills jag själv får göra det :). Var på ul idag och fick reda på att bebisen levde, känn så skönt och en sådan lättnad. Nu kan man slappna av i väntan på rul om några veckor :). Har ni gått upp något i vikt? Kan ni fortfarande dölja er graviditet så det inte syns? 

• eniway
    mmjansson85 skrev 2014-01-16 12:15:52 följande:
    Jag kan inte dölja graviditeten längre, jag har gått upp 6-7 kg redan (vecka 16+5)! :/
    Ok, jag är också exakt lika långt gången som du 16+5 men jag har bara gått upp 1 kg hittills, har varit orolig att bebisen inte växer som den ska, men jag såg på ul idag att den hade blivit större sen sist. Det kan ju hända att jag sväller upp mer i slutet. Äter du mycket mer nu inklusive sötsaker och fikabröd? Jag är inte sugen på kakor och sådant så det kanske bidrar till att jag inte gått upp så mycket. Annars kan det ju vara ökad blodmängd och vattenmängd i kroppen?
  • eniway

Hej på er! Vad kul att så många börjar köpa saker till bebisen. Vi har också börjar lite smått. Har köpt bodys, byxor, tröjor, haklappar mm. Tycker dte är svårt att veta vilken storlek man ska köpa, för man vet ju inte om bebeisen är stor eller liten vid födseln, dock är det skönt aytt slippa köpa tjocka vinterkläder såsom overall, och sådant. Kommer få låna babysitter, babygym, amningskudde av syrran :). Har intt köpt några av de "större" sakerna såsom vagn, säng, skötbord, stol osv. Vi känner för en Brio go, vad känner ni för i vagnväg? :) 

Var på rul nyligen och det blir en pojke :).

• eniway
    prindo skrev 2014-01-31 09:05:17 följande:
    Jag är i v 21. (20+6) Har gått upp 7,4 kg. Och vet varför för att jag inte kan sluta vräka i mig onyttigheter allt jag ska äta måste vara gott annars smakar det inte =) Vilket syns på kontot också.
    sista 21 dagarna har jag ökat 3,8 kg oops. inte jättebra. Men ju mer jag tänker på att vara nyttig desto större blir suget, och kan ju inte röra mig pga foglossning =( 
    Btw nån mer som har värk i höfterna på nätterna,? 
    Är du större byggd från början, lång och stor? tänker att det kanske är lättare att gå upp i vikt då, än omman är mindre byggd. För är man större så är det kanske mer "befogat" att öka lite mer i vikt :)

Hur känns foglossning? Har inte känt av det ännu vilket är skönt.
  • eniway
    DevilsDaughter skrev 2014-01-31 19:03:46 följande:
    När ni räknar vad ni gått upp, räknar ni från innan ni var gravida då? Jag gick ju tex ner 4 kg i början när jag kräktes så mkt.. vilket jah har gått upp igen pluss lite till.. ska man räkna på de 4 kilona på min viktuppgång då el hur tänker ni?
    Jag räknar från innan jag blev gravid. Så om du gick ner 4 kg i början så har du inte gått upp så mkt totalt, även om du gått upp de kilona.
  • eniway
    DevilsDaughter skrev 2014-01-31 22:20:27 följande:
    Om man räknar från normalvikt så har jag gått upp ca 2 kg.. men magen är enorm!! Den har blivit det på bara några dagar, alla runt omkring bara gapar och undrar vad som hänt. Har gått från nästan ingen mage alls till jättegravidmage. Kanske gav magmusklerna upp om att kunna hålla in magen längre.. måste ju vara sånt härsom gör att man får bristningar? Alltså när magen växer så fort så att huden inte hänger med? Eller det har kanske inte med det att göra?
    Jag har märkt att huden på min mage blivit mer spänd än innan, och på brösten har jag börjar få lite bristningar trots att jag smörjer mig, så det är nog hormoner skulle jag tro.
  • eniway
    Emmadaniella skrev 2014-02-04 10:04:37 följande:
    Eniway: grattis en pojke :) två som har kollat och båda pojkar :) får se vad resten av som tittar efter ska få!
    Tack tack, det känns jättebra att fått veta vad det är där inne. Kände på oss att det var en pojke så blev inte förvånade faktiskt :). Nu känns det mer personligt och att man kommit närmare bebisen där inne. Tidigare var allt så abstrakt på något sätt. Ja blir spännande vad ni andra får! :)
  • eniway
    prindo skrev 2014-02-01 12:08:04 följande:
    Jag är 167 och vägde 73 kg när jag blev gravid, har kraftig benstomme, samt att jag tränar mkt, men nu har allt degat ihop =) Foglossning kan kännas som molvärk runt om bäckenet eller som knivhugg i bak som går ner i skinkorna, eller hugg i blygdbenet, mig sitter det som ständig värk och hugg om jag råkar böja mig lite fort eller ska vända mig i sängen eller resa mig upp det gör väldigt ont! sen kan man ha mer eller mindre, jag har fått mer, men första hade jag också men inte som den gång då denna gång är mycket mycket värre, får sitta ner och laga mat ibland för att det värker så att stå. =(
    Då är du inte så stor, ganska normalt skulle jag säga. Själv är jag lite mindre byggd. Låter jobbigt med foglossningen, hoppas det blir bättre. Vad beror det på? Ökad vikt eller är det ärfltligt? 
  • eniway
    sunset skrev 2014-02-14 11:30:47 följande:

ja men verkligen. så i morgon smäller det. då får jag äntligen öppna paketen. :D hihihi.
    mer saker vill jag köpa. måste hitta säng.

vad har ni andra tänkt att ha för säng? tycker det är svårare än vagn faktiskt.
    Vi tänker köpa en vit spjälsäng från Ikea :)
  • eniway
    sunset skrev 2014-02-19 09:11:50 följande:
    usch jag måste vara den enda som har det så här känner jag utifrån alla grupper men jobbigt är det. har moderkakan mitt fram och känner någon spark någon gång men inte alls mycket. i andra grupper pratar dom om hur olika delar sticker ut och bebis möblerar om magen men Nej det gör inte min. Kan som sagt känns någon spark någon gång ibland men inte ofta. rör sig gör hon om jag buffar lite. Men det är vääääldigt frustrerande det här.
    Jag vet att det kan vara så speciellt med första och speciellt då jag har moderkakan där jag har den men fan så jobbigt det är.
    v.22 nu och väntar bara på att det ska köra igång ordentligt. vill att maken ska kunna känna och vill även själv känna mer än jag gör nu.

ville bara få ur mig lite. känner mig allmänt ledsen över detta.
    Jag har också moderkakan i framvägg och känner rörelse i magen endast ibland, enstaka sparkar jag har känt utanpå magen och en gång har min sambo lyckats känna en. Dock har det bara hänt en gång, men oroa dig inte för det lär komma mer i slutet :). 
  • eniway

Min bebis har redan fixerat sig och llgger mer huvudet neråt sedan ett par veckor. När jag var hos barnmorska sist så känder hon att den låg så fortfarande. Sedan fick jag känna och hon tryckte hårt med mina händer så jag skulle känna, vilket jag sa att jag gjorde. Sedan helt plötsligt tog hon båda sina hände roch tryckte dte hårdaste hon kunde vid barnets huvud och det gjorde fruktansvärt ont så att jag bara skrek rätt ut. Nu i efterhand rör han sig mycket mindre, känner nästan ingenting, och jag är orolig. Förstår inte varför hon tryckte sååå hårt när jag redan kände hans huvud. Så onödigt. 

• eniway
    mmjansson85 skrev 2014-05-03 20:12:56 följande:

Men fy! Det låter ju helt sjukt! När hände det? Vad sa din bm? Om du upplever att han rör sig mindre ska du nog ringa förlossningen! Kan ju va skönt att kolla så allt är bra om du är orolig.
    Det hände för ca en vecka sedan :(. Jag har varit jätteorolig efter det. Min sambo tyckte det var väldigt onödigt av henne att trycka så hårt, men försöker lugna att det inte bör vara någon fara. Men det fanns verkligen ingen anledning för bm att göra sådär det då jag redan sagt att jag känner huvudet. När jag skrek aj det gör ont, så såg hon lite generad ut men sa inget. Jag själv frågade direkt om bebisens huvud kan ha skadats, hon sa bara: "nä".. 

Bebisen är ju så stor nu så är rädd att han kan ha skadats, usch, känns inget bra :/
  • eniway

Mina fingrar har blivit mer svullna och ibland får jag ont i vaderna som skulle kunna vara tecken på åderbrock. Är det fler som besväras av sammandragningar och förvärkar där magen blir stenhård? Har även mensvärk till och från.

Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.