• prindo

lilla juni 2014 tråden.

Mitt verkat fördelats rätt jämnt över kroppen har också fått kuddar på ryggen och lår som går ihop med en massa gropar på. Men är också sugen på godis jämt och unnar väl mig lite väl mkt men men. Ni ser ju bilden ovan hur jag ser ut eller iaf får ett hum :)

• prindo
    DevilsDaughter skrev 2014-03-04 12:29:08 följande:
    Håller med Emmadaniella!

Alltså jag mår så dåligt nu! Blir knäpp tror jag! Jag tror jag har klantat bort min SGI!! Jag sa ju upp mig från mitt ena jobb i december efter att ha jobbat heltid i mer än 6 månader.. Hade alltså bara kvar mitt extraknäckjobb. Jag anmälde mig direkt på arbetsförmedlingen för att skydda min SGI när jag slutade. Varje månad ska man ju då lämna in en aktivitetsrapport där man uppger alla jobb man har sökt mm för att visa att man är aktiv. Därefter ringer arbetsförmedlingen en gång i månaden för att följa upp.
    I Januari ringde dem och allt var ok. 
    I februari trodde inte jag de ringde, men tydligen så gjorde dem det från hemligt nummer så jag hade inte svarat, trodde det va telefonförsäljare. Jag svarar aldrig från skyddat/hemligt nummer, har lite av telefonfobi:/.. 
    Iaf så fick jag en kallelse hem för några dagar sedan där jag fick en telefontid (stod inget där om att jag missat samtal från dem), jag läste på kallelsen att det va den 14:e, stod såhär: 140304, kollade bara snabbt, så jäkla klantigt! 4:e va de ju, idag! 
    Så jag missade samtalet imorse! Tänkte att nu har den jäkla försäljaren ringt igen! Så jag bad min man ringa upp numret för att se vart man kom, efter några försök utan svar så kom han tillslut till arbetsförmedlingen! Fick panik och ringde upp numret och han som svarade sa då att de skickar information om att jag har uteblivit från inbokat möte till akassa/försäkringskassa! Jag fick iaf en ny tid den 13:e. 
    Nu vet ju jag inte alls vad detta får för följder!? Jag vet ju inte heller om de har skickat ut information om att de inte kunde få tag i mig i februari heller, för har de skickat ut TVÅ gånger att jag inte är anträffbar så lär det ju vara kört för min SGI! 
    Men är det bara denna gången så kanske jag kommer undan med en varning? Jag hade ingen avtalad telefontid i februari som jag hade nu i mars, utan de ringde "oanmält" då, vet inte om det har någon betydelse.. 
    Känner mig så DUM nu och skäms verkligen för hur man kan vara så urbota dum! Jag har varit jättenoga med mina aktivitetsrapporter och sökt massor med jobb både på egen hand och genom arbetsförmedlingen! Alltså vad tror ni? Är det kört nu? Mår verkligen piss nu! Akassa har jag ingen så det är "bara" min SGI jag är orolig över..
    Känns inte som om det ska vara någon fara, för man har rätt till att avbryta eller inskränka på arbetssökandet 6 månader innan bf. dessutom hade ni ju ingen avtalad tid, vad sa dom då fråga du om det var nån fara.? sen tror jag att om man jobbat 6 månader i streck  så behöver man inte anmäla sig hos ams förrän 3 mån efter( är intye helt hundra) men jag har alltid anmält dagen efter avslutat jobb. Isf e det nog a kassan som man kan få reducerat belopp på men vore märkligt om dom rörde sgi då du trots att dom inte fått tag i dig, inte varit avanmäld. Utan fotf stått till arbetsmarknadens förfogande. 
    Fick detta svar när jag frågade om sgi, om jag skulle ta en mindre tjänst än 100% då min sgi är fastställd på 100%.
    skrev att jag skulle ha barn i början av juni, hoppas detta hjälper dig lite. Men ring till ams och fråga och säg som det är att du är orolig, och försäkringskassan kan du ju också höra med. Jag är ju jätteorolig för att förlora min sgi men om man råkar göra ett misstag för att man inte förstår eller dylikt så vore det ju konstigt om man inte kan överklaga och beskriva och berätta varför. som det här med att man måste anmäla sig som arbetssökande första dagen efter tänk om man är sjuk eller helt enkelt råkar glömma, ska man förlora allt då som man kämpat för? Isf är det ju som upplagt för att saker skall missas e ju inte bara 1 grej man måste tänka på.

Hej!

Om du nu är arbetslös och arbetssökande så är din SGI skyddad, om du skulle få en ny tillsvidareanställining på 75 % innan du föder barnet så påverkas inte din SGI.

Eftersom man som blivande mamma kan man avbryta eller inskränka arbetssökandet på grund av graviditet när det är mindre än sex månader kvar till beräknad förlossning.

Därmed så är det inget krav på att du måste vara arbetssökande fram tills dagen innan barnet föds.

Hälsningar
    Gerd, handlägggare

• prindo

Förresten ringde du upp idag? då har du ju inte missat ett möte? det var ju senast idag. som det stod på kallelsen eller?

• prindo

Mig har dom aldrig ringt utan har tider som jag skall kontakta dom, samt skicka in aktivitetsrapporten.

• prindo
    DevilsDaughter skrev 2014-03-04 20:55:59 följande:
    prindo: tack för informationen och ditt utförliga svar! Jo det var ett missat telefonmöte eftersom tiden stod med på kallelsen de skickade hem till mig, dock läste jag ju fel på datumetSkäms..  Här funkar det så att de ringer oanmält då och då också. Och ibland får man en kallelse hem om en telefontid där det står att de ringer ett visst datum och tid.
    Jag har ringt FK idag och så har jag varit inne hos arbetsförmedlingen. FK sa att om de stängt av mig pga detta så blir min SGI nollad, men har de inte gjort det så är det lugnt och hon trodde inte de skulle stänga av mig för en sådan miss.
    Gick och pratade med AF och de sa att de inte stänger av för att man inte svarat i telefonen och att jag alltså inte har blivit avstängd därifrån. Och han sa också att det är mer för a-kassa man ska vara orolig över att jag uteblivit från telefonsamtalet och att jag inte behövde vara orolig för SGI:n!
    Kändes så otroligt skönt att höra detta! Är så glad nu samtidigt som jag fortfarande är rädd att detta ändå ska påverka sen när utredningen om min föräldrapenning väl ska gås igenom, dock sa ju både FK och AF att så länge jag inte blivit avstängd är det ingen fara och det har jag ju inte blivit! 
    Det där med att man inte behöver vara arbetssökande 6 månader innan beräknad födsel har jag inte hört någonting om!? När jag har pratat med FK har de bara sagt hur viktigt det är för att sydda SGI:n att man skriver in sig på AF samma dag som man blir arbetslös och att man inte får bli avstängd därifrån då.. Jag tog för givet att man var tvungen att söka jobb tills dagen barnet föds typ! Men vet du hur det funkar? Alltså vad ska man göra för att "lagligt" avsluta arbetssökandet pga graviditet? Hur går man tillväga liksom? Men det låter ju ganska logiskt om man tänker efter, lite sjukt att söka jobb när man är beräknad att föda om en månad liksom, haha.. Har inte tänkt på det tidigare!
    Men kommer nog ändå, även om jag tydligen inte behöver, söka jobb som attan och vara aktiv som bara den på AF iaf två månader till för att släta över mina misstag med alla de missade samtalen! Va lite pinsamt när han på AF räknade upp alla gånger de ringt och att jag inte hade svarat på en enda! Allt står ju rapporterat där..
    Va skönt, jag är också rädd att när det väl gäller fp sen så kommer det krångla, är ju sjukskriven nu då skyddas tydligen sgi:n men hur länge vet jag inte men eftersom det är mindre än 6 mån kvar så borde den ju vara skyddad hursomhelst. men första dagen efter sjukskrivningens slut kommer jag gå till ams för att vara säker har då 1,5 månad till bf. Men så som jag tolkar svartet från handläggaren som jag kopierat ovan, så står det ju att man inte behöver vara arbetssökande fram till barnet föds men om det innebär att man måste vara inskriven  eller inte vet jag inte. Jag tror inte vi behöver vara oroliga egentligen.
  • prindo
    Rebecca 551 skrev 2014-03-04 21:14:24 följande:
    Jag har gått upp väldigt mycket redan. Vägde 65 från början och nu 83 kg. Jag äter lite mer än normalt men absolut inte speciellt mycket mer än innan. Jag mådde väldigt illa fram till v.19 med kräkningar och var då tvungen att småäta för att klara mig igenom dagarna, men det är nu på slutet som jag har gått upp mest. Jag kan dock ha på mig samma gravidjeans som satt tight när jag vägde 70 kg. Det är lite chockerande att vågen kan visa så mycket. Det måste vara vatten son jag fått jämt fördelat över kroppen, för jag tror ingen som ser mig skulle gissa på att jag har gått upp så mycket som jag har gjort. Min bm trodde inte på mig när jag berättade och allvarligt trodde att det var fel på vågen när jag ställde mig där. Men visst, jag ser inte smal ut, men att väga så mycket som 83 kg är svårt att smälta. Och mer kommer det att bli med all säkerhet....  
    Vilken vecka är du i? säkert vätska, men hur vet man liksom =) har ju också ökat fort och mycket men kan fortf ha samma byxor.
  • prindo

Ja det är konstigt att det ska vara såhär, vi har ju ändå förtjänat och jobbat upp den här sgi:n sen kan dom bara nolla den. för menar e ju inte en punkt att hålla reda på.

• prindo

förresten har jag sparat mejl och dylikt ifall att, det mot förmodan skulle vara nått.

• prindo
    Rebecca 551 skrev 2014-03-05 10:10:57 följande:
    Jag är i v.27 (26+3).

Jag tycker att det låter konstigt att SGI:n blir nollad om man inte skriver in sig samma dag man blir arbetslös. Trodde att man bara förlorade en dags beräkning på vad man har för inkomst om man skulle skriva in sig hos arbetsförmedlingen en dag för sent. Är ni säkra på att SGI:n blir nollad?
    Ja tyvärr är det så, minsta glapp i perioder och den blir nollad. Om man inte uppfyller dom andra kraven som te x det här med att man får avsluta eller gå ner i tid i slutet av graviditeten, finns nått undantag också som jag inte kan riktigt att man om man jobbat stadigvarande ett halvår eller va det är så behöver man inte ställa sig som arbetsökande förrän efter 3 månader man är alltså skyddad i 3 månader. nått sånt men som sagt kan inte det.

Oj v 27 då är det väl inte så konstigt att du gått upp =) du vägde ju så lite också som start vikt. jag är v 26 (25+4) och har gått upp ca 13,5 kg
  • prindo
    besony skrev 2014-03-05 14:33:19 följande:
    Det stämmer att SGI blir nollad om man inte skriver in sig på AF första arbetslösa dagen.

När jag var gravid med min son så var jag arbetslös men jobbade timmar vid behov och hade 3 olika arbetsgivare. Jobbade så här i drygt ett år... Det var tufft!  

Så FK fick en rejäl bunt papper av mig för att beräkna min SGI för föräldrapenningen, då jag hade flera jobb.
    De sade att det inte räckte med mina timmar för SGI:n.. men som tur hade jag redan året innan skrivit in på mig hos AF första arbetslösa dagen efter en 10-månaders anställning på heltid. 
    Så min FP för sonen baserades på mitt gamla heltidsjobb och tack vare det hade jag kvar mitt SGI. Minns att jag var så lättad över det!

Så det är jätteviktigt att se till att det inte är något glapp någonstans!

Denna gången vet jag inte hur min SGI, ser ut och vad för FP jag kommer att få för jag är återigen arbetslös, men tyvärr efter bara en 5-månaders anställning. Så det lär ej räcka till SGI:n men jag har i alla fall skrivit in mig på AF den första arbetslösa dagen. Så det återstår att se. Lite typiskt att vara gravid och vara arbetslös igen liksom....
    Min sgi var uträknad på 75%. sen efter den anställningen gick jag till ams första arbetslösa dage, fick sen ett sommarvik på 8 v, stod fortf kvar på ams. Nu när jag blev sjukskriven ringde en handläggare och sa att jag fick räkna upp min sgi till heltid trots att det inte gått 6 mån. Det var nått att man jobbat heltid samtidigt som man står till arbetsmarknadens förfogande på heltid,  Var ett väldigt glädjebesked skall jag meddela Glad Man hade tydligen rätt att göra så 1 gång, räkna upp alltså. eftersom innan har jag ju inte jobbat heltid då kan man ju heller inte få heltid på sgi. 
Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.