Inlägg från: Fiamedbarn |Visa alla inlägg
  • Fiamedbarn

Julibebis 2014

Mitt TSH har stigit under graviditeten och ligger idag på 3,0 fast det ska vara under 2,0. Har varit lite orolig men nu ringde läkaren efter blodproverna igår och sa att jag kunde öka med två (!) tabletter! Jätteglad för att han hörde av sig så snabbt. Jag har varit otroligt trött och frusen på sistone så jag hoppas jag blir lite piggare nu! Har också förhoppningar på niferex (järn) - att jag kan bli lite piggare. För just nu är jag som en zombie och jag har svårt att tro att det bara är graviditeten och inte brist på något som orsakar det.

Hade var SÅ skönt att bli lite piggare! Idag övervägde jag tom koffein för att få känna mig som människa igen!!

Har mitt privata ultraljud fredag morgon. Känns som väntan på domedagen.....

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Dimisi, nej så tråkigt så sent i graviditeten!! Ta hand om dig nu. Och min läkare sa att vid missfall är det stor chans att man blir gravid och får behålla barnet så småningom! Kram.

Här går nervositetens vågor höga inför VUl:et imorgon. Hoppas verkligen jag slipper lämna tråden med samma tråkiga besked....

• Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-01-09 19:59:09 följande:
    Vi ska med UL i morgon. Vi bestämde oss för att KUB trotts allt. Vi fick ju en remiss till Lund för MKP men fick även veta att de kanske inte skulle vilja göra det för det var tydligen två små från början men bara en som lever. Vi har fortfarande inte fått någon kallelse så jag antar att de inte ville... Tycker att se kanske kunde ha hört av sig i alla fall.

Hur som helst är jag jätte nervös för att få lika dåliga siffror som förra gången. Undrar hur det kommer gå att sova i natt.
    Vad spännande med VUL! Läkaren var sjuk på den privata mottagningen idag så jag får se om jag kan få hjälp på gyn, i annat fall får jag hoppas på måndag

Märkligt att de inte ringt om moderkaksprovet! Du kanske kan höra av dig och fråga vad som är planerat?

Hoppas på att du får fina siffror idag! Vilken tid ska du på VUL förresten? Ifall vi skulle råka på varann menar jag
  • Fiamedbarn
    Frida Andersson skrev 2014-01-10 07:55:34 följande:
    Så fruktansvärt trött. ... kom precis till jobbet. Tredje passet irad. Kan knappt hålla mig vaken och då har jag 14 timmar och 6 min innan jag slutar. Fattar inte varför jag är så trött. Nifferexen gör uaf ingen nytta. Ni som äter dom hur många tar ni?
    Kanske dags att kolla upp TSH (sköldkörteln)? Jag har varit vansinnigt trött i dagarna men har haft ett stigande TSH och nu fått öka min levaxin. Men man kan också få en hypothyreos under graviditeten! I många länder kontrollerar man rutinmässigt TSH vid gravidtet.
  • Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-01-10 10:53:07 följande:
    Jag tänkte att jag skulle ringa i eftermiddag efter vi fått resultatet på KUB. Jag har drabbats av superångest inför MKP så får vi skapliga siffror på KUB så struntar jag nog i MKP.

Vi har tid 11.30 så nu är det inte lång tid kvar.
    Jag hade också tid halv tolv så då satt vi kanske i väntrummet tillsammans!

Hur har det gått med siffrorna på KUB?
  • Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-01-10 12:18:14 följande:
    Jag är helt lyrisk! Vi kommer precis från KUB och fick sannolikheten 1/20000. Det kan ju inte blir bättre än så. Jag trodde inte att vi kunde få bra siffror. Liten var aktiv och for omkring och vinkade.
    Åh vad härligt! Grattis! Då blir det rätt överflödigt med moderkaksprov
  • Fiamedbarn

Allt såg bra ut på ultraljudet! Bebisen var 5,4 cm och sprattlade! Han räknade till v12+0 alltså vecka 13 redan! Fast jag räknar fortfarande med att jag är i 11+5.. Nu är det bara moderkaksprovet kvar nästa vecka och då ska jag dels klara av missfallsrisken och hoppas på att det inte visar någon kromosomavvikelse. Så om en månad kanske jag kan pusta ut lite!

Men detta var en milstolpe! Jag har en sprattlande liten bebis i magen Just nu är allt precis så bra det kan bli!

• Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-01-10 17:15:15 följande:
    Ja det är ju det. Men när vi kom hem så låg kallelsen där så jag ska ringa på måndag och boka av min tid.

Ja, då bör vi varit där samtidigt. Jag var där med min man, en rätt skäggig karl.
    Jag misstänkte att det var dig jag såg Men jag vågade inte säga något, det skulle känts så dumt om det inte var du. Jag satt mitt emot dig och försökte hinna läsa tre tidningar samtidigt!
  • Fiamedbarn
    veronica03 skrev 2014-01-10 17:44:45 följande:

Hej! Jag var med i borjan av traden (nar jag plussade i November) men har inte alls orkat logga i de senaste tva manader grundat illamaende och trottheten fran hell. Och flunssan som inte ville forsvinna. Na,nu ar det battre - mest bara kvallsillamaende, men jag ar sa forbaskat trott! Mycket mera hormonell och kanslig an forra gangen. Har lust att gomma mig pa jobbet och inte lasa mina mails. Visar det inte utat men ar lite av ett nervvrak... inte alls cool som forra gangen!

Jag ar i vecka 14 nu. Jag hade tva ultraljud i forsta trimestern (v. 7 och v. 11) eftersom det ar praxis dar jag bor. Allt har hittills sett bra ut! Skall ta vad jag tror att motsvarar kubb om nagon vecka. Jag fick ocksa veta att om jag vill kan jg fa ta ett blodprov som med 99% sannolikhet visar om babyn har downs syndrom, men da skall jag betala 500 euro sjalv... Lite tveksam; jag ar under 33 och borde n uinte vara i varsta riskgruppen. Alternativet finns inte annu i alla lander.

Det var dyrt men jag har läst att tekniken har funnits sen 2004 och det är ju helt riskfritt till skillnad från fostervattensprov.
  • Fiamedbarn
    gubbenhilfe skrev 2014-01-10 17:56:25 följande:
    Glömde ju säga att jag håller tummarna för att allt går bra på MKP och att allt är som det ska med det lilla livet.
    Tack! Jag blir lite avundsjuk på dig som fått så fina resultat på KUB och kan skippa mkp. Jag trodde inte att jag skulle få göra KUB eftersom det blev bestämt med moderkaksprov först, men när jag tänker efter så frågade de faktiskt mig - men mer lite som att "nu behöver du väl inte göra KUB?" - så det finns kanske en möjlighet. Med så låga siffror som du fick, skulle jag kanske också kunna skippa mkp. Men då är det snabba ryck som gäller eftersom det är inbokat nu på torsdag!!

Så antagligen blir den en resa till Lund ändå.

Vad kul att vi är på samma dag Fick du med dig nån bild? Jag tyckte att mitt foster hade lite fostervatten, men enligt läkaren så såg det bra ut.

Jag hann aldrig se att du skulle dit samma tid som jag! Jag kan bara nå FL hemifrån. Hade jag sett det (rätt osannolikt egentligen) så hade jag kanske vågat ge mig tillkänna
Svar på tråden Julibebis 2014