-
Jag fick inte ens det! Andra gången vi träffades sa de att de var chockade eftersom de inte visste att vi försökte få barn typ. Det känns så snålt! Som om det skulle var olämpligt på nåt sätt.Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-03 09:44:03 följande:Säger man enbart "var rädd om dig" när man får reda på att en person är gravid. Inget grattis, inget lycka till utan enbart "var rädd om dig". Min man har en extremt knepig släkt må jag säga.
-
Usch, med tröttheten och humörsvängningarna blir allt jobbigt. Funderar nästan på att få en sjukskrivning på några procent (10-15) men det känns samtidigt skämmigt och svårt. Och jag har ju inga krämpor. Men med vår son som sover dåligt och med turbulens på jobbet så klarar jag jobbdagarna men på bekostnad av hur jag fungerar hemma.
-
Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-03 19:26:44 följande:Men vadå inte visste att man försöker. Måste man berätta att man har sex för släkten. Det borde de kunna fantisera ut själva. Och att av sex kan det bli barn. Det behöver man inte vara professor för att räkna ut. Sedan vilka planer man har i livet måste man inte delge släkten.
Problemet är att min svärmormor var nog narcissist och gav inte sina barn någon kärlek eller rörde vid dom med kramar eller gav dom beröm Min svärmor är också narcissist och manipulerar alla.Tack för ert stöd! Ja det blev så konstig stämning när de reagerade och när de förklarade hur de tänkte. För jag blev ställd och visste inte vad jag skulle svara på det.Smum10 skrev 2014-03-03 19:36:09 följande:
Men även om ett barn inte skulle vara planerat (säger inte att ert barn inte är det ) så kan man väl ändå få ett vad kul grattis? Om man är glad för det och delar med sig av en sådan nyhet har ju ingen annan rätt till bakgrunden av det, vare sig det var ett aktivt val eller ej. Snark sånna människor det finns!
Apropå att berätta så råkade jag skicka ett meddelande på facebook fel och outade det helt av misstag! Skulle skriva ett inlägg i julimammorgruppen som kom på min sida!! Men nu är det gjort
-
Jag håller med!! Det blir liksom aldrig juli!Poison82 skrev 2014-03-04 08:56:45 följande:Nä, och då påstår ändå folk att andra graviditeten ska gå så fort ...,
Gick fortare när jag vänta sonen -
Jag är också astmatiker och min astma blir alltid mycket sämre under graviditet! Enligt experter på området kan det antingen bli bättre eller sämre under graviditet och det är ungefär hälften som blir sämre. Men det är jobbigt, igår kunde jag knappt sova för att jag hade svårt att andas trots att jag puffat två ggr (bricanyl). Det är ju inte så lätt att sova heller med hjärtklappning och den pigghet/stress man upplever på luftrörsvidgande...klarlack skrev 2014-03-05 08:54:30 följande:Här har ni en till astmatiker. Jag tar medicin varje dag och min astma blir betydligt sämre när jag är gravid, det sägs ju att astman ofta blir bättre när man är gravid men det vet jag inte om det stämmer:)
Jaja, jag har ju inte så många andra krämpor så jag får väl ta det
Är ledig på onsdagar och försöker nu få sambon att ta med sonen så att jag får en dag för mig själv. Behöver det för att samla krafter inför veckan eftersom jag är så psykiskt skör just nu. Är tydligen väldigt hormonkänslig och jag reagerar mycket mer med humörsvängningar nu när jag väntar en dotter (kan det vara östrogenet?) än när jag väntade en son - minns att jag kände mig ovanligt stabil och harmonisk! (Kan det vara testesteronet? FIck också en otroligt stor sexlust vid förra graviditeten) -
Therese, kan det vara ureaplasma?
Ureaplasma urealyticum är en bakterie som drabbar cirka 70 % av alla sexuellt aktiva män och kvinnor. Den främsta orsaken till ureaplasma kommer genom spridning av smitta från en infekterad person till sin partner genom sexuell kontakt, saliv, blodtransfusioner, luft, nålar eller blod. Ureaplasma ger ofta liknande symptom som uretrit och korioamnionit (en infektion i slidan på grund av en bakteriell infektion, som ofta uppstår under graviditeten), särskilt när det finns en snabb utveckling av infektionen. Vanliga symptom inkluderar också rodnad och inflammation, ovanliga flytningar och smärta vid urinering. Övriga symptom på Ureaplasma är buksmärtor i nedre delen av magen, smärtor i urethrorrhoea (flödet av blod från urinröret) och dysuri (smärtsam urinering).
-
Jag tycker nog att deras jeans har en tendens att hasa ner. Föredrar deras mammaleggings!Passion skrev 2014-03-15 16:24:46 följande:Någon som vet vart man kan köpa framförallt gravidbyxor i storlek 48???...
Har H&Ms jeggins i strl 46 men tycker att jag inte riktigt sitter så bra som jag vill att de ska sitta. >. -
Jag har gradvis mått sämre under graviditeten och har nu blivit sjukskriven på 50% för graviditetsdepression. Känns skönt och jobbigt på samma gång.
Nu har jag pratat med chefen och det kändes bra. Nu återstår att prata med förskolan eftersom det inte finns något som säger att man har rätt till ordinarie tider vid sjukskrivning. Jag ser inte fram emot det. Men med tanke på att min son har en diagnos och ett omfattande stödbehov så hoppas jag att de tar hänsyn till att han behöver kontinuitet och att delta som vanligt i deras verksamhet, plus att jag ju är sjukskriven för vila och återhämtning och hur fantastisk min son än är så behöver han mer träning, stimulans och övervakning än jag kan ge honom på ett bra sätt just nu. Som jag varit stressad den sista tiden med sömnbrist, hormonsvängningar, trötthet, foglossning, ryggont och sammandragningar. Jobbet har funkat hyfsat (förutom att jag gråter en hel del när ingen ser) men när jag kommer hem har jag bara kollapsat. Det blir ju inte bra för någon i familjen och jag är speciellt orolig över att stressa bebisen...
Men nu hoppas jag att de extra timmar jag får kan göra stor skillnad. Bara vetskapen om att det finns lite marginaler gör att jag kan slappna av lite extra!
-
Jag håller verkligen med dig om att det borde vara så! Men det är inte reglerat i lagen eller förarbeten och det är upp till varje förskola att ha egna regler. Har en kontakt på FUB (en organisation för utvecklingsstörda) och hon kontaktade FK där de sa att de inte jämställer barnpassning med arbete, så de drar inte in sjukskrivningen om man har barnet hemma under tiden (men det kanske varierar beroende på vilken handläggare man kontaktar?) Hon tyckte i alla fall också att det var fel att man inte ska få ha barnet på förskolan! Ja det är idiotiskt om du frågar mig. På vissa förskolor får man ha barnen ordinarie tid, på andra är det en individuell bedömning. Här har de en allmän regel som gäller att de får vara fram till halv två, i annat fall får man diskutera med förskolechefen. Men jag ska kämpa för att han ska få ordinarie tider!Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-21 15:11:48 följande:Jo du har rätt till att ha barnet de tiderna du hade innan du blev sjukskriven. Annars kan fk anse att du inte är tillräckligt sjuk när du ändå kan ha barnen hemma. Du är sjukskriven av en anledning.
Lagen reglerar bara möjligheten till förskola för de som studerar, är arbetslösa eller är långtidssjuksskrivna. Men i det sistnämnda fallet finns ingen 15-timmarsregel så jag antar att de kan bevilja färre timmar... -
Jag tog upp detta med läkaren och därför skrev han att sjukskrivningen är för vila och återhämtning. Hoppas det funkar. Men jag bereder mig på en kamp. Det känns som det mesta med förskolan varit en kamp.Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-21 17:25:30 följande:Här får man iaf ha barnen den tiden man hade innan. Annars får man lämna läkarintyg till rektorn där läkaren formulerar att patienten bör få vila i lugn och ro. En sjuk och trött mamma som ligger i sängen hela dagarna är INTE bra för ett förskolebarn och då har barnet det bättre på förskolan mitt på dagen så mamman orkar ta barnet på eftermiddagen.
Jag har varit sjukskriven i 4 år och visst jag har dragit ner på tiden från 45h/vecka till 30h/vecka fast jag har rätt till 45h. Och min läkare sa det att om förskolan inte godkänner heltid så skriver han mer än gärna ett intyg. Nu har de inte krävt det utan är man sjuk så är man.