Inlägg från: Fiamedbarn |Visa alla inlägg
  • Fiamedbarn

Julibebis 2014

Jensan78 skrev 2014-03-27 20:30:51 följande:

Tror absolut inte alla ska snittas här. Dock är vi några fåtal som inte kan föda vaginalt (även om vi vill). Jag är en av dem. Är för trång i bäckenet vilket nästan resulterade att min dotter gick förlorad. Så jag är glad att det finns!
    Jag ska kämpa för planerat snitt pga en traumatisk förlossning.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    trz skrev 2014-03-29 15:29:53 följande:
    Jag var tvärtom förra förlossningen. Var säker på att jag skulle fixa det galant, har otroligt hög smärttröskel. Men jag låg bara och vrålade i 15 timmar, och bönade om kejsarsnitt. Kunde inte alls hantera det. Så sånt vet man nog inte förrän man väl är där, många bekanta jag har som är känsliga i vanliga fall tog förlossningen med en klackspark
    Jag var också övertygad om att jag skulle klara av att föda vaginalt - och utan bedövning. Men när jag var 1 cm öppen stod jag verkligen inte ut med smärtan! 
  • Fiamedbarn
    trz skrev 2014-03-29 16:16:51 följande:

Utan bedövning? Är du galen?! Haha det första jag sa när jag kom in på förlossningen var "ge mig allt ni har. Och lite till. Förutom sterila kvaddlar, för på familjeliv säger dom att det gör ont".
    När jag någonstans under dom tre timmar jag krystade grep tag i sköterskan och tvingade henne att ge en pudensblockad eller vad sjutton det heter. Huvudet skulle precis komma ut, och då skulle dom in med något vid sidan av bebis huvud. Aoutch vilken smärta! Förstoppad sen tre veckor var jag också. Det gjorde inte förlossningen lättare kul att man kan titta tillbaka på det och skratta nu iallafall. Trots att jag är livrädd för att gå igenom det igen. Mannen säger att det var det värsta han vart med om i hela sitt liv, och han har vart med om en del :P
    Grejjen var den att jag ångrade mig direkt. Från 1cm. Men fick ingen hjälp. Och värkarna gick i ett utan paus så jag kunde inte meddela mig med omvärlden. Men ingen BM försökte hjälpa mig vilket var fruktansvärt.  Och lustgasen hjälpte inte.

Så nej, hade jag vetat om hur smärtan var hade jag hellre drogat mig med allt! Urskiljningslöst

Ja för mig är det det värsta jag varit med om. Tyvärr.
  • Fiamedbarn
    Jensan78 skrev 2014-03-29 16:38:55 följande:

Förstår dig! Eftersom min förlossning blev som den blev så sa läkaren att det var inget problem med ett planerat snitt. Plus att jag har minimum värden på bäckenet. Du borde få ett beviljat snitt!
    Tack! Jag hoppas det. Har ju inte objektiva skäl eftersom inget blev fel, förutom att jag blev traumatiserad
  • Fiamedbarn
    mamiama skrev 2014-03-29 19:16:14 följande:
    Sådär var min sista förlossning, så intensiv att jag inte kunde annat än gråta och skrika... Ingen bedövning alls... Hemsk!!
    Vad tråkigt att höra att du också haft det riktigt tufft Hur har du tänkt dig denna gång?
    L
  • Fiamedbarn

På första dagen i vecka 24 hade jag 22 i sf-mått. Hon sa att exakta storleken på sf inte har så stor betydelse då det bla handlar om hur livmodern ligger i kroppen och inte direkt avspeglar storleken på barnet. Däremot blir det viktigt framöver att måttet ökar så att man följer sin egen kurva. 

• Fiamedbarn
    Frida Andersson skrev 2014-03-31 18:08:35 följande:

Hmm okej lite motsatts då till vad min sa. Får se sen på tillväxt ultraljudet
    Vad sa din bm? Erbjuds alla tillväxtultraljud? Här tror jag inte att det är något man får...i Lund var det ett erbjudande till alla.
  • Fiamedbarn
    Frida Andersson skrev 2014-03-31 18:54:20 följande:

Hon sa att det troligen var en lite större bebis då mitt sf mått låg som det gjorde, men visst kanske missuppfattade det? Så har alltså ingen roll vad sf måttet är i samband med bebisens storlek? Jag får ett extra ul för att kolla moderkakan samt tillväxten
    Jo nån roll måste det ju ha! Hon sa att det i vecka 24 inte sa något eftersom alla är olika, det viktigaste var sen att måttet skulle följa ens egen kurva...

Men alla bm verkar ha många hemmasnickrade teorier som de självsäkert proklamerar ut. Jag önskar de kunde vara lite mer ödmjuka och källkritiska! "vad man tror idag" eller "det finns studier som visar" eller nåt.

Gah! Tror de inte att vi är tänkande individer?
  • Fiamedbarn
    Poison82 skrev 2014-04-09 19:11:46 följande:
    Det verkar vara olika från olika förskolor
    Här får man bara har barnet till 13.30 vid sjukskrivning så det helt upp till förskolechefen och kommunen att bestämma vilka regler som gäller där du bor. 
  • Fiamedbarn
    Asjak skrev 2014-04-10 20:22:15 följande:

Testat blutsaft istället? Ja dricker två matsskedar från Alpnärings järnsaft om dagen och mitt järnvärde stiger mellan varje kontroll :)
    Min mage tål inte niferexen
    Jag gillar verkligen blutsaft! Men barnmorskorna i Växjö avråder från hälsokostpreparat och även detta! Vilket är konstigt då bm i Lund rekommenderade det...
Svar på tråden Julibebis 2014