Inlägg från: gubbenhilfe |Visa alla inlägg
  • gubbenhilfe

Julibebis 2014

Frida Andersson skrev 2014-04-12 21:41:26 följande:

Vad har ni köpt för storlek på kläder? Köpt i 50 & 56 båda flickorna var ju stora när dom föddes så räknar med en stor bebis denna gång med. Vill ju inte köpa för mycket och att det blir oandvänt

Jag har köpt fyra uppsättningar i st. 50 och fyra i st. 56 och två pyjamaser i st 50/56. Sonen är född på BF och vägde då 3704 och 50 cm lång. Min plan är att den här lilla killen skulle vara både lika punktlig och lika stor. Vi får se om han håller med.
  • gubbenhilfe
    Passion skrev 2014-04-12 23:38:09 följande:
    Vi har också handlat allt smile5.gif
    Härligt att jag inte är helt ensam.
  • gubbenhilfe
    Alltochinget skrev 2014-04-13 08:29:20 följande:

Angående tryck så får jag ett tryck mellan benen den första minuten när jag ställt mig upp. Någon dom vet vad det beror på? Det kände jag av förra grav också men mycket senare. Har känt av detta i några veckor nu.

Sen har jag fått väldigt ytliga och tydliga blodådror innanför yttre blygdläppar. Hade det också sist men mycket senare.

Jag får oxå ett tryck när jag reser mig upp. Kan inte heller minnas att jag hade det så tidigt förra gången. Då tror jag att det kom efter sonen fixerat sig och det har inte den här lilla killen gjort än så jag vet inte riktigt varför det blir så.
  • gubbenhilfe
    Frida Andersson skrev 2014-04-13 10:40:18 följande:

Hur gör ni med napp till era bebisar? Till dom andra hade vi med till vilket var tur för båda hade svårt att få till suget. Jag önskar jag kan amma denna gång.. inte kunnat med någon av dom andra två

Jag har köpt nappar men inte bestämt mig hur jag ska göra än. När sonen föddes hade vi inte med några till BB, hemma hade han ibland fram tills det blev dags att byta till en större storlek, då vägrade han att ta den. Det har på sätt och vis varit skönt att inte ha napp så jag funderar på om vi ska skita i det helt den här gången.
  • gubbenhilfe
    Frida Andersson skrev 2014-04-13 19:21:36 följande:

Å idag fick våra bekanta sin bebis... blir så fruktansvärt avis... vill oxå ha!! Vet är dumt att känna så men kan inte hjälpa det...

Så känner jag med. Min vän fick barn för fyra veckor sedan. Tyckte att det var grymt orättvist och var tvungen att plocka fram och bädda spjälsängen som kompensation.
  • gubbenhilfe
    A n n e L i e skrev 2014-04-14 10:31:54 följande:
    Jag har handlat en del, funderar dock på vad mer man kan tänkas behöva…  Blöjor ska inhandlas längre fram också 

Har: 
    * Barnvagn med skötväska
    * Spjälsäng med sängkläder
    * Vagga
    * Amingsinlägg
    * Nappar 
    * Nappflaska
    * Våtservetter
    * Kläder till bebis, pyjamas, boddys, strumpor, mm
    * Badbalja med ställning
    * Bärsele
    * Barntvål
    * Amningsbhs
    * Skötbord
    * Badhanduk 
    * Babyskydd (ska köpa av en vän) 

Vad har ni handlat? Vad är bra att ha? 

Vad ska man packa inför BB? 
    Jag har köpt:

Barnvagn med sängkläder och en lite mobil
    Virkat en filt till barnvagnen
    Skötväska
    Spjälsäng med sängkläder och spjälskydd
    Nappar
    Kläder så det räcker i både storlek 50 och 56
    Badbalja
    Skötunderlägg
    Leksak att ha ovanför
    Lite fina lådor att ha alla badrumstillbehör i
    Blöjor
    Våtservetter
    Babyskydd
    Amningskudde
    Snugglenest
    Haklappar

Sen är det säkert några småsaker som jag har glömt. Jag har inte köpt några nappfalskor än. Planen är att amma och om det inte fungerar så köper jag nappflaskor då. Har inte heller köpt någon amnings-BH. När jag fick sonen blev mina bröst helt galet mycket större när de fylldes på med mjölk så jag vågar inte köpa någon innan jag vet var de brösten kommer att sluta i storlek. Får jag igång amningen innan vi lämnar BB får mannen springa ner till apoteket och köpa lite amningsinlägg och har den inte kommit igång innan så köper jag på vägen hem.

Det jag tror att jag har kvar är salva till rumpan och Weleda babyolija.

Däremot ar jag inte kommit så långt som till väskan som ska med till BB. Jag kan inte minnas att vi var tvungna att ha med egna blöjor förra gången så det tänker jag inte ta med den här gången heller. Jag antar att det blir till att packa ner några uppsättningar kläder till baby och sen mjukisbyxor och t-shirt till mig själv. Ja, och hygienartiklar till mig själv så klart. Nappen åker nog med även om jag fortfarande inte har bestämt mig om vi ska använda den eller ej. Kommer nog också ta med min iPad fulladdad med filmer och serier. Hade med mig min dator när sonen föddes, tittade knappt på något förutom honom men man vet ju aldrig hur lång tid saker kommer att ta så den får följa med ändå.

Jag kommer hoppa över förlossningsbrev den här gången, min man och jag pratar en hel del om hur jag vill ha det så han har koll på läget, precis som han hade förra gången.
  • gubbenhilfe
    Frida Andersson skrev 2014-04-14 17:51:04 följande:
    så jäkla besviken på mina föräldrar just nu.... förlåt måste få skriva av mig. Ringde min mamma nu som jag alltid gör varje dag, hör ett himla liv i bakgrunden och frågar vad hon gör. Visar sig att hon är med min syster och köper en cykel till syrrans grabb. Jag ifrågarsätter det och då säger hon att det är en födelsedags present. Ungen fyller inte förns augusti!!! Säger snällt till mamma att jag tycker det är orättvist mot mina flickor som fick varsitt tv spel från ullared för 149 kr st när dom fyllde. Mamma säger då att mina barn oxå fått cyklar. Saken är den att alla tre barnbarnen fått varsin cykel men att han nu får en till... hon säger att hon trodde flickorna oxå fått två vilket bara är en dålig bortförklaring. Mamma säger då att ojsan då får flickorna varsin slant extra, tänker inte ta emot några pengar för anser att sättet är så fruktansvärt fel. Vi har bra ställt och vi kan ge flickorna det dom behöver och visst syrran har inte det men är för att dom misssköter sin ekonomi jämt. Varje månad lånar dom pengar av pappa och mamma eftersom dom inte har mat på bordet då dom köper skit för pengarna istället. Jag anser att man ska vara så rättvis man kan... kanske jag bara är avis?? Tyckrr alla barnbarn ska värderas lika
    Mina svärföräldrar är precis lika dana! Har skrivit om det innan i tråden. Jag kan inte fatta hur man kan behandla sina barnbarn olika. Vi har också god ekonomi och kan köpa allt våra barn behöver men för mig är det en principsak. Min mans systers familj har inte så mycket pengar just nu men det är för att de har valt att pappan ska gå hemma utan pengar och mamman tar bara ut 4 föräldradagar i veckan. Men ojoj, vad synd det är om dem, det är bäst att mina svärföräldrar köper allt de kan tänkas behöva och lite till.

Senast vi såg dem så fick min son en godispåse av dem. Supersnällt... bortsett från att den var hans egen som vi köpt till honom och han glömt där. Kusinen fick tre uppsättningar kläder.
  • gubbenhilfe

Jag är beräknad till den 25/7 och planerar att jobba fram till den 11/7. Sen tar jag semester i två veckor och därefter FP. Min man ska vara hemma fem veckor i sommar varav två är de tio pappadagarna. Vi planerar att åka till lite varmare breddgrader i december så då tar han en vecka semester till och sen långledigt vid jul.

• gubbenhilfe
    trz skrev 2014-04-15 13:29:22 följande:

Haha duschade idag och insåg att det inte går att raka sig där nere längre. Gjorde ett tappert försök men insåg efter att det nog bara ser ut som jag fått skabb haha, så nu hoppas jag att jag slipper gynundersökningar inom det närmaste :P vissa.. Delikata problem har jag nog förträngt sen förra graviditeten smile5.gif

trz.blogg.se Amy 111019
    Jag rakar oxå i blindo och hoppas på det bästa. Tänker att flera års erfarenhet borde gr någon slags känsla för hur det ska vara.
Svar på tråden Julibebis 2014