Inlägg från: gubbenhilfe |Visa alla inlägg
  • gubbenhilfe

Julibebis 2014

Vi ska åka till iKEA i dag. Dags att köpa spjälsäng. När jag väntade sonen så var min vän gravid samtidigt men hon låg fyra månader före mig. När hennes son föddes så tyckte jag att det var så jäkla orättvist så jag byggde ihop vår spjälsäng som tröst. I går fick samma vän sitt andra barn, även denna gång ca fyra månader före mig. Så jag tänkte, varför bryta ett invant mönster, så nu bär det av till IKEA för inköp av spjälsäng som ska byggas ihop när vi kommer hem.

Jag står inte alls i mitt jobb och det har också sina nackdelar. Som tur är så har min arbetsgivare beställt ett höj- och sänkbart skrivbord till mig som borde komma nästa vecka. Då kommer jag kunna variera min arbetsställning lite. 

Är det någon av er som provat massage mot foglossning? Vi fick massage på jobbet i veckan. Jag fick inte sådan där vanlig massage där man knådar hårt utan han tryckte på några punkter och mjukade upp lite leder samt justerade min ben som var lite olika långa. Jäklar vilken skillnad det blev! Jag har fortfarande lite ont men är inte alls lika stel som innan. Det gör inte längre ont när jag ska resa mig upp och livet känns lite lättare i största allmänhet. Jag är så grymt nöjd med mitt nya jobb och hur de tar hand om sina anställda.

• gubbenhilfe
    Frida Andersson skrev 2014-03-15 16:28:06 följande:

Tycker det är svårt att hitta gravidkläder... är väl inte många fler än hm som säljer?
    Lindex säljer med. I alla fall på sin hemsida.
  • gubbenhilfe

God morgon. Är det några fler än vi som redan har planerat föräldraledigheten? Jag tänkte att jag skulle vara hemma de sex första månaderna och sen börjar jag jobba 75%. Min man kommer jobba halv tid under den tid så på sätt spara vi lite på dagarna. Vi kommer dock bara vara hemma i ett år. Vi gjorde så med sonen och det fungerade bra så det får vi hoppas att det gör den här gången med.

• gubbenhilfe
    Poison82 skrev 2014-03-16 08:15:22 följande:
    Jo jag tänker på föräldraledigheten. Tänker gå hemma så länge jag kan men börja jobba en helg i månaden okt, nov, dec och januari och på det viset ta ut mindre dagar. Sen ev jobba lite nästa sommar. Får se hur länge dagarna räcker men minst ett år ska jag gå hemma iaf , kommer troligen få alla dagar jag kan få från sambon denna gången med
    Får jag fråga hur det kommer sig att ni inte delar på ledigheten? Jag menar absolut inget illa är bara nyfiken på hur olika människor resonerar. Du behöver inte svara om du inte vill.

Anledningen till att vi delar är för att jag klättrar på väggarna av att gå hemma. När jag var hemma med sonen var det så illa att jag nästan fick vad som kan liknas led en depression. Men så får jag började jobba igen blev jag mitt vanliga glada jag och en bättre mamma än när jag var hemma hela tiden. Min man har inget emot att vara hemma men jag tror inte heller han skulle protestera om jag vill ta hela ledigheten själv heller.
  • gubbenhilfe
    Frida Andersson skrev 2014-03-16 08:33:02 följande:

Så kommer det bli för oss med, tar dom jag kan få av mannen. Han tjänar betydligt mer än mig och så vill jag vara hemma.
    Hos oss är det tvärt om, jag tjänar mer än min man. Så var det dock inte när vi fick vårt första barn. Då hade han nog ut minst dubbelt så mycket som mig. Jag studerade och fick vad försäkringskassan kallade för ett "glapp" så min föräldrapenning var ruggigt dålig, men vi klarade det ändå.

Kul att se hur alla tänker.
  • gubbenhilfe
    Poison82 skrev 2014-03-16 09:30:14 följande:
    Det är så enkelt som att jag vill medans mannen inte tycker det är lika kul när dom är så små. Men troligen ska han ta ut en dag i veckan för den stora i början.
    Vad skönt att ni är överens. Ska jag vara helt ärlig så håller jag med din sambo. I början är det inte så värst kul. Riktigt roligt tycker jag att det blir när de är runt året.
  • gubbenhilfe
    trz skrev 2014-03-16 14:27:39 följande:

Ni som har fler barn, hur blir det med dagis för era stora? Vi får bara ha 15 timmar i veckan när man är föräldraledig.. Lite därför jag ska studera på heltid när liten kommer. Känns som.att det är lättare att studera med en.bebis än att ha en vild 3åring och en bebis hela dagarna.. Eller vad tror ni?

trz.blogg.se Amy 111019
    Men om du studerar på heltid har du väll rätt att ha ditt stora barn på förskolan längre? Jag har flera föräldrar på sonens förskola som studerar och de har sina barn där.
  • gubbenhilfe
    AngelandDevil skrev 2014-03-16 21:22:48 följande:
    Sonen på 2,5 år har fortfarande inte börjat förskolan och har inga planer att han ska göra det vid bebisens ankomst heller. Jag och maken kommer vara hemma i 1 månad gemensamt sedan börjar han studera igen så han är ändå ganska flexibel och mycket hemma. Jätte skönt att få mer tid tillsammans! Åtminstone är studier mycket mer flexibla än fasta tider på de flesta arbetsplatser. Jag är inte så orolig för att få vardagen att gå ihop med en liten bebis och galen 3 åring. Bebisen är ju behändig och den får hänga med på allt i sjalen istället. Maten hoppas jag att jag även denna gång bara kan langa fram när det behövs när vi är ute som inne (=amma). Sedan kommer jag fortsätta vara hemma med barnen tills minsta är 1,5 år och då hoppas jag komma in på högskolestudier och fortsätta ha barnen hemma. Då får jag och maken turas om och hjälpas åt så vi båda får studera. Han har 1 år kvar av sina studier vid det laget (slutspurten!). Med första barnet har jag och maken delat föräldraledigheten på hälften men nu vill maken blir klar med sina studier så jag kommer vara hemma mer. Ska se om vi kan spara undan dagar dock så att han kan vara hemma sen. Hur har ni delat upp föräldraledigheten? Kommer era partners vara hemma något med barnen?

Min man kommer vara hemma på halvtid från första februari fram till inskolningen i augusti. Då kommer jag jobba 75%. Vår plan är att använda upp alla dagar direkt. Har fortfarande dagar kvar från sonen som är sex så jag känner att vi inte har något behov av att spara dagar.
  • gubbenhilfe
    trz skrev 2014-03-20 17:10:50 följande:

Jag har tappat all inspiration gällande bebis.. Tycker inte ens det är kul att kolla bebiskläder, blir inte varm i hjärtat av att titta på den väntande vagnen.. Vill inte ens sy till bebis.. Jag som syr hela dagarna.. Varför blir det så? :(

trz.blogg.se Amy 111019
    Så hade jag det från att jag plussade fram till v. 14. Har haft så i alla mina graviditeter. Om du oroar dig så ring till BM. Det är rätt så vanligt att få graviditetsdepression.
  • gubbenhilfe

Idag åker mitt nya chassi från Hollande så i början av nästa vecka bör vagnen vara komplett igen. Jiippii!

Svar på tråden Julibebis 2014