Fiamedbarn skrev 2013-11-24 13:22:55 följande:
När gör man KUB-testet? Vill inte skriva in mig för sent för det, men inte för tidigt heller. Hörde förra gången att väljer man KUB får man inte möjlighet att göra fostervattenprov om man inte ligger över deras gränsvärde, men väljer man fp från början utan KUB går det bra! Jag vill ju göra fp om jag behöver, men inte om risken är väldigt liten....jag tycker bara att de kan rekommendera att göra eller inte göra fp vid olika risker...är risken något under gränsvärdet så skulle jag bli oerhört besviken om de nekade mig! Samtidigt är risken för missfall vid fp inte negligerbar så det gör jag inte i onödan...
Hos oss tar man blodprovet i v. 10 och gör UL i v. 12. Man blir inte erbjuden FVP om sannolikheten är över 1/200. Däremot vet jag inte hur de ställer sig till FVP utan KUB. Vet att alla över 35 blir erbjudna FVP per automatik.
Vi kommer varken göra KUB eller FVP. Vi ska på samtal nästa onsdag och förhoppningen är att vi ska få göra ett MKP i stället i och med att det kan göras tidigare en FVP. Får vi inte igenom det via landstingen så kommer vi göra ett privat.