Inlägg från: gubbenhilfe |Visa alla inlägg
  • gubbenhilfe

Julibebis 2014

Bettanspettan skrev 2013-11-26 20:22:34 följande:

Gör också vul imorgon smile1.gif
    Vad kul. Ser verkligen fram emot det. ????
  • gubbenhilfe
    gubbenhilfe skrev 2013-11-26 20:48:12 följande:
    Vad kul. Ser verkligen fram emot det. ????
    Vad märkligt, undrar var alla frågetecken kom ifrån.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2013-11-26 21:15:09 följande:
    Den som ändå hade VUL imorgon...jag får vänta två veckor till. Tycker det känns obarmhärtigt långt men annars så finns risken att de inte ser nåt sa de. Då är jag i v 7+3. Hur långt gången är du?

Vad jobbigt att gå igenom det du gjorde! Det är svåra beslut efter KUB och fvp, men jag vill göra detta igen. Speciellt med tanke på att vi har en gosse som behöver extra uppmärksamhet här redan. Två barn med funktionshinder skulle bli krävande för alla i familjen. Så om vi kan undvika det tror jag vi gör det, men allt bestämmer man ju inte över så vi får se hur det blir.  
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
    Vi är i v. 6+5 i morgon. Vi gör ultraljudet för att fastställa att det stämmer och sen är förhoppningen att vi ska få göra MKP. Det kan man ju göra mycket tidigare än FVP. Jag tror inte jag skulle klara ett avbrytande så sent en gång till så jag vill få besked så fort som möjligt.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2013-11-26 21:41:08 följande:
    Men jag fick beskedet (av samma"underbara" bm) att man inte gör mkp här. Jag var också intresserad av det! Vilken mödravårdsmottagning går du till?! Eller har du fått annat besked? Det skulle jag kanske också satsa på. Bara det att missfallsrisken är ca 0,5 % högre vid mkp. I vilken vecka gör man det?
    Jag går till MVC på lasarettet. Om man ska göra MKP så får man en remiss till Lund. Det är inte helt hundra att vi får igenom det men min BM sa att det inte lät omöjligt i alla fall. Om vi inte får det via landstinget så åker vi till Linköping och gör det privat. Man kan väll göra provet från 10 fullgångna veckor men min BM sa att de väntar tills man gått 11 fulla veckor.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2013-11-27 07:46:00 följande:
    Vem är din bm förresten? Tidigare hade jag Frida, helt okej.

Men det måste väl finnas fler mödravårdsmottagningar i Växjö! Bara i Lund finns det ju jättemånga! Och i Helsingborg också! 
    Min BM heter Karin Lennarts. Jag tycker jätte mycket om henne.

Det finns flera MVC. Jag tillhör egentligen Dalbo men vill inte gå där så vi valde den på lasarettet istället. Vet att det finns en på Teleborg med. Det finns säkert fler.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2013-11-27 07:44:36 följande:
    Tack för info! Hoppas det går vägen så att ni får göra det i Lund!
    Tack.
  • gubbenhilfe
    Nimah skrev 2013-11-27 08:08:38 följande:

Angående mf-risk vid mkp och fvp. Jag gjorde mkp på Karolinska i Solna i Stockholm. Jag frågade om risken och läkaren där sa att dealdrig varit med om ett mf som skett direkt till följd av provet. Jag fick även en utvärdering med mig som jag skulle skicka tillbaka efter graviditeten så de kunde följa upp alla som gjort prov där. Tror risken för mf är väldigt liten på ett friskt barn. Men klart man inte ska göra proven i onödan ändå. Jag tyckte dessutom det var väldigt obehagligt när de stack för han grävde runt med nålen rätt länge innan han träffade rätt.

Jag var på Crocus mottagningen och även han sa att det var jätte ovanligt med MF och precis som du fick jag fylla i ett formulär. Fast jag gjorde det på nätet.

Jag tror inte det år så värst många som gör dessa prov helt utan anledning. Jag vet att jag i alla fall inte tar lätt på det. Men jag vet oxå att det är det enda alternativet för oss. Jag skulle inte klara av att gå igenom samma sak som vi gjorde 2012 en gång till. Vi måste få veta om det står rätt till så tidigt som möjligt.

Sen är jag så klar fullt medveten om att det inte finns några garantier för att man får ett fullt friskt barn i alla fall. Det är så mycket som kan hända på vägen. Men kan jag utesluta kromosomavvikelse så det i alla fall något.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2013-11-27 08:15:44 följande:
    Vad skönt att du är nöjd med din bm! Det betyder mycket.

Hade gärna haft en bm nära mig men på Birka har de tydligen ingen mödravård...har för mig att jag ringde till växeln och de kunde inte komma på andra ställen än lasarettet. Och på nätet hittar jag inget heller. Men jag får försöka leta lite till. Tycker det är så kliniskt på lasarettet, den bm jag hade med min son var så otroligt personlig i härliga lokaler (i Lund).
    Om du googlar mvc och Växjö så får du fram nummer till de som finns. Vad jag såg fanns det en i Rottne, en på Teleborg och en på Araby.

Håller med om att det är rätt trista lokaler på CLV.

Jag har även träffat en BM som jag tror hette Naima. Hon var oxå jätte mysig men när jag fick höra att Karin var tillbaka så valde jag henne.

Hoppas att du hittar en BM som du trivs med. Det är ju så viktigt.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2013-11-27 08:21:40 följande:

gubbenhilfe, får jag bara fråga dig om du hoppar över KUB och går direkt till mkp? Till mig sa de att man kan ta fvp direkt, men hamnar man under gränsvärdet (1/200)  får man inte gå vidare.

Vi hoppar över KUB. Det gör man ju i samma veva som MKP.
Svar på tråden Julibebis 2014